سید حسن نصرالله

اسرائیل با حمله به ایرانی‌ها در سوریه مرتکب اشتباهی تاریخی و حماقتی بزرگ شد

دبیرکل حزب‌الله لبنان به رژیم صهیونیستی هشدار داد با اقدام اخیر علیه نیروهای ایرانی در سوریه مرتکب اشتباهی تاریخی و حماقتی بزرگ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان عصر جمعه در همایش «الوفاء للعهد» در ضاحیه بیروت سخنرانی کرد.

او اظهار داشت که هدف حزب‌الله از حضور در انتخابات پارلمانی لبنان، نه تسلط بر «تصمیم‌گیری بیروت» بلکه نمایندگی شیعیانی است که نسل‌هاست در لبنان زندگی می‌کنند.

او با استقبال از قانون نسبی انتخابات در لبنان گفت که این قانون به همه گروه‌های مردمی اجازه می‌دهد که در انتخابات نمایندگانی داشته باشند.

او گفت که هدف از این همایش، اعلام حمایت حزب‌الله از لیست‌های انتخاباتی «وحدت بیروت» و «الوفق الوطنی» است.

دبیر کل حزب الله با انتقاد از اظهارات برخی از احزاب سیاسی در لبنان که در شعارهای انتخاباتی بر هویت عرب در برابر هویت ایرانی اصرار دارند، به شوخی گفت که اگر منظور از هویت عربی تسلط بر زبان عربی باشد، به کمیته نظارت بر انتخابات پیشنها داد از همه احزاب امتحان عربی بگیرد تا مشخص شود که عربیت چه کسی بیشتر است.

او در ادامه به شوخی گفت: «اگر منظور از عربیت، نسب افراد است، کمیته مذکور شجره‌نامه‌ها (اشاره به سید بودن دبیر کل حزب الله) را بررسی کند تا مشخص شود که عرب اصیل یا غیر اصیل کیست».

سید مقاومت اظهار داشت، کسانی که مدعی داشتن هویت عربی هستند باید به مسائل و دغدغه‌های مردم عرب و خواسته‌هایشان اهتمام بورزد و از تسلیم شدن در برابر اشغالگر اجتناب کند.

او پرسید: «آیا این عربیت به معنای تبعیت از دولت آمریکا و ورود در جنگ های نیابیتی است؟ عربیت آیا به معنای رها کردن مردم فلسطین و مقدسات اسلامی در فلسطین اشغالی است؟ ».

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنرانی خود به موضوع توافق ملی در لبنان اشاره کرد. وی تصریح کرد که لبنان جدا به توافق ملی نیاز دارد و این توافق نباید تنها بر اساس منافع مشترک (و موقتی) شکل گیرد.

دبیر کل حزب‌الله افزود: توافق ملی لبنان باید بر پایه گفت‌وگوی مستمر، پذیرش دیگران و حقوق و جایگاه آنها و رسیدن به توافق با وجود اختلاف در این موارد صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: برخی حتی حاضر به پذیرش نام «ضاحیه جنوبی بیروت» هم نیستند، با آنکه این نام در اقصی‌نقاط جهان با مقاومت عجین شده و نه‌تنها باید پذیرفته شود، بلکه باید محترم شمرده شود.

نصرالله خاطرنشان کرد که خاطره جنگ داخلی لبنان باید مشوقی برای همه لبنانی‌ها باشد که به سوی صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز حرکت کنند.

دبیر کل حزب‌الله لبنان به کسانی که به آمریکا اعتماد دارند یادآوری کرد که کشتی‌های آمریکایی به لبنان آمده بودند تا مسیحیان را به اروپا برده و در آنجا استقرار دهند و به این وسیله از استقرار فلسطینی‌ها در لبنان حمایت کنند. واشنگتن همان اندازه که علیه مسلمین توطئه کرده، علیه مسیحیان نیز توطئه کرده است.

نصرالله تصریح کرد که حزب‌الله تمایل دارد لبنان از درگیری‌های منطقه‌ای به دور باشد و گفت: اگر لبنانی‌ها جنگ داخلی نمی خواهند اما در بیرون از لبنان کسانی هستند که برای ایجاد جنگ داخلی در این کشور توطئه می‌کنند، آنها همان افرادی هستند که یمن و عراق را تخریب کردند.

دبیر کل جنبش مقاومت اسلامی لبنان به تجاوز رژیم صهیونیستی به پایگاه هوایی تی۴ سوریه اشاره کرد و گفت: «اسرائیل تعمدا به دنبال قتل اعضای سپاه پاسداران ایران بود و این در هفت سال جنگ سوریه بی‌سابقه بود. حتی در ژانویه ۲۰۱۵ هم اسرائیلی‌ها اعلام کردند که قصد قتل اعضای سپاه پاسداران را در قنیطره نداشته‌اند و نباید از کنار آن به راحتی گذشت. البته ایرانی‌ها خود در خصوص پاسخشان تصمیم خواهند گرفت اما من به اسرائیلی ها می‌گویم که مرتکب یک اشتباه تاریخی و حماقتی بزرگ شدند و خود را به ورطه رویارویی مستقیم با ایران افکندند».

او ادامه داد، رژیم اسرائیل می‌گوید حضور ایران در سوریه را نمی‌تواند تحمل کند ولی ده‌ها هزار نفر از عناصر گروه‌های تروریستی مسلح در قنیطره، درعا و در امتداد مرزهای جنوب سوریه حضور دارند و انواع تسلیحات در دستشان هست ولی دغدغه این رژیم نبوده و خطری برای آن نیست.

دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان در ادامه به موضوع تهدیدهای آمریکا علیه سوریه پس از آنچه حمله شیمیایی به دوما در غوطه شرقی دمشق خوانده می‌شود، پرداخت. وی تصریح کرد که هرگونه حمله شیمیایی از نظر حزب‌الله لبنان محکوم است اما در دوما حمله شیمیایی صورت نگرفت. آنچه در دوما رخ داده یک نمایش است، چرا باید طرف برنده در جنگ دست به استفاده از سلاح شیمیایی بزند؟

نصرالله افزود: مدت‌ها بود که می‌گفتند که می‌خواهند نمایشی در سوریه برپا کنند، هر بار هم که سوریه پیروزی کسب می‌کند همین کار را می‌کنند. در ادامه ترامپ شروع کرد به توئیت کردن! این مشکلی برای توئیتر است، آیا نیست؟

سید مقاومت خاطرنشان کرد: آنچه اکنون با آن مواجهیم نمونه عینی استکبار آمریکاست. آمریکا به تنهایی تصمیم گرفت که خود قاضی، هیات منصفه و مجری باشد و تصمیم گرفت که در دوما حمله شیمیایی صورت گرفته است! این در حالی بود که سازمان منع تسلیحات شیمیایی در این خصوص هیچ چیز قطعی اعلام نکرده بود.

سید حسن نصرالله تأکید کرد که هیچ یک از تهدیدهای توئیتری ترامپ نمی‌تواند ایران، سوریه و حزب‌الله را بترساند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: بی‌نظمی دولت آمریکا یک مساله است و پدیده‌ای به‌نام ترامپ مساله‌ای دیگر! او واکنش گرا و احساسی است، وارد توئیتر می‌شود و شروع به تهدید می‌کند! او ناوشکن به کره شمالی می‌فرستد، تهدید می‌کند و بعد هیچ اتفاقی نمی‌افتد! بعد هم بحث مذاکره پیش می‌آید!

دبیر کل حزب‌الله لبنان در مورد نقش سعودی‌ها در بحران سوریه نیز گفت که آن‌ها اعلام کرده‌اند آماده‌اند به هیچ تردیدی پول‌های خود را به دولت آمریکا و ترامپ بدهند تا نیروهای این کشور در سوریه بمانند.

وی افزود: واقعیت آن است که مردم منطقه ما حق دارند تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید است نگران باشند. نه فقط در منطقه، همه در جهان حق دارند که نگران باشند. چرا؟ چون دولت آمریکا، بزرگ‌ترین قدرت در جهان، در حالت گیجی به سر می‌برد و فاقد دیدگاه راهبردی است.

دبیر کل جنبش حزب الله لبنان گفت که همه نبردهای ایالات متحده آمریکا با ملت‌های منطقه محکوم به شکست است.

سید حسن نصرالله در پایان سخنرانی خود از طرفداران حزب‌الله و مقاومت خواست ششم ماه می با مشارکت انبوه خود در پای صندوق‌های رأی حضور به هم برسانند.

Share