معاون دادگستری استان گیلان:

مراجع قضایی استان گیلان با هنجارشکنان چهارشنبه سوری به شدت برخورد می‌کنند

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری کل گیلان ‌با اشاره به برگزاری جشن‌های پایان سال و چهارشنبه سوری گفت: مراجع قضایی استان گیلان با هنجارشکنان و برهم زنندگان نظم عمومی برخورد جدی می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، احمد آقایی اظهار داشت:‌ با توجه به در پیش بودن چهارشنبه آخر سال و استفاده برخی افراد از مواد منفجره و محترقه،‌ مراجع قضایی با هنجارشکنان،‌ برهم زنندگان کسب و کار مردم و نظم عمومی برخورد جدی و قاطعی خواهند داشت.

آقایی با اشاره به ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی عنوان کرد: ‌برای فردی که بخواهد با استفاده از مواد محترقه قصد ایجاد اخلال، برهم زدن نظم عمومی و ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم را داشته باشد از ۳ ماه تا یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق در نظر گرفته شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری کل استان گیلان ابراز داشت:‌ اگر فردی با استفاده از مواد محترقه موجبات سقط جنین زن باردار را فراهم کند بر طبق ماده ۶۲۲ قانون مجازات اسلامی برای او از یک تا ۳ سال حبس در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه اگر این کار منجر به فوت زن باردار شود فرد خاطی به قصاص محکوم می‌شود افزود: ‌بر طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی اگر فردی به عمد و با استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا موجبات مرگ کسی را رقم بزند به قصاص محکوم می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری کل استان گیلان خاطرنشان کرد‌:‌ بر طبق ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی اگر فرد خاطی با استفاده از مواد محترقه موجبات فوت غیرعمدی کسی را فراهم کند قتل شبه عمد محسوب شده و به پرداخت دیه و حبس محکوم می‌شود.

آقایی مجازات تخریب اموال مردم و آتش سوزی در پی استفاده از مواد محترقه را برشمرد و گفت:‌ اگر کسی بخواهد با استفاده از مواد آتش‌زا اقدام به اینگونه اعمال کند بر طبق ماده ۶۷۸ قانون مجازات اسلامی برای فرد خاطی از دو تا پنج سال حبس در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به مجازات تعیین شده برای اخلالگران نظم و امنیت عمومی بیان داشت:‌ قانونگذار به افرادی که در جهت بر هم زدن امنیت و آرامش مردم از مواد محترقه در این ایام استفاده کند عمل وی را جرم علیه امنیت داخلی تلقی کرده و حبس سنگین برای آن در نظر گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری کل استان گیلان عنوان کرد:‌ دستگاه قضا،‌ نهادهای امنیتی،‌ نظامی و انتظامی با کسانی که در این شب‌های پایانی سال قصد سوءاستفاده و ایجاد آشوب و اغتشاش و بر هم زدن امنیت را دارند با قاطعیت،‌ جدیت و با سرعت برخورد می‌کند.

آقایی مردم استان گیلان را مردمانی بسیار فهیم خواند و خاطرنشان کرد:‌ استان گیلان دارای یک پیشینه تاریخی و غنای فرهنگی بسیار قابل توجهی است و به‌طور قطع عمل عده‌ای اخلالگر معدود نمی‌تواند خدشه‌ای در این سابقه بسیار درخشان ایجاد کند.

وی به‌جا آوردن آیین‌های سنتی و قدیمی را بین تمام نظام‌های اجتماعی مشترک خواند و افزود:‌ با یک نگاه منصفانه در دنیا می‌بینیم مردم جوامع مختلف برای استقبال از سال نو یکسری سنت‌ها و رسوماتی که پیشینه تاریخی در گذشته آنان دارد را به جا می‌آورند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری استان گیلان ابراز داشت:‌ در کشور ما نیز با توجه به وجود دین اسلام آموزه‌های دینی همچون ضرورت نظافت و حفظ پاکیزگی مورد تاکید قرار گرفته و توانسته به‌خوبی با آیین‌های ملی سرزمین کهن ایران عجین شود.

آقایی ایجاد روحیه نشاط را از مؤلفه‌های مورد توجه آیین‌های اسلامی و ملی دانست و عنوان کرد:‌ ضرورت تغییر در نوع اندیشه‌ها و تفکرات در راستای قدم گذاشتن به سال جدید از مهم‌ترین مسائلی است که بر طبق آموزه‌های کهن این سرزمین به آن تاکید شده است.

وی با اشاره به برگزاری جشن‌های پایانی سال و چهارشنبه سوری تصریح کرد:‌ این رسم دیرینه و پرمعنا از دیرباز به صورت سینه به سینه به ما منتقل شده و باید برای اجرا و به‌جا آوردن صحیح و درست آن و ایجاد نشاط حقیقی در بین خانواده‌ها و جوانان تلاش کنیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری استان گیلان عنوان کرد:‌ دید و بازدیدها،‌ جشن‌های پایانی سال و مراسم چهارشنبه سوری از فرصت‌های ارزشمند جهت تحقق آداب و رسوم گذشتگان است و باید با کسانی که قصد انحراف این آموزه‌ها را دارند برخورد جدی شود.

آقایی نقش رسانه‌ها را در فرهنگ‌سازی مطلوب در این ایام را خطیر خواند و افزود:‌ صدا و سیما،‌ رسانه‌ها و فضای مجازی می‌توانند با تبلیغات مناسب در جهت ترویج فرهنگ اصیل اسلامی ای ایرانی و شناساندن راه‌های ایجاد نشاط حقیقی در بین مردم کمک شایانی داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه و جلسات مشترک این معاونت با سایر نهادها و دستگاه‌ها گفت:‌ از سال ۸۹ هر ساله در طلیعه ماه اسفند معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری جلسات چندجانبه و مشترکی را در جهت ایجاد هم‌افزایی و تعامل بیشتر برگزار می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرایم دادگستری کل استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ پیشگیری امری مشارکتی بوده و تنها بر عهده یک نهاد مشخص نیست بلکه تنها در سایه همکاری‌های متقابل دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه می‌توان به اثربخشی هرچه بیشتر برنامه‌ها و اهداف دست یافت.

آقایی تعامل دستگاه‌ها و نهادها را با معاونت پیشگیری دادگستری مطلوب خواند و اظهار داشت:‌ در سال‌های اخیر به جهت برگزاری نشست‌های هماهنگ و مشترک، سطح همکاری‌ها برای کاهش میزان ‌وقوع حوادث و خطرات بسیار موثر واقع شده است.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی و دادستان‌ها همواره در کنار مردم هستند تصریح کرد:‌ نیروهای امنیتی،‌ سپاه پاسداران،‌ نیروی انتظامی و اداره اطلاعات همواره با تعاملی مثال زدنی در کنار مردم، ‌از جنس مردم و یار و یاور همیشگی آن در ایجاد فضای امن در جامعه هستند.

Share