حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای:

مردم از تبعیض بیش از نداری رنج می‌برند | در بحث مبارزه با قاچاق فقط حرف می‌زنیم

معاون اول قوه قضائیه گفت: اشرافی‌گری و اختلاف طبقاتی بین مسؤولان و مردم موجب خشونت می‌شود و باید به این موضوع توجه شود، چراکه مردم از نداری رنج زیادی نمی‌برند، اما از تبعیض رنج می‌برند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در همایش ملی پیشگیری از خشونت، چالش‌ها و راهکارها اظهار داشت: استان کرمان دارای ظرفیت‌ها، نیروهای انسانی توانمند و وفاق بین مسئولان است و امروز سردار قاسم سلیمانی یکی از محصولات استان کرمان است.

وی بیان کرد: سردار سلیمانی با الهام از امام و رهبری سال‌های زیادی از عمر خود را به صورت مستقیم در میدان مبارزه و جهاد بوده و جهاد او یک جهاد نظامی صرف نبوده است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: زمانی که بعضی از مسائل مهم در کشور به وجود می‌آید و می‌خواهند قدم عملی بردارند، کرمان یکی از استان‌های پیشتاز است و اقتصاد مقاومتی که یکی از مسائل مهم جمهوری اسلامی ایران است و می‌تواند در جنگ اقتصادی راهگشا باشد، کرمان برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از استان‌های پایلوت انتخاب می‌شود، چراکه ظرفیت دارد و کرمان در این زمینه از سایر استان‌ها پیشتازتر است.

محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه مقام معظم رهبری دستور می‌دهند و پیگیری می‌کنند که نسبت به آسیب‌های اجتماعی توجه شود، عنوان کرد: کرمان به عنوان پایلوت در این زمینه انتخاب شده است.

وی از آب به عنوان یکی از مسائل مهمی نام برد که امروز در بسیاری از کشورها و از جمله ایران مورد توجه است و افزود: امید به استفاده از آب در استان کرمان با نقطه نظرات استاندار کرمان وجود دارد.

معاون اول قوه قضائیه با طرح این سؤال که آیا هر خشم و خشونتی مذموم است، تصریح کرد: ما در هر امری و در امر پیشگیری نیاز به پژوهش، تحقیق، تهیه سند، نقشه راه و همایش داریم، اما همه اینها مقدمه است که آن را تبدیل به عمل کنیم و بگوییم از این نشست و همایش در میدان عمل چه کار می‌خواهیم انجام دهیم تا از خشونت‌های سنگین‌تر پیشگیری کنیم.

محسنی اژه‌ای با یادآوری ورود مقام معظم رهبری برای ترمیم برخی از آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد: تبعیض و اختلاف طبقاتی، آموزش‌های غلط و بیکاری می‌تواند منجر به خشونت شود.

وی با اشاره به اینکه خشونت در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: بیکاری یکی از عوامل خشونت است و ایجاد اشتغال موجب کاهش خشونت می‌شود و این در حالی‌ است که از ظرفیت قانون رفع موانع تولید به خوبی استفاده نکرده‌ایم.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به وجود فساد و نقص اداری ادامه داد: بسیاری از افرادی که برای دریافت جواز، تسهیلات، موافقت‌های اصولی، صادرات و تولید داخلی اقدام می‌کنند با گرفتاری‌های مختلفی روبه‌رو هستند و فرد تولیدکننده و یا صادرکننده برای دریافت مجوز با مشکلاتی مواجه است و باید راهکارها برای رفع موانع ارائه شود.

وی تأکید کرد: مبارزه جدی با قاچاق کالا باید صورت گیرد و این در شرایطی است که همه ما حرف آن را می‌زنیم، اما در عمل آن طور که باید با قاچاق مبارزه نمی‌کنیم و بعضی‌ها با اجاره کارت‌های بازرگانی کالاهایی را وارد می‌کنند که ممکن است قاچاق باشد.

معاون اول قوه قضائیه همچنین عدم واردات غیرضروری را مهم خواند و توضیح داد: اگر می‌خواهیم اشتغال ایجاد کنیم پس چرا از واردات بی‌رویه و غیرضروری جلوگیری نمی‌کنیم که به تولید و اشتغال ما لطمه وارد می‌کند.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: امروز قوه قضائیه آماده است تا به بنگاه‌های بزرگ و کوچکی کمک کند که به لحاظ مشکلات بازار و تحریم‌های ظالمانه دچار مشکل شده‌اند و با توجه به اینکه منابع بانکی ما محدود است، باید از منابع بانکی در مسیر درست و صحیح استفاده کنیم.

وی افزود: تسهیلاتی که از بانک گرفته می‌شود در کجا صرف می‌شود و باید مسئله بانک و تسهیل ارائه تسهیلات را دنبال کنیم و جلوی آنهایی را بگیریم که می‌خواهند با زد و بند و شرکت‌های صوری تسهیلات بگیرند و آن را برای موارد غیرضروری خرج کنند که به نفع کشور نیست.

معاون اول قوه قضائیه یادآور شد: گاهی متهمی دستگیر می‌شود که فعالیت اقتصادی زیادی دارد و چه باید کرد تا در صورت اینکه وی مجرم شناخته شد و به زندان رفت، فعالیت اقتصادی وی لطمه نخورد و باید ترتیبی دهیم که اموال وی با مشکلی مواجه نشود و چرخ اشتغال از کار نیفتد.

محسنی اژه‌ای همچنین خطاب به قضات گفت: اگر باید به هر دلیلی اموالی از فرد فعال اقتصادی باید توقیف شود، ابزار و وسایل تولید وی را توقیف نکنید که اشتغال تحت تأثیر قرار گیرد و کارگران بیکار شوند.

معاون اول قوه قضاییه متذکر شد: اشرافی‌گری و اختلاف طبقاتی بین مسؤولان و مردم موجب خشونت می‌شود و باید به این موضوع توجه شود، چراکه مردم از نداری رنج زیادی نمی‌برند، اما از تبعیض رنج می‌برند.

محسنی‌اژه‌ای با اشاره به اینکه حرف‌هایی در فضای مجازی زده می‌شود که منطبق با واقع نیست، یادآور شد: باید از فضای مجازی که باید به آن فضای واقعی گفت، استفاده بهینه شود، اما جرایم زیادی از فضای مجازی به وجود می‌آید و خشونت، طلاق و سوء‌ظن زیادی از این فضا ایجاد می‌شود.

وی در پایان متذکر شد: اگر کسی بگوید، فضای مجازی را رها کنید، این حرف درست، منطقی و صحیحی نیست، چراکه تمام کشورها آنچه به آنها ضرر می‌زند را در فضای مجازی کنترل و محدود کرده‌اند و ما هم توان آن را داریم و اراده می‌خواهد.

Share