برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم معرفی شدند

۸۴ درصد مردم مخاطب تلویزیون هستند | سریال پایتخت ۵ عیدی ما به مخاطبان است

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تولیدات تلویزیونی پس از چهار سال وقفه در برگزاری این جشنواره با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان تلویزیونی برگزار شد تا برگزیدگان خود را بشناسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جام جم با حضور رئیس سازمان صداوسیما، جمعی از مدیران تلویزیونی و هنرمندان برگزار شد. در این مراسم که از دو هنرمند پیشکسوت داوود میرباقری و اسماعیل شنگله تجلیل و از برگزیدگان تولیدات تلویزیونی در چهار بخش سریال، مسابقه، پویانمایی و مستند تقدیر شد.

علی نصیریان، داوود میرباقری، داریوش اسدزاده، عادل فردوسی‌پور، اقبال واحدی، اندیشه فولادوند، سونیا پوریامین، الهه رضایی، جلیل فرجاد، حسین رفیعی، هرمز شجاعی مهر، سیروس مقدم، سعید سلطانی، مسعود بهبهانی‌نیا، محمدرضا شفیعی، الهام غفوری، مسعود فروتن، سوگل طهماسبی، فرهاد آییش، اسماعیل شنگله، مهدی سلطانی سروستانی، همایون اسعدیان، داریوش کاردان، سروش صحت، علیرضا خمسه، سیروس الوند، باربد بابایی، ارژنگ امیرفضلی، شادمهر راستین، رضا رویگری، جمشید گرگین، احسان خواجه‌امیری، حسن بشکوفه، رضا رفیع، مرتضی حیدری و افشین زی‌نوری از جمله هنرمندان حاضر در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره جام جم بودند.

همچنین عبدالعلی علی‌عسکری (رئیس سازمان صداوسیما)، مرتضی میرباقری (معاون سیما)، علی‌اصغر پورمحمدی (مدیر شبکه سه)، سلیم غفوری (مدیر شبکه مستند)، محمدرضا جعفری‌جلوه (مدیر شبکه دو)، رضا پورحسین (قائم مقام سیما)، فضل­‌الله شریعت پناهی، مجید زین‌العابدین (مدیر شبکه پنج)، محمد احسانی (مدیر شبکه نسیم)، علیرضا برازش (مدیر شبکه یک) و مهدی سالم (مدیرشبکه امید) از جمله مدیران صداوسیما بودند که در این مراسم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، محمد احسانی، دبیر چهارمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم و مدیر شبکه نسیم به بیان توضیحاتی درباره این جشنواره پرداخت و گفت: جشنواره چهارم با تأخیر چهار ساله و به اهتمام رییس سازمان صداوسیما و معاون این سازمان شکل گرفت و به امید خدا در ادامه این جشنواره را به طور منظم  خواهیم داشت.

او ادامه داد: در جشنواره امسال به چهار قالب سریال، مسابقه، مستند و پویانمایی بسنده کردیم؛ به دلیل این که جشنواره امسال طولانی نشود. قالب‌های دیگر برنامه‌سازی را در جشنواره سال‌های آینده خواهیم داشت. همچنین از هر شبکه خواستیم که حدود پنج اثر را برای ما بفرستند که از اوایل مهر تا آذر طول کشید.

احسانی همچنین یادآور شد که از اوایل دی ماه داوری را شروع کردیم و چندماه طول کشید. ما ۲۴ سریال، ۳۴ مسابقه، ۵۲ مستند ۵۳ پویانمایی را مورد بررسی قرار دادیم.

« ۸۴ درصد مردم مخاطب تلویزیون هستند»

در ادامه مراسم مرتضی میرباقری، معاون سیما در سخنانی یکی از اهداف برگزاری جشنواره را تقدیر و تشکر از همکاران و برنامه‌سازانی دانست که در چهار قالب سریال، مسابقه، مستند و پویا نمایی آنتن تلویزیون را گرم نگه داشته‌اند.

او اظهار کرد: در رسانه ملی بیش از ۵۰ شبکه تلویزیونی استانی و ملی داریم که تمام جمعیت کشور  را تحت پوشش خود قرار داده و سنین مختلف مخاطبان برنامه تلویزیونی هستند. ما علاوه بر شبکه‌های ملی ۱۲ شبکه ملی تخصصی هم داریم که اگر مخاطبان خواستند اثری با موضوع  ورزشی، سلامتی و غیره ببینند به آن‌ها مراجعه کنند. طبق آخرین نظرسنجی ۸۴ درصد مردم ایران مخاطب تلویزیون هستند و حدود سه ساعت و ۲۶ دقیقه در روز تلویزیون می‌بینند.

او در ادامه با اشاره به سعه صدر دولتمردان، گفت: از دولتمردان در قوه و نهادهای مختلف می‌خواهیم با رسانه ملی مهربانانه‌تر برخورد کنند. نیازمندیم که آستانه تحمل و سعه صدر خود را بالا ببرند و این افزایش سعه صدر باعث افزایش صبر مردم در جامعه هم می‌شود. این بالا بردن سعه صدر مسئولان منجر می‌شود که اگر برنامه‌سازان خواستند مشکلات را بگویند، در معذوریت‌ها قرار نگیرند.

میرباقری به بودجه صدا و سیما اشاره کرد و گفت: بودجه ناکافی به صدا وسیما اختصاص دارد. ما تقاضا داریم بودجه به موقع و کامل به صدا وسیما داده شود چون در برنامه‌سازی ما تاثیر دارد و دچار اختلال می‌شود. همچنین از رییس صدا و سیما و معاونان ایشان می‌خواهم که پشتیبانی ویژه معنوی، محتوایی و مالی از تولید مانند یک سال گذشته انجام گیرد تا بتوانیم رونق شکل گرفته را جدی‌تر پیش ببریم.

معاون سیما در نهایت خطاب به برنامه‌سازان و هنرمندان  گفت: به رغم تنگناهای مالی مجبوریم به خلاقیت و ابتکار خودمان تکیه و برنامه‌هایی مانا تولید کنیم.

بعد از پایان سخنان میرباقری کلیپی نمایش داده شد که تعدادی از هنرمندان تلویزیون از بازیگران گرفته تا کارگردان­ها و مجریان تلویزیونی را از گذشته تا امروز به تصویر کشید. شهاب حسینی در دوره‌­ای که مجری برنامه­‌های تلویزیونی بود، محمدعلی کشاورز، ایرج طهماسب، سیروس مقدم، گیتی خامنه و… از جمله هنرمندانی بودند که در این کلیپ از آنها یاد شد.

«صداوسیما رقیب­‌های زیادی دارد»

عبدالعلی علی عسکری، رییس سازمان صداوسیما نیز سخنان خود را با یادی از  شهادت تصویربردار شبکه العالم آغاز کرد و گفت:  کلیپی که پخش شد و در آن از پنجاه نفر همکاران رسانه­‌ای یاد شد، کار زیبایی بود.

 او ادامه داد: ما در رسانه زندگی وکار می­‌کنیم، خانواده رسانه ملی هستیم و بار سنگینی بر دوش ماست. رسانه ملی در گذشته رقیب چندانی نداشت اما امروز رقیب‌­های زیادی دارد که متکی به نظام سلطه هستند و موفقیت‌­های ایران را نمی‌خواهند. رسانه‌­های پرشمار ماهواره‌­ای اکثرا برخلاف منافع، فرهنگ و هویت اسلامی کار می‌­کنند.

رییس صداو سیما اضافه کرد: ما در فصایی هستیم که صاحبان فضای مجازی در صحنه‌­اند و هرروز سعی می‌­کنند اثرات تخریبی خود را بیشتر کنند. اینها از طرف آمریکا و نظام سلطه حمایت می­‌شوند و بر جوانان و مردم ما تاثیر بد دارند و باعث تخریب فرهنگی می‌شوند. رسانه ملی باید بتواند افکار عمومی را هدایت کند و تلاش و نشاط را به ارمغان آورد و این مسئولیت به دوش ماست. امیدواریم با کمک شما و همه برنامه‌سازان و کارگردانان این ممکن را عملی کنیم. مجموعه این سامانه عظیم باید با همه تخریب‌ها مقابله کند.

او یادآور شد: روزی که در مجلس بودیم، صحبت­‌هایی شد که بالیدم از اینکه نمایندگان غیرت دارند و متعهدانه می­‌خواهند از فرهنگ این مرز و بوم حفاظت کنند و ما به عنوان رسانه ملی حمایت می­‌کنیم تا خود را نشان دهند. با ملت ما یک رویارویی فرهنگی وجود دارد اما ملت ما برتر، متمدن و با سوابق بزرگ است. در این رویارویی باید فعال و اثرگذار تولیدکننده باشیم تا آثارمان در کل جهان دیده و شنیده شود.

رییس صداوسیما با اشاره به ویژگی‌­های یک اثر حرفه ای، گفت: ویژگی‌­های یک اثر خوب این است که هدف‌گذاری و سمت و سو و جهت‌­گیری آن مفید باشد و از پشتیبانی مطالعاتی و تحقیقاتی کافی برخوردار باشد. همچنین باید از عنصر زیبایی‌شناسی و جاذبه برخوردار باشد و این مثلث طلایی در همه کارها باید حفظ شود.

او در پایان سخنانش اظهار کرد: پیشاپیش نوروز ۹۷ را تبربک می گویم و امیدوارم سال ۹۷ تلویزیون پررونق باشد. تلویزیون به افت رسیده بود اما امروز رونق دارد و هر شب سه سریال جدید روی آنتن است. خدا را شاکریم دو سریال فاخر حضرت سلمان و حضرت موسی (ع) به جریان افتاده است و امیدوارم با موفقیت پیش بروند و دوباره خط‌الرأس‌­هایی را در سریال‌­سازی در ابعاد جهانی رقم بزنیم.

«امیدوارم افرادی که قول دادند، سر قول خود بمانند»

در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره تولیدات تلویزیونی از داوود میرباقری که تولید سریال­‌های «امام علی (ع)» و «مختارنامه» را در کارنامه حرفه­‌ای خود دارد و قرار است سریال «سلمان فارسی» را نیز برای تلویزیون تولید کند، با حضور رئیس سازمان صداوسیما و معاون سیما تجلیل شد.

پیش از تقدیر از این کارگردان، فیلم کوتاهی از او به نمایش درآمد که در آن اکبر عبدی، رضا رویگری و فرهاد اصلانی از تجربه­‌های کار کردن با داوود میرباقری سخن گفتند. این فیلم همچنین در برگیرنده صحبت­‌های خود او و بخش­‌هایی از پشت صحنه سریال­‌هایش بود.

میرباقری پس از حضور روی صحنه، جملات خود را با گفتن خاطره‌ای آغاز و اظهار کرد: من اخیرا از سفر مغرب آمده‌ام. کشور مغرب توانسته بافت تاریخی و فرهنگ خود را حفط کند. نکته‌ای توجه مرا جلب کرد که روی درب بسیاری از خانه‌های قدیمی دو دست به شکل مینیاتوری حک شده بود و من وقتی سوال کردم، گفتند این‌ها دستان حضرت زهرا (س) است که اگر بر درب هر خانه‌ای باشد، آن خانه را از بلا حفظ می‌کند.

او ادامه داد: بخشی از جهان به بازخوانی افکار ما نیاز دارد. ما باید استانداردهای تولید خود را بالا ببریم تا برای بسیاری از افراد قابل استفاده باشد. امیدوارم افرادی که قول دادند، سر قول خود بمانند.

او به سریال «سلمان فارسی» که تولید آن در تلویزیون از ۱۵ سال پیش مطرح شد، اشاره و اظهار کرد: تلاش کردم خود را بازسازی کنم. سلمان سه پروژه تو در تو بود که بخش عربستان آن به اندازه سریال مختار است. قسمت ایران باستان هم که تا به حال کار نشده، خودش یک دنیایی است. همچنین بخش بیزانس هم که از اورشلیم تا قسطنطنیه است، دنیای دیگری دارد. بنابراین لازم است دوستان با قدرت پای کار بیایند و من تلاش می‌کنم وظیفه خود را به درستی انجام دهم و امیدوارم این پروژه خوبی باشد و به سرانجام برسد.

«بعد از سه سال خاطرات گذشته برایم زنده شد»

در بخش دیگری از این مراسم با پخش کلیپی از اسماعیل شنگله، بازیگری که ایفای نقش در سریال­‌ها و تله‌تئاترهای متعددی را در کارنامه حرفه­‌ای خود دارد، با حضور علی‌عسکری و مرتضی میرباقری تقدیر شد.

اسماعیل شنگله در سخنانی اظهار کرد: بعد از سه سال که به اینجا قدم گذاشتم، خاطرات گذشته برایم زنده شد. روز مادر را تبریک می­‌گویم؛ به خصوص به بانوانی که همسران خود را از دست دادند و بدون اینکه دنبال زندگی جدیدی بروند، سعی کردند فرزندان خود را بزرگ کنند. تبریک به این مادران که هم نقش پدر و هم مادر را دارند.

«جذابیت بر رسالت‌محوری اولویت دارد»

حسین خانی، تهیه کننده برنامه «جادوی صدا» پس از دریافت جایزه و لوح تقدیر خود برای این برنامه تلویزیونی، با اشاره به بخشی از صحبت­‌های معاون سیما درباره میزان مخاطبان برنامه­‌های تلویزیونی، گفت: آقای میرباقری گفت ۸۴ درصد بیننده داریم. من خواهشم این است که به این نکته توجه کنند. هنوز هم وقتی می­‌خواهم کاری برای رسانه ملی انجام دهم، برایم سخت است و لرزه به تنم می‌افتد. تلویزیون  یک رسانه مخاطب‌محور و رسالت‌مدار است اما متأسفانه به دلیل نگرانی که در محور رسالت‌مداری وجود داشت، صدا وسیما از مخاطب فاصله گرفت؛ البته این موضوع اخیرا کمتر شده است.

او ادامه داد: معتقدم برای تولید برنامه در تلویزیون جذابیت اولویت اول است و رسالت‌محوری در مرحله دوم قرار دارد؛ یا این که این دو محور باید حداقل دوشادوش هم جلو بروند.

«کاش تلویزیون زبان بی­‌زبان­‌ها باشد»

موسی جابری نیز پس از دریافت جایزه خود برای مستند «اقلیم» در بخش جایزه ویژه هیأت داوران، گفت: کاش به جای من، تیم من می‌آمد که الان در بلوچستان است. کاش تلویزیون زبان گویای بی‌سر و زبان­‌ها باشد. البته که این وظیفه به سیمای استان­‌ها داده شده اما سیمای استان­‌ها به مسئولان استانی و سیاسیون داده شده است.

او خطاب به مرتضی میرباقری، معاون سیما با اشاره به مشکلات مالی صداوسیما، گفت: ما از دولت گله می­‌کنیم که پول نمی­‌دهد. باید قدرت مردم را در نظر گرفت. باید رسانه زبان مردم باشد.

«برای جریان روشنفکری تلویزیون را عتاب نکنید»

همچنین محمدرضا شفیعی که برای تهیه­‌کنندگی سریال «کیمیا» از او تقدیر شد، در سخنانی اظهار کرد: اگر بپذیریم که تلویزیون مهم‌ترین رسانه کشور است و به تاثیر آن در عموم مردم ایمان داشته باشیم، کمی رندی است که وقتی روی آنتن معرفی می‌شویم و مناظره می‌کنیم و … فراموش کنیم که این رسانه باید به کمک مردم و نظام بیاید. وقتی این افراد بر صندلی ریاست تکیه می‌زنند، برای این که جریان روشنفکری را به خود جذب کنند، تلویزیون را مورد عتاب قرار می‌دهند. نباید فراموش کنیم تلویزیون برای همه نظام موثر است.

«در سریال بانوی عمارت چهره جدیدی معرفی می­‌شود»

عزیزالله حمیدنژاد، نیز پس دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای سریال «چرخ و فلک» در سخنانی کوتاه گفت: سریال جدید من «بانوی عمارت» است که چهره جدیدی را در این سریال معرفی کردم که بار اصلی را به دوش می‌کشد. بازیگران تئاتر و تلویزیون در این سریال ایفای نقش می‌کنند و امیدوارم مخاطبان راضی باشند.

«سریال پایتخت ۵ عیدی ما به مخاطبان است»

سیروس مقدم نیز که برای دریافت جایزه بهترین سریال تلویزیونی از نگاه مخاطبان برای سریال «پایتخت ۴» روی سن آمد، بیان کرد: احساس خوبی دارم که سریال­‌ها در سه سال گذشته تا الان محک خوردند. دلم می‌خواست اسم سعید سلطانی را میان برگزیده‌ها بشنوم. امیدوارم سال آینده سریال‌های خوبی را ببینیم. پایتخت ۵ اول فروردین عیدی ما به شماست.

 همچنین بهناز جعفری بعد از برگزیده شدن به عنوان بهترین بازیگر زن در سریال «زیر پای مادر» یادآور شد که از نام مادر برای بازی در این نقش وام گرفته است.

در این مراسم از دو شهید مدافع حرم، محسن خزاییان و داوود جوانمرد که از همکاران رسانه‌ای بودند، یاد شد و حاضران برای سلامتی جمشید مشایخی و عزت‌الله انتظامی دعا کردند.

«آرزوی ما این است که بچه‌ها با انمیشن ایرانی بزرگ شوند»

نکویی بعد از دریافت جایزه خود گفت: بخشی از نوستالژی ما انیمیشن‌های تام و جری و پلنگ صورتی است و آرزویمان این است که بچه‌های دهه‌های بعدی با انیمیشن‌های ایرانی بزرگ شوند.

اسامی برگزیدگانی این دوره جشنواره تلویزیونی جام جم در چهار بخش سریال، مسابقه، مستند و پویانمایی به شرح زیر است:

بخش پویانمایی:

بهترین انیمیت: محمدمهدی احمدی برای اثر «تاریخ از اینور»
بهترین طراحی شخصیت: محمدمیروهابی برای اثر «سارا و سامان»
موسیقی: عمران طاهری برای اثر «بازمانده»
بهترین کارگردان: بابک و بهنود نکویی برای اثر «روبی و جوجه‌ها»
بهترین طراحی فضا: بهروز و نگار یغماییان، رامک امین‌کاظمی و احسان طاهری برای  اثر «موزه»
بهترین تهیه‌کنندگی: رضا تقدسی برای اثر «مهارت‌های زندگی»
بهترین میان‌برنامه: «فوتبال مدرن»، کاری از رضا علی‌اکبریان کاهانی
بهترین دستاورد فنی و هنری: وحید شاکری برای اثر «رقص قاصدک‌ها»
بهترین کلیپ موزیکال: مهناز یزدانی و حسین نظرپور برای «شادمانه»

 بخش مسابقات تلویزیونی:

بهترین مسابقه میدانی: «ناهار فامیلی» به تهیه‌کنندگی بلال الفت از شبکه افق
بهترین کارگردانی مسابقه میدانی: «تیپ مخصوص» به کارگردانی مجید بهرامی مقدم از شبکه یک
بهترین مسابقه استودیویی: «جادوی صدا» به تهیه‌کنندگی حسین حسین‌خانی از شبکه سه
بخش طراحی صحنه و دکور: پیمان قانع برای برنامه «کودک شو» در شبکه نسیم

جایزه برترین اجرا با تقدیر از حسین رفیعی و مولانیا، به افشین زی‌نوری برای برنامه­‌های «جادوی صدا» در شبکه سه و «هوش برتر» در شبکه نسیم اهدا شد.

جایزه اصلی به مهدی هاشمی برای طراحی هوش برتر از شبکه نسیم تعلق گرفت. همچنین هیأت داوران از وحید مرتضوی برای برنامه بشارت و اسرا تقدیر ویژه به عمل آورد.

بخش مستندات تلویزیونی:

بهترین فیلم مستند: آرش لاهوتی برای اثر «آبی کمرنگ» (شبکه مستند)
بهترین مجموعه مستند تلویزیونی: سید مازیار هاشمی برای اثر «دکوپاژ» (شبکه افق)
بهترین کارگردانی: فتح الله امیری و نیما عسگری برای اثر «محیط بان و پلنگ» (شبکه جام جم) و محمد کارت برای اثر «آوانتاژ» (شبکه مستند)
بهترین پژوهش: محمد مقدم برای اثر «ایران در سپیده دم» (شبکه یک)
جایزه ویژه مستند: موسی جابری برای اثر «اقلیم» (شبکه سه)

بخش سریال­‌های تلویزیونی:

بهترین تهیه‌کنندگی: محمدرضا شفیعی برای سریال «کیمیا» از شبکه دو
بهترین کارگردانی: عزیزالله حمید نژاد برای سریال «چرخ فلک» از شبکه یک
بهترین نویسنده: علیرضا طالب­‌زاده، طراح و نویسنده سریال «چرخ فلک» از شبکه یک
بهترین بازیگر مرد: فرهاد آییش برای سریال­‌های «پرده‌نشین» و «دیوار» با تقدیر از بازیگران «دیوار به دیوار» و «چرخ فلک»
بهترین بازیگر زن: بهناز جعفری برای سریال «زیر پای مادر» از  شبکه یک

همچنین جایزه ویژه هیأت داوران به سروش صحت برای فرهنگ­‌سازی در سریال «لیسانسه­‌ها» و جایزه بهترین سریال از نگاه مردم نیز به سریال «پایتخت ۴» به تهیه­‌کنندگی الهام غفوری و کارگردانی سیروس مقدم اهدا شد.

بهترین تیتراژ سریال تلویزیونی از نگاه مردم نیز به احسان خواجه‌امیری برای سریال «هشت ونیم دقیقه» از شبکه دو سیما تعلق گرفت.

Share