معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی گیلان

ایجاد مراکز بوم‌گردی در اراضی کشاورزی و باغات چای ‌گیلان ممنوع است

آذرپور گفت:‌ هیچ‌گونه مجوزی برای ساخت واحد‌های بوم‌گردی در اراضی کشاورزی یا باغات چای استان گیلان صادر نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حمیدرضا آذرپور در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: براساس دستورالعمل‌های صادر شده ساخت واحدهای بوم‌گردی تنها در اراضی روستایی که دارای کاربرد گردشگری و مسکونی هستند ممکن است و ایجاد آن‌ها در زمین‌های کشاورزی و باغات چای به‌هیچ عنوان میسر نیست.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان داشت:‌ متراژ مورد نیاز برای احداث واحدهای بوم‌گردی بالای ۸۰۰ متر تعیین شده است و افراد ساکن روستاها در اولویت نخست اعطای مجوزهای لازم جهت ایجاد این مراکز گردشگری هستند.

آذرپور مراحل اعطای مجوز و تاییدیه‌های لازم جهت احداث واحد‌های بوم‌گردی را برشمرد و تصریح کرد:‌ در مرحله نخست متقاضی باید نسبت به ارائه مکان احداث واحد بوم‌گردی به مراجع ذیصلاح اقدام کند و پس از ارائه مدارک مورد نیاز و تکمیل فرم‌های مربوطه زمینه اجرای طرح فراهم شود.

وی از تشکیل کمیته‌های شهرستانی در گیلان خبر داد و عنوان کرد:‌ جهت بررسی طرح‌های متقاضیان ساخت واحدهای بوم‌گردی کمیته‌هایی متشکل از ادارات بنیاد مسکن،‌ نظام مهندسی،‌ اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هر کدام از شهرستان‌ها به‌همراه بخشداری ایجاد شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار داشت:‌ پس از تأیید شدن طرح در کمیته بررسی هر کدام از شهرستان‌ها، طرح مورد نظر جهت اخذ مجوزهای لازم و گرفتن تأییدیه نهایی به کمیته مخصوص واقع در مرکز استان ارجاع داده می‌شود.

آذرپور به انواع مختلف و بسیار متنوع واحدهای بوم‌گردی اشاره کرد و گفت:‌ هم‌اکنون توسط متخصصان میراث فرهنگی و گردشگری و با تأیید سازمان نظام مهندسی ۱۲ نوع واحد بوم‌گردی ساحلی،‌ جلگه‌ای‌،‌ کوهستانی و سایر حوزه‌ها به‌همراه نقشه‌های هر کدام از آنها تهیه و تدوین شده است.

وی از اعطای تسهیلات کم‌بهره توسط بانک‌های عامل استان گیلان خبر داد و تصریح کرد:‌ متقاضیان احداث واحدهای بوم‌گردی در سراسر استان گیلان می‌توانند وام مورد نیاز خود را با نرخ سود ۴ درصد دریافت کرده و پس از آن نسبت به آغاز عملیات اجرایی طرح مورد نظرشان اقدام کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان عنوان کرد:‌ در حال حاضر ۵ نفر از متقاضیان ایجاد مراکز بوم‌گردی مجوزهای لازم را اخذ کرده‌اند و انتظار داریم تا پایان اردیبهشت ماه ۹۷ تعداد ۲۸ طرح دیگر نیز مراحل اخذ تأییدیه‌های لازم را به اتمام برسانند.

آذرپور با بیان اینکه استان گیلان ظرفیت و توانمندی‌های فوق‌العاده‌ای در حوزه گردشگری دارد افزود:‌ وجود بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در سراسر استان گیلان بستر لازم جهت ورود مؤثر افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه توریسم و گردشگری هستند را فراهم کرده است.

وی نحوه پشتیبانی از مراکز بوم‌گردی را برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ انجام تبلیغات در رسانه‌ها و فضای مجازی و اطلاع‌رسانی در مورد واحد‌های بوم‌گردی سراسر استان گیلان به گردشگران و مسافران در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان قرار دارد.

آذرپور به برگزاری دوره‌های آموزشی نیز اشاره کرد و بیان داشت:‌ آشنایی با اصول و مفاهیم گرد‌شگری پایدار،‌ اصول پذیرایی و میهمان‌نوازی،‌ الگوهای رفتاری و اخلاق حرفه‌ای و مدیریت منابع انسانی بومی از جمله برخی از دوره‌هایی است که برای مجریان طرح‌های بوم‌گردی برگزار می‌شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان ابراز داشت:‌ کارگاه‌های عمومی توجیهی و تخصصی،‌ دوره‌های آموزشی کوتاه مدت و بلندمدت نیز از دیگر دوره‌های آموزشی است که در جهت آشنایی و آگاهی فعالان عرصه بوم‌گردی برگزار می‌شود.

Share