استاندار گیلان مطرح کرد:

لزوم جذب نیروهای شرکتی براساس عدالت

استاندار گیلان صبح امروز در نشست با مدیران و کارکنان اداره کل منابع طبیعی استان گفت: تعلق خاطر مردم در صیانت از جنگل با اقدامات فرهنگی و جامعه محور ارتقا پیدا کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  دکتر مصطفی سالاری در این نشست با ابراز خرسندی از حضور در جمع کارکنان این اداره کل و تبریک پیشاپیش فرارسیدن هفته منابع طبیعی و روز ملی درختکاری، وظیفه‌ی سازمان جنگلها و مراتع را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: منابع طبیعی گیلان با توجه به دارابودن مراتع و جنگل های بسیار که مهمترین میراث مشترک مردم و بالاترین وجه تمایز این استان نسبت به سایر استان های کشور محسوب می شود از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

وی حفاظت و صیانت از جنگل و مرتع را رسالت اصلی مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری استان دانست و اظهار داشت: ما باید ساز و کارهای حفاظت و صیانت جامعه محور از منابع طبیعی و اراضی ملی را تعریف کنیم.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه متاسفانه در دوره های مختلف شیوه های نادرستی اتخاذ و بخشی از اراضی ملی به واسطه فعالیت های تولیدی و سرمایه گذاری فروخته شد گفت: برخی از این فعالیت ها به سرانجام نرسید و منتفی شد، اما ساز و کار قانونی برگشت اراضی وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش ارزش ملکی انفال واگذارشده خاطرنشان کرد: ساز و کار اجاره به شرط تملیک شرایطی را ایجاد کرده که در صورت توقف فعالیت، مالک از ارزش ملکی استفاده می کند و این موضوع به انفال لطمه می زند و کار حافظان منابع طبیعی را سخت می کند.

استاندار گیلان بر لزوم شناسایی علت ها به جای مقابله با معلول تأکید کرد و افزود: منابع طبیعی و اراضی ملی جزو انفال محسوب می شود که به لحاظ قانونی و شرعی دارای ارزش است.

وی اظهار داشت: در هیچ یک از کشورهای اسلامی مالکیت انفال را به اشخاص نمی دهند، البته مردم حق دارند از انفال استفاده کنند.

دکتر سالاری با بیان اینکه تولیدکننده نباید به جای نگاه به تولید به ارزش ملک توجه داشته باشد،گفت: ما نباید در مواجهه با کسانی که برای سرمایه گذاری به استان می آیند، سلبی عمل کنیم، بلکه واگذاری ها باید بدون انتقال مالکیت انجام شود.

وی یکی دیگر از نقش های موثر کارکنان منابع طبیعی را اعلام نقطه ضعف ها عنوان و خاطرنشان کرد: نقاط ضعف و تبعات منفی یک ضابطه باید به مدیران ارشد، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سازمان های مردم نهاد منعکس شود که بسیار اثرگذار است.

نماینده عالی دولت در گیلان خواستار توجه ویژه مجموعه‌ی منابع طبیعی به ظرفیت های سازمان های مردم نهاد شد و گفت: سازمان های مردم نهاد به عنوان بازوان مردمی شما هستند و مسائل محیط زیستی را با دغدغه پیگیری می کنند در این میان محدودیت هایی برای بازگو کردن معضلات ندارند.

وی اظهار داشت: در واقع نقش سازمان های مردم نهاد در فرهنگ سازی منابع طبیعی و هدایت افکار عمومی بی نظیر است و می توانند آزادانه پژواک صدای شما را به جامعه برسانند.

استاندار گیلان تصمیم گیری درخصوص منابع طبیعی را پرمخاطره دانست و تصریح کرد: باید شجاعانه و با رویکرد جامعه محور و نگاه اجتماعی تصمیم بگیرید،محاسن و معایب طرح ها را بیان کنید و درصدد اصلاح آنها برآیید.

وی ادامه داد: قطعاً در مدیریت جنگل بی عیب و نقص عمل نکردیم و باید نقاط ضعف و قوت را بشناسیم و از ظرفیت مردمی کمال بهره را ببریم.

دکتر سالاری با اشاره به اینکه طرح خروج از جنگل موافقان و مخالفانی دارد گفت: هرگاه زندگی مردم با یک منبع و نعمت پیوند بخورد،آنان در حفظ آن خود را شریک می بینند و از آن صیانت می کنند.

وی با بیان اینکه طرح خروج از جنگل در صورت نیاز به اصلاحات باید بررسی شود افزود: نباید روستاییان و جنگل نشینان جای خود را به حقوق بگیران دهند، زیرا کسی که وابسته به جنگل است نسبت به آن تعلق خاطر بیشتری دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: توافق با جنگل نشینان برای حفاظت و صیانت از جنگل موثرتر و کم هزینه تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش آمار کشفیات در حوزه منابع طبیعی در مقایسه با آمار تخریب جنگل معنا پیدا می کند، افزود: افزایش آمار کشفیات همیشه دستاورد مثبتی نیست و گاهی تخریب بالا را نشان می دهد و اگر در این بین با مجموع اقدامات میزان تخریب و آسیب به جنگل را کاهش دادیم آن زمان به دستاورد مثبتی دست پیدا کرده ایم.

استاندار گیلان صریح کرد: تعلق خاطر مردم در صیانت از جنگل با فعالیت های فرهنگی و اجتماعی ارتقا پیدا کند.

وی بر ضرورت ترویج زراعت چوب در زمین های استان تأکید و خاطرنشان کرد: استفاده متناسب با شرایط و ضوابط و نوع استفاده از منابع طبیعی اگر به اشخاص حاضر در منطقه داده شود به حفظ و صیانت از آن کمک شایان توجهی می شود.

دکتر سالاری به احتمال وجود خطا در نقشه برداری محدوده های اراضی ملی طی دهه های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: باید ضمن حفظ انفال و اراضی ملی، خطاها را به نفع مردم اصلاح کنیم تا دعاوی و اختلافات کم شود.

وی وجود ۴۹۸ پرونده تداخل اراضی در گیلان را آمار بالایی دانست و گفت: نگاه مثبت به استفاده از قانون رفع تداخل ضمن کاهش پرونده های دعاوی این بخش به صرفه جویی در وقت و هزینه منجر می شود.

نماینده عالی دولت در گیلان پیوند کمیته های کاداستر و رفع تداخل اراضی را موجب کم کردن دغدغه‌ی مردم عنوان کرد و گفت: استانداری از اجرای سریع طرح کاداستر حمایت می کند تا علاوه بر جلوگیری از زمین خواری، منجر به کاهش اختلافات گردد.

استاندار گیلان با تاکید بر لزوم جذب نیروهای شرکتی براساس عدالت افزود: آماری از دستگاه های اجرایی در این خصوص به بنده ارائه شده که نگران کننده است و این مسیر آسیب هایی را دارد که نیازمند برقراری عدالت برای بهره مندی همه‌ی افراد از این اقدام است.

وی تصریح کرد: تمامی دستگاه های اجرایی ملزم هستند، جذب نیروهای شرکتی و طرحی با هر ساز و کاری را با یک رقابت انجام دهند تا علاوه بر رعایت عدالت، انتخاب بهتری داشته باشید.

وی خواستار همکاری بیش از پیش منابع طبیعی با بنیاد مسکن در خصوص اراضی داخل طرح هادی شد و گفت: عمده مسائل و مشکلات روستاها تعیین تکلیف اراضی و صدور سند مالکیت است که باید هرچه سریع تر به مردم پاسخگو باشید.

دکتر سالاری طرح های آبخیزداری و آب بندان ها را سرشار از ظرفیت در مسیر اشتغالزایی داست و اظهار کرد: احداث واحدهای خدماتی و تفریحی، رستوران ها، قایقرانی و ورزشی بر روی آب بندان ها می تواند منجر به ایجاد اشتغال شود.

وی حفظ جنگل در اجرای پروژه ها و جلوگیری از هرگونه آسیب به آن را خط قرمز دانست و افزود: بحمدا… در مجموعه‌ی منابع طبیعی گیلان رویکرد خوبی نسبت به اشتغالزایی در بخش های مختلف وجود دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان اظهار داشت: زندگی مردم گیلان با منابع طبیعی پیوند خورده و کشاورزی مهمترین ظرفیت شغلی و امرار معاش محسوب می شود.

وی از اختصاص مبلغ ۱۳ میلیارد تومان به صندوق حمایت از کشاورزی خبر داد و گفت: در سال نخست ایجاد صندوق منابع طبیعی ۵۰۰ میلیون تومان به آن اختصاص دادیم.

استاندار گیلان همچنین به اختصاص ۳ میلیارد تومان به صندوق مشاغل خرد در حوزه‌ی کشاورزی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: تمام اهتمام ما بر این است تا مشاغل خرد و جامعه محور را تقویت و اقدامات را مردمی تر کنیم.

وی خواستار به روز شدن مجموعه همکاران منابع طبیعی و آبخیزداری استان در انجام ماموریت ها و استفاده از تکنولوژی روز دنیا شد و تاکید کرد: کارکنان، آموزش مستمر را جدی بگیرند،زیرا حفاظت و صیانت از جنگل نیازمند آموزش و فرهنگ سازی است.

دکتر سالاری بر ضرورت استفاده از ظرفیت NGO ها در جهت برگزاری کارگاه های آموزشی در روستاها تأکید و تصریح کرد: باید در اجرای وظایف بر روی رسالت اصلی خود تمرکز کنید و تعلق خاطر سازمانی داشته باشید.

وی شعار هفته منابع طبیعی امسال با عنوان « بامردم، برای مردم» را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: با مردم یعنی از ظرفیت مردم استفاده کنیم و برای مردم یعنی تلاش کنیم تا آنان احساس کنند که آینده و معاش خود به جنگل ربط دارد و در جلسات مختلف به این مهم تأکید دارم.

در این نشست که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرماندار رشت و رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز حضور داشتند مدیرکل منابع طبیعی استان به ارائه‌ی گزارشی از عملکرد، اقدامات و مشکلات موجود در حوزه‌ی منابع طبیعی استان پرداخت.

Share