سرهنگ شعبانی: مسئله سراوان به مسئله امنیتی تبدیل شده است

اختلافات دنباله‌دار شهرداری رشت و منابع طبیعی بر سر قطع درختان سراوان و زمین زباله‌سوز

فرمانده نیروی انتظامی شهرستان رشت اظهار کرد: مسئله سراوان از موضوع اجتماعی به مسئله امنیتی تبدیل شده است. باید برای رفع این موضوع مدیریت همراه با جسارت باشد و ریسک پذیری کنیم.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا جلسه پیگیری اجرای تعهدات ساماندهی سایت تخلیه زباله سراوان به ریاست سید محمد احمدی فرماندار شهرستان رشت برگزار شد.

فرماندار شهرستان رشت در ابتدای جلسه با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم شهرستان رشت سایت زباله سراون است، گفت: امیدوارم با همکاری و همدلی بدون اینکه همدیگر را متهم کنیم، این مسئله را حل کنیم.

احمدی با گلایه از عملکرد برخی مدیران گفت: برخی از مدیران در هیچ کدام از جلسات شرکت نکردند اما مطمئن باشند که در جلسه آینده نام این دستگاه‌ها را اعلام خواهم کرد و به استان گزارش خواهم داد.

وی درمورد مصوبات گذشته سایت تخلیه زباله سراوان اظهار کرد: واگذاری زمین برای دفن زباله، احداث تصفیه خانه و حوضچه آرامش شیرابه از مصوبات جلسه گذشته بود.

فرماندار شهرستان رشت با اشاره به درخواست قطع درختان اظهار کرد: ساخت تاسیسات قرار است با پول ملت ساخته شود بنابراین باید کار اصولی انجام شود.

وی متذکر شد: تردید منابع طبیعی درباره انتخاب زمین زباله سوز سبب شده که مجوز داده نشود و دوباره به روند طولانی انتخاب زمین و نقطه ساخت برگردیم.

احمدی افزود: باید در مذاکرات انعطاف به خرج دهیم و با تدبیر خطرات را کمتر کنیم. این نارضایتی وجود خواهد داشت که ۷۰۰ اصله درخت قطع خواهد شد.

فرماندار شهرستان رشت گفت: برای احداث تصفیه خانه وحوضچه ارامش شیرابه در سراوان زمین از ۵ هزار متر به ۷ هزار و پانصد متر افزایش یابد.

احمدی با تاکید بر تفکیک زباله از مبدا اظهار کرد: در جلسات باید همه  مدیران حضور داشته باشند. پاسخگو باشیم و به مردم حقیقت را بگوییم.

وی افزود: انتظار دارم که شهردار رشت حق و حقوق دهیاری را پرداخت کند. همجنین از طریق مهندس جعفرزاده سهمیه قیر را دریافت کردیم و به محض جذب آن عملیات اسفالت را آغاز خواهیم کرد.

فرماندار رشت با بیان اینکه استاندار در مورد سراوان به صورت روزانه گزارش عملکرد می‌خواهد، گفت: این نشان از اهمیت موضوع برای مقام عالی دولت در استان دارد و باید از همه ظرفیت ها در این مورد استفاده کنیم تا این موضوع ختم به خیر شود.

هنوز بر روی نقطه اول هستیم

مسعود نصرتی شهردار رشت نیز اظهار کرد: با مکاتباتی که با منابع طبیعی داشتیم هنوز بر روی نقطه اول هستیم و آن نقطه ای که در نظر گرفته شده است خطر رانش زمین وجود دارد، اگر بخواهیم تصفیه خانه را در جوار این سایت بسازیم اعتبارات فعلی چنین اجازه ای نمی‌دهد و خطر رانش زباله نیز در آنجا وجود دارد.

نصرتی با بیان اینکه با توجه به نگرانی‌های موجود باید قدرت ریسک را پایین بیاوریم، یادآور شد: پیشنهاد بنده این است که ۵ هزار متر اولیه که دیوار به دیوار سایت است به ۷ هزار متر افزایش پیدا کند و اگر خطر رانش اتفاق بیفتد اینکار در حوضچه آرامش انجام شود.

شهردار رشت در ادامه گفت: صنایع و معدن به شهرداری معدن اختصاص دهد که از مصالح کوهی برای کم کردن بو و آلودگی های زباله سراوان استفاده کنیم. اگر این امر انجام نشود سم پاشی جوابگو نخواهد بود و با گرم شدن هوا داستان مگسها و بوی نامطبوع و حشرات برای مردم آن منطقه تکرار خواهد شد.

مسئله سراوان به مسئله امنیتی تبدیل شده است

سرهنگ شعبانی فرمانده نیروی انتظامی شهرستان رشت نیز اظهار کرد: مسئله سراوان از موضوع اجتماعی به مسئله امنیتی تبدیل شده است. باید برای رفع مشکل مدیریت همراه با جسارت باشد و ریسک پذیری کنیم.

وی ادامه داد: امروز در این جلسه باید تصمیم نهایی گرفته شود و از فرماندار می‌خواهم که حکم حکومتی برای این قضیه صادر کنند.

به فکر کم کردن تولید زباله هستیم

در ادامه جلسه هوشنگ عباس قلیزاده مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری گیلان گفت: از ۱۰ الی ۱۵ سال پیش پیگیری‌های خوبی درباره سایت دفن زباله سراوان صورت نگرفت و نمایندگان استان نیز باید کمک کنند تا اعتبارات در زمینه ساماندهی زباله در سراوان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مهندس غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم شهرستان رشت در مورد افزایش اعتبارات تلاش بسیاری انجام داده اند، اظهار کرد: هر چقدر در مورد تامین اعتبارات تعلل صورت گیرد باعث از بین رفتن وقت می‌شویم بنابراین از فرماندار شهرستان رشت می‌خواهم که در کمیته برنامه ریزی بیشترین اعتبارات را برای زباله شهرستان رشت و ساماندهی آن قرار دهند.

عباس قلیزاده افزود: پیشنهاد ما برای شهرها راه اندازی صندوقی است که در قبال تولید هر مقدار زباله میزان رقمی در آن صندوق ذخیره شود.

این مسئول با بیان اینکه به فکر کم کردن تولید زباله هستیم و سیاست‌های کاهش زباله وجود ندارد، یادآور شد: باید در کنار فرهنگسازی بر روی الگوهای مصرف و همچنین تفکیک زباله از مبدا انجام شود.

وی ادامه داد: با تفکیک از مبدا و ایجاد جعبه های مخصوص جمع اوری شیشه در سطح خیابان ها توسط شهرداری  می توانیم کیفیت کمپوست تولیدی استان را بالا ببریم تا در مزارع کشاورزی از انها استفاده بهینه صورت گیرد

برخی مسئولان در مسئله دفن زباله سراوان به‌دنبال مطرح شدن هستند

علی‌اصغر حیدرنژاد معاون دادستان مرکز استان گیلان عصر امروز در جلسه بررسی وضعیت سایت تخلیه زباله سراوان در رشت اظهار داشت: برخی مسئولان با استفاده از وضعیت سراوان به دنبال مطرح شدن هستند و با وجود اینکه خودشان باید پاسخگو باشند، طلبکار می‌شوند.

Share