مدیرکل محیط زیست گیلان

کاهش تراز آبی دریای خزر تهدید اصلی تالاب انزلی است

محمدپور با بیان اینکه تهدید اصلی تالاب کاهش تراز آبی دریای خزر است، گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در تالاب رسوب داریم که تخلیه آن به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدپور امروز در جلسه شورای برنامه ریزی استان که با حضور استاندار در سالن اجتماعات شهید انصاری برگزار شد، اظهار کرد: در سالجاری برای اجرای هر پروژه در تالاب انزلی در کمیته اصلی تالاب که با حضور استاندار، نمایندگان و دستگاه‌های ذیربط ۱۰۴ جلسه برگزار کردیم که ۶۹ مصوبه داشت.  دنبال این هستیم که مصوبات را در حوزه تالاب انزلی اجرایی کنیم.

مدیرکل محیط زیست گیلان افزود: عمده مشکل تالاب ورود فاضلاب‌های شهری و صنعتی است که از مسیر رودخانه پیربازار وارد تالاب می‌شود که از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود متصل شده‌ است و ۴ هزار هکتار از اراضی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در سالجاری یک سوم تالاب را ساماندهی می‌کنیم.

وی گفت: اگر سالانه ۵۸۰ هزار تن رسوب وارد تالاب شود، باید برنامه ریزی کرد تا اعتبارات متناسب با این حجم رسوبات در نظر گرفته شود. بیشترین رسوبات هم از رودخانه پسیخان وارد تالاب می‌شود.

محمدپور با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد عرصه آبی تالاب را در غرب آن شاهد هستیم، بیان کرد: تله رسوب‌گیر در ورودی شیله سر احیا می‌شود، برای رسوب گیری حوزه مرکزی از بخش خصوصی استفاده می‌کنیم.

مدیرکل محیط زیست گیلان تصریح کرد: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در تالاب رسوب داریم که تخلیه آن به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، باید از طریق تله‌های رسوب گیر جلوگیری کنیم یا مانع ورود رسوبات شویم.

وی اضافه کرد: تهدید اصلی تالاب کاهش تراز آبی دریای خزر است، البته موجشکن هم بی تاثیر نیست. امسال ۶ آبراه را احیا کردیم که ۷ آبراه در دستور کار قرار گرفته است.

Share