وزیر کشور در آیین آغاز طرح نوسازى ناوگان حمل و نقل عمومى بار و مسافر شهرى

شهرداری‌ها چهار برابر ظرفیت مورد نیاز نیرو دارند |۸۰ درصد منابع شهرداری صرف امور جاری می‌شود

وزیر کشور با بیان اینکه با موافقت رئیس جمهوری اختیارات زادی در چند سال اخیر به استانها واگذار شده است، گفت: باید اختیارات بیشتری به استان ها و شهرداری ها واگذار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور ظهر امروز شنبه ۵ اسفندماه در آیین آغاز طرح نوسازى ناوگان حمل و نقل عمومى بار و مسافر شهرى کشور که در محل این وزارتخانه برگزار شد، طی سخنانی اظهارداشت: این اقدام سازمان شهرداری ها در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار مثبت و قابل توجه است و انشالله دولت هم حمایت خود را متناسب با قانون و تعهدی که دارد و بیشتر از آن انجام دهد زیرا مسئله نوسازی موضوع بسیار ضروری و قطعی است و آثار و برکات زیادی در پی دارد، اجرای این طرح بر روی موضوع حمل و نقل ترافیک و آب و هوا و تولید تاثیرات بسیاری دارد و رییس‌جمهور هم با عنایت ویژه موضوع نوسازی ناوگان برون شهری را شخصا پیگیری می‌کنند و با تأکیدی که ایشان دارند انشاالله بتوانیم گام‌های بلندی در این زمینه برداریم.
وی در ادامه افزود: در جلسه با حضور رئیس جمهوری نیز خودروسازان قول تامین ۷۰ تا ۷۵ هزار خودرو را دادند که انشاالله بتوانند این کار را انجام دهند زیرا این کار اقدام بسیار خوبی است و منابع آن ها هم مشخص است به طوری که قرار است وزارت نفت از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت ۵۰ درصد از منابع این طرح را تامین کند و مابقی منابع از سوی بانک‌ها و خودروداران تامین شود.
وزیر کشور تصریح کرد: اگر خودروسازان همت کنند که بتوانیم تولید را در داخل کشور با مشارکت خارجی ها تقویت کنیم بسیار خوب است در همین زمینه بازار بزرگ ۴۰۰ هزاری در تامین اتوبوس و کامیون و غیره برخورداریم که حتی می توان برای انجام اینکار با طرف خارجی وارد مذاکره شد که وزارت صنعت معدن و تجارت باید این کار را انجام دهد، حتی در دل این کار می توانیم به بحث صادرات بنگریم و اقدام به صادرات اتوبوس و کامیون و غیره تحت استانداردها جهانی کنیم.
وزیر کشور با بیان اینکه شهرداری ها دچار اشکالات ساختاری و عملکردی هستند و متاسفانه قوانین و مقررات مربوط به شهرداری ها به روز نشده است، گفت: شهرداری ها چهار برابر ظرفیت مورد نیاز نیرو دارند به طوری که ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع شهرداری ها صرف امور جاری شهرداری می‌شود که این کار به مصلحت نبوده و نیست.
رحمانی فضلی به موضوع درآمدی شهرداری ها اشاره کرد و افزود: از نظر درآمدی شهرداریها عمدتاً به صدور پروانه ساختمان وابسته بودند که اکنون موضوع ساختمان رونق مناسبی که بتواند تامین منابع شهرداری ها را کند ندارد در ضمن همان زمان هم که این مسئله وجود داشته روش مناسبی در تامین درآمد نبوده زیرا در برخی مناطق شاهد تراکم فروشی و تغییر کاربری‌های بوده ایم که اثرش در زیست محیط شهری کاملا نامطلوب بوده و منظر و چهره شهر را بسیار نامناسب کرده که تهران نمونه اول آن است.
وی از بررسی لایحه درآمد پایدار شهرداری ها در کمیسیون دولت خبر داد و تصریح کرد: بحث‌های زیادی در کمیسیون کلانشهرها درباره لایحه درآمد پایدار شهرداری ها مطرح شده و بررسی لایحه مراحل آخر خود را طی می کند که انشالله به دولت ارائه خواهیم کرد تا با طی مراحل قانونی تبدیل به قانون شود و بتوانیم از این طریق درآمد پایدار مناسب برای شهرداری تامین کنیم.
وزیر کشور از تدوین لایحه ای در حوزه ساختار تشکیلات و شرح وظایف شهرداری ها خبر داد و گفت: این لایحه را به مجلس ارائه کرده ایم که امیدواریم مجلس در تصویب این لایحه به موقع عمل کند.
رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مدیریت یکپارچه در شهرها پرداخت و اظهارداشت: در زمینه مدیریت یکپارچه در کمیسیون کلانشهرها چندین بار بحث و بررسی صورت گرفته که لایحه آن به دولت ارائه شده اما مجدداً به برای بررسی های بیشتر به کمیسیون ارجاع شده است.
وی ادامه داد: وزارتخانه‌ها این همه مسئولیت های متراکم و متمرکزی دارند، بعضاً وقتی می‌گوییم اختیارات خود را به استان‌ها دهید مقاومت می شود و وقتی هم می‌گوییم به شهرداری‌ها بدهید جور دیگری مقاومت می شود ولی الگو و مدل جهانی اداره شهرها و کشورها در سطح وسیع و مناسب مبتنی بر توزیع واگذاری مسئولیت هاست اول جدا کردن مسئولیت ها از دولت و توزیع بین مناطق و شهرداری ها و سپس واگذاری به بخش خصوصی است.
وزیر کشور تاکید کرد: شهرداری ها و استانداری ها باید این مسئولیت‌ها را در مرحله بعدی به مردم واگذار کنند بنابراین کار در نظام دموکراسی و مردم‌سالاری که ما داریم باید به دست مردم انجام شود اما ساختارهای غلط و رسوبات فکری که برخی داریم و قدرت حضورمان را به جای اینکه در کارآمدی سیستم بدانیم در حجیم بودن سیستم می‌دانیم مقاومت هم وجود دارد.
رحمانی فضلی گفت: رئیس جمهور نیز موافق واگذاری مسئولیت ها هستند و تاکنون توانسته ایم اختیارات زیادی را بگیریم ولی اختیاراتی که باقیمانده بسیار زیاد است بنابراین باید تلاش بیشتری کنیم و قطعا شهرداری ها باید آمادگی لازم را برای این کار داشته باشند ولی با شناخت و اطلاعی که از ساختار و توانمندی و عملکرد شهرداری ها داریم شاید تمام شهرداری ها نتوانند به مدیریت یکپارچه عمل کنند پس شهرداری ها هم باید به سمت کسب این آمادگی‌ها گام بردارند البته لوایحی که در حال ارائه به مجلس هستیم در راستای ایجاد این آمادگی‌ها است.
وی افزود: پیشنهادمان این بوده به تناسب در شهرداریها که این آمادگی وجود دارد این واگذاری اختیارات صورت بگیرد زیرا هم الگوسازی می شود و هم ایراد و اشکالات این طرح مشخص می شود و هم آمادگی متناسب با آن در سایر شهرداری‌ها ایجاد می شود اینکه شهرداری ها باید نقش بیشتری ایفا کنند امیری قطعی است.
وزیر کشور در پایان سخنان خود به موضوع اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: طرح نوسازی بافت فرسوده طرح بسیار عظیمی است که می‌تواند بخش ساختمان را به حرکت در آورد که تحرک بخش ساختمان موجب رونق فعالیت های وابسته به صنعت ساختمان از جمله شهرداری ها می شود.

Share