معاون دادگستری گیلان:

سیر صعودی طلاق در دنیا نگران کننده است | جرم حاصل غفلت والدین یا ناشی از غفلت حاکمیت هاست

معاون دادگستری گیلان، یکی از آسیب های اجتماعی که امروزه با آن مواجه هستیم را مقوله «طلاق» دانست و گفت: متاسفانه طلاق نه تنها در جامعه ما، بلکه در دنیا سیر صعودی و نگران کننده دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، دو مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده تحت عنوان «اندیشه نیک» و «آریانا» با همت و تدبیر وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روان شناسی و مشاوره در شهر رشت آغاز به کار کرد.

جان احمد آقایی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گیلان در حاشیه این مراسم، با اشاره به تحولات حیات بشر در طول تاریخ، اظهار کرد: بشر همواره در دو بعد دچار آسیب و تهدید بوده است.

وی اولین تهدید را در حوزه امراض و بیماری ها دانست و افزود: بیماری های متعدد و متنوع سبب شده زندگی مردم به خطر بیفتد، اما بشر توانسته با تلاش، تحقیق و پژوهش تا حدودی با این بیماری ها مقابله کند و آسیب های آن را کاهش دهد.

معاون دادگستری گیلان، بعد دوم آسیب های بشری را بداخلاقی و کج رفتاری به عنوان منشا آسیب یا جرم دانست و تصریح کرد: بشر با ورود به هزاره سوم و کسب موفقیت های فراوان، در غلبه پیدا کردن بر آسیب های اخلاقی و رفتاری ناکام بوده است.

این مقام مسئول، با بیان اینکه آسیب یا جرم حاصل غفلت والدین یا ناشی از غفلت حاکمیت هاست، خاطرنشان کرد: بداخلاقی و کج رفتاری ریشه بسیاری از بیماری ها و امراض نیز می باشد، زیرا از نعمت های خداوند به درستی استفاده نکرده ایم.

وی اضافه کرد: آسیب های اجتماعی علاوه بر اینکه نشات گرفته از عدم تربیت صحیح فرزندان توسط والدین است، به بی توجهی دولت ها نیز بازمی گردد. یکی از آسیب های اجتماعی که امروزه با آن مواجه هستیم، مقوله «طلاق» است که متاسفانه نه تنها در جامعه ما، بلکه در دنیا سیر صعودی و نگران کننده دارد.

آقایی، با اشاره به چرایی روند افزایشی طلاق، یادآور شد: اگر والدین نقش تربیتی خود را به درستی و با کیفیت گذشته ایفا می کردند، با آمار بالای طلاق، خشونت و بداخلاقی مواجه نبودیم. در واقع غفلت والدین سبب شده که طلاق به آسیب اجتماعی مبدل شود.

وی با بیان اینکه الگوپذیری فرزندان از خانواده آغاز می شود، گفت: خانواده در دنیا با بحران رو به روست، اما جامعه ما با آموزه های دینی تربیت پیدا کرده و تا حدودی خانواده برای ما دارای شانیت است، اما باید قبول کنیم که ساختار و کارکرد خانواده دچار تغییر شده است. به عنوان مثال، برخی از زوج های جوان با نگهداری از سگ، به فکر فرزندآوری نیستند.

معاون دادگستری گیلان، با تصریح بر ضرورت بومی سازی دیدگاه های غربی به جای تقلید کورکورانه،یادآور شد: والدین تربیت را به نهادهای آموزشی واگذار کرده اند و برای تربیت فرزندان وقت نمی گذارند لذا اگر می خواهیم آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم، باید به فرزندان توجه داشته و در تربیت آنان کوشا باشیم.

این مقام مسئول، ازدواج را رکن مهم تشکیل خانواده دانست که دارای تقدس است و عنوان کرد: ازدواج در تمام مکاتب بشری ممتاز و دارای اهمیت ویژه است لذا نیازمند خدمات روان شناسی برای هدایت و کنترل آن هستیم.

وی با بیان اینکه طی سال های گذشته شاهد افزایش طلاق در استان گیلان بودیم، اظهار کرد: از سال گذشته، دستگاه قضایی تولیت خدمات مشاوره ای ازدواج و تحکیم بنیان خانواده را بر عهده گرفته و خوشبختانه در یازده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۵، توانستیم میزان طلاق را در استان کاهش دهیم از رتبه دوم به رتبه هفتم برسیم.

آقایی، از فعالیت ۳۰ مرکز مشاوره در رشت خبر داد و خاطرنشان کرد: باید خانواده ها و جوانان را تشویق کنیم که به این مراکز مراجعه کنند و از اهل فن و دانش مشورت بگیرند.

معاون دادگستری گیلان، با بیان اینکه یک سوره از قرآن کریم به شورا و مشورت اختصص دارد، تصریح کرد: اهل تعقل مشورت را دوست دارند و در آموزه های دینی بر مشاوره و مشورت کردن تاکید فراوان شده است. از نظر حضرت امیرالمومنین علی(ع) نیز، مشورت کردن مطمئن ترین پشتوانه بوده و انسان را بی نیاز می کند.

Share