مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

۸۰ درصد ظرفیت بنادر شمال کشور خالی مانده | تاکید بر توسعه حمل و نقل دریای‌خزر

راستاد با تاکید بر این‌که بنادر کشور فقط محلی برای تخلیه، بارگیری و ترابری کالا نیستند، گفت: ظرفیت بنادر شمالی کشور حدود ۳۰ میلیون تن است که در حال حاضر از شش میلیون تن ظرفیت آن(۲۰ درصد) استفاده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی که امروز با حضور مرتضی بانک – دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و همچنین رضا مسرور – مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی – در دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد برگزار شد، اظهار کرد: با این رویه شاهد هم‌افزایی و مشارکت سازمان‌های مربوطه خواهیم بود که موجب تحول در بنادر کشور به ویژه بنادر شمالی می‌شود.

ایسنا از قول راستاد نوشت: با هدایت دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و وزیر راه و شهرسازی توانستیم طی چند ماه اخیر مذاکراتی را در راستای هم‌افزایی سازمان بنادر و منطقه آزاد انزلی داشته باشیم تا استفاده از ظرفیت‌های موجود در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سرمایه‌های کشور باید به مرحله‌ بهره‌برداری برسند، خاطر نشان کرد: به واسطه ظرفیت‌ها و تسهیلات موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بنادر کشور می‌توانند به خوبی از این پتانسیل استفاده کنند و در مسیر پیشرفت گام بردارند. بنده مدیر منطقه بندری بودم و به خوبی می‌دانم تا چه حد می‌توان برای ارتقای خدمات در بنادر تجاری کشور گام برداشت و از ظرفیت بالقوه مناطق آزاد هم به واسطه شرایط خاصی که دارند شاهد رونق بنادر تجاری کشور خواهند بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر این‌که بنادر کشور تنها محلی برای تخلیه، بارگیری و ترابری کالا نیستند، گفت: فعالیت‌های تولیدی همراه با ایجاد ارزش افزوده باید در دستور کار بنادر قرار گیرد تا شاهد افزایش حجم تخلیه و بارگیری، رونق نوارهای ساحلی کشور و نیز تضمین در بخش بازاریابی باشیم.

راستاد با اشاره به این‌که اراضی پس کرانه‌ای بنادر باید به سمت و سویی هدایت شود که فعالیت‌های تولیدی و ارزش افزوده‌ای به عنوان اولویت اصلی تلقی شود، بیان کرد: به طور مثال بندر کاسپین الگوی قابل قبولی در راستای اشتغال‌زایی و تولید است و در بندر چابهار چنین توسعه‌ای در دستور کار قرار گرفته و فاز اول آن با حضور رییس جمهور به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه سازمان بنادر متولی امور دریایی و مرجع حاکمیتی دریا به شمار می‌آید، اظهار کرد: استفاده از حداکثر ظرفیت بنادر کاسپین و انزلی در تفاهم‌نامه مذکور بین سازمان بنادر و دریانوردی و سازمان منطقه آزاد انزلی مدنظر قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: باید به واسطه ظرفیت خوب بنادر شمالی توسعه حمل و نقل دریای‌خزر صورت گیرد و این مساله تنها با واردات نیست، بلکه توجه به صادرات و ترانزیت کالا از مهم‌ترین اقدامات است و با برنامه‌ریزی صورت گرفته باید سهم بنادر از صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و حاشیه دریای‌خزر افزایش یابد.

به گفته راستاد، ظرفیت بنادر شمالی کشور حدود ۳۰ میلیون تن است که در حال حاضر از شش میلیون تن ظرفیت آن استفاده می‌شود که معادل یک پنجم است. باید تلاش برای ارتقای رقابت‌پذیری بنادر شمالی انجام شود تا بتوانیم در جذب کالا موفق باشیم و در این راستا نیازمند استفاده از تسهیلات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستیم.

وی ادامه داد: با رویه فعلی در راستای افزایش همکاری و مشارکت بین منطقه آزاد و سازمان بنادر شاهد تحول خوبی در بنادر کشور به ویژه بنادر شمالی خواهیم بود و تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد مدنظر قرار گرفته که به زودی بین دو مجموعه امضا و مبادله می‌شود که به عنوان سند بالادستی در همه نواحی ساحلی کشور تلقی خواهد شد تا ارتباط بهتری بین سازمان بنادر و دریانوردی و نیز مناطق آزاد را فراهم کند.

Share