رییس اداره حفاطت محیط زیست آستانه اشرفیه اعلام کرد

میلیون‌ها قطعه ماهی قرمز در کمین تخریب منابع آبی گیلان

رئیس اداره حفاطت محیط زیست آستانه اشرفیه گفت: هرگونه خرید و فروش گونه های در خطر انقراض اکیدا ممنوع است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، جعفر میرزایی گفت: با فرارسیدن ایام پایانی سال و در آستانه نوروز متاسفانه مشاهده می‌شود، عده‌ای سودجو و فرصت طلب با سو استفاده از عدم آگاهی هموطنان، اقدام به عرضه و فروش برخی گونه‌های جانوری و گیاهی نادر نظیر سمندر لرستانی، لاله واژگون، مار آبی، لاک پشت و غیره در سطح معابر و بازارهای محلی،پایانه‌های مسافربری و مناطق گردشگری و فضای مجازی می‌کنند.
وی افزود: هموطنان باید توجه داشته باشند که این اقدام منع قانونی دارد و با سواستفاده کنندگان برخورد خواهد شد.
میرزایی ادامه داد: بدلیل شرایط نامناسب نگهداری در منازل و عدم آشنایی عموم از وضعیت زیستی گونه ها، عملا فرایندی درپیش گرفته می‌شود که باعث از بین رفتن گونه جانوری یا گیاهی می‌شود.
رییس اداره حفاطت محیط زیست آستانه اشرفیه تصریح کرد: ضروری است که هموطنان به منظور حفظ ذخایر زیستی منطقه و جلوگیری از قتل عام حیوانات با ارزش و درخطر انقراض، هرگونه اطلاعاتی را در خصوص مکان ها و اشخاص عرضه کننده، به نزدیک ترین پاسگاه یا اداره محیط زیست اعلام کنند.
میرزایی گفت: هر ساله شاهد قتل عام میلیون‌ها قطعه ماهی قرمز توسط مردم هستیم که با روح جشن های آغاز بهار طبیعت و زندگی هیچ سنخیتی ندارد.
وی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم تا زمانی که تقاضا برای خرید ماهی قرمز و دیگر گونه‌های جانوری و گیاهی موسم نوروز هست، عرضه‌کننده هم وجود خواهد داشت و به نوعی ناخواسته ما نیز در این جنایت در حق حیات‌وحش و موجودات زنده شریک خواهیم بود.
رییس اداره حفاطت محیط زیست آستانه اشرفیه خاطرنشان کرد: این موضوع جدا از لطمه‌های غیرقابل جبران حاصل از هجوم و حضور گونه‌های مهاجم، مخرب و غیربومی در زیستگاه‌های طبیعی منطقه است.
وی گفت: رسم گذاشتن تنگ ماهی قرمز بر سفره هفت سین از بدعت هایی است که متاسفانه به دلیل ورود فرهنگ‌های نامانوس در دهه‌های اخیر، باعث بروز خسارات محیط زیستی فراوان به اکوسیستمهای آبی منطقه شده است.
جعفر میرزایی تصریح کرد: ورود این گونه های غیر بومی و مقاوم باعث بروز اختلال در روند تولید مثل و از ببن رفتن تخم آبزیان بومی و ایجاد رقابت شدید بر سر غذا در اکوسیستم شده و به مرور باعث از بین رفتن گونه ای ارزشمند آبزی در زیستگاه های منطقه شده است و این مطلب زنگ خطر را برای نابودی حیات وحش منطقه به صدا در خواهد آورد.

Share