شهردار رشت:

سند خط ویژه تصویب شده است | مصوبه‌ای برای نصب نرده‌ها وجود ندارد

شهردار رشت با اعلام این که این اقدام شهرداری تخصصی است خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فاجعه نیاز است که این کار را انجام دهیم. مردم که فعلا راضی هستند و خوشحالی می کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا مسعود نصرتی، شهردار رشت در گفتگو با گیل خبر در مورد جمع آوری نرده های خط ویژه حدفاصل میدان فرهنگ تا حشمت ابراز داشت: منافع شهروندان ملاک اول ما است و اولویت دومی وجود ندارد. این در کارهای روزمره مدیریت شهری است. من از مهر ماه امسال که به عنوان شهردار رشت انتخاب شدم تلاش کردم که به گذشته ورود نکنم. ولی آینده حتما مسئولیتش با من است. ما با یک جامعه بزرگ از گروه های بزرگ و از اقشار مختلف جامعه داریم که با مشکل روبه رو هستند. خیابانی را می بینند با عرض مشخص که بیشتر از نصفش با نرده هایی جدا شده و از آن عنوان به خط تندروی اتوبوس نام می برند. هر مراجعه ای که به من صورت می گرفت این بود که این نرده ها جمع آوری شود ولی ما تامل کردیم که بررسی ها مشخص شود و بر آن اساس کار را پیش ببریم. مدارک جمع آوری شد و بر اساس آن به این نتیجه رسیدیم که این کاری که صورت گرفته در اختیار شهرداری قرار بگیرد.

شهردار رشت در ادامه گفت: در خرداد ماه سال ۹۳ شورای ترافیک شهرستان و شورای ترافیک استان رسما مصوبه ای برای اجرای خط اتوبوس ویژه را مورد مصوب قرار داد. این اول و آخر مدارکی است که داریم. این مصوبه خط وِیژه است که به نام محور بی آرتی اجرایی شده است. در برج ۱۰ سال ۹۳ قراردادی منعقد می شود برای طرح جامع ترافیک شهر رشت و مشاور با مبلغ ۲۰۷ میلیون تومان طرحی را تهیه می کند.

وی ادامه داد: باید متذکر شوم مشاوری که انتخاب می شود برای بالاترین سند در شهرهای ایرانی محسوب می شود و همه چیز باید بر همان استناد کار بگیرد. موقع اجرای این طرح هنوز مصوبه شورای ترافیک اجرائی نشده است. از نگاه کارشناسی همه چیز باید متوقف می شد و مجوز خط ویژه اجرائی نمی شد. این طرح تشریفات اداری خودش را طی می کند و در دی ماه سال ۹۵ نامه رسما به تهران و دبیرخانه شورای عالی ترافیک کشور ارسال می شود و ۵ ماه این طرح در کمیسیون های مختلف رسیدگی می شود در خرداد ماه سال ۹۶ این طرح با حضور استانداری گیلان، شهرداری رشت و مشاور طرح به تصویب می رسد و در مرداد ماه سال ۹۶ توسط وزیر کشور جهت به استاندار گیلان و جهت آگاهی و اجرا به شهرداری رشت ابلاغ می شود.

در طرح جامع ترافیک خط ویژه باید ۱۴۰۰ و بی ارتی سال ۱۴۰۵ اجرائی شود

نصرتی در ادامه با اعلام این طرح وزارت کشور که به ما ابلاغ شده است در سه بخش و در چهار مقطع زمانی تصویب شده است، خاطرنشان کرد: وزارت کشور ابلاغ کرده است که این طرح برای شهرداری لازم الاجرا است و در سه برنامه مشخص کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت قرار است اجرایی شود. در شروع اسمی که آورده است می گوید در وضع ترافیک فعلی شهر رشت ۲۱ خط اتوبوس و ۳۲ اتوبوس وجود دارد که این باید به ۱۰۶ اتوبوس و ۵۶ مینی بوس برسد و بهینه سازی خطوط اجرا شود. در سال ۱۴۰۰ تازه داستان شروع می شود که سه خط ویژه اتوبوس برنامه ریزی می کنیم که یکی از آن ها همین میدان امام تا میدان گیل است، این افق تا سال ۱۴۰۵ برنامه ریزی می شود و در این سال است که از این سه خط یک خط به بی آرتی تبدیل می شود. یعنی اولین خط بی آرتی در سال ۱۴۰۵ و خط دوم بی آرتی نیز در سال ۱۴۱۰ باید اجرائی شود. یعنی خط عادی، خط ویژه و خط بی آرتی به این صورت باید اجرائی شود که تا سال ۱۴۱۰ ادامه دارد.

به جای ۱۰۶ اتوبوس خط ویژه یک دستگاه اتوبوس ما نیز خوابید

شهردار رشت با اشاره به این که هیچ کدام از شرایط گذار به سمت خطوط ویژه صورت نگرفته اظهار داشت: ما الان با چه چیزی روبه رو هستیم؟. ۳۲ دستگاه ما به ۳۱ دستگاه تبدیل شده و یک دستگاه اتوبوس ما خوابیده است. بهینه سازی خطوط ما نیز انجام نشده است، تنها کاری که کردیم یک تعداد نرده هایی بود که به عنوان کارشناس معتقدم بدون مصوبه بود.

وی افزود: از مهر ماه که ما حضور داشتیم این امر را در دستور کار قرار دادیم. یک طرح لازم الاجرا از طرف وزیر کشور به ما منتقل شده که باید اجرائی کنیم. از طرف دیگراین خط با این نرده ها ۶ نفر فوتی، یک نفر کما ومصدومان فراوان برجای گذاشته و نارضایتی شدید هم است. اگر من نسبت به این نرده ای که نباید باشد تعلل کنم و کوچکترین اتفاقی برای مردم بیفتد به آن ابلاغ وزیر نباید پاسخگو باشم؟ اگر اتفاقی بیفتد برای مدیران شهرداری و اعضای شورا مسئولیتی به وجود نمی آید؟ من بازهم تکرار میکنم که کاری به گذشته ندارم که این کار درست بوده یا خیر، این ها به من ارتباطی ندارد من در مقابل ابلاغیه ای که باالاترین سند اجرائی است و همچنین حقوق شهروندان باید مسئولیت پذیر باشم.

مصوبه ای برای نصب نرده ها وجود ندارد/ سند خط ویژه تصویب شده است

نصرتی در واکنش به غیرقانونی خواندن طرح جمع آوری خطوط ویژه توسط معاون عمرانی استانداری گیلان نیز گفت: من با کمال احترام بگویم که این حرف از جانب هرکس گفته شود صد درصد غیرقانونی است. اگر در طرح جامع ترافیک به طور مثال تقاطع غیرهمسطح منظور شده شهرداری باید آن را اجرائی کند نه این که دوباره برای هرکدام آن ها به شورای ترافیک شهرستان و استان بازگردد. طرح نهائی که می آید باید اجرائی کنیم. الان برای خط وِیژه ما نیاز داریم گاهی میدانی بر بچینیم، گاهی نرده ای و یا گذرگاهی، هر اتفاقی ممکن است وجود داشته باشد.همین طور به نظرم مصوبه قبلی برای نرده ها به نظرم اصلا وجود ندارد. آن چیزی که تصویب شده است اسنادی است که قرار است خطوط ویژه و خط بی آرتی تا سال ۱۴۱۰ اجرائی شود.

شهردار رشت با اعلام این که این اقدام شهرداری تخصصی است خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فاجعه نیاز است که این کار را انجام دهیم. مردم که فعلا راضی هستند و خوشحالی می کنند. ما ایستگاه ها را برای مسکن مهر گذاشته ایم و نرده ها نیز برای تالاب عینک و ودخانه ها مصرف شود و تلاش کردیم که هزینه تخریب زیاد صورت نگیرد.

وی گفت: بعضی بازی ها به شهر رشت لطمه زده است. این جایگاه شهر رشت نیست. رشت بزرگترین شهر شمالی ایران است و سال ۵۵ جزوء ۵ شهر توسعه یافته بود و نباید که این حال و روزش باشد. این حرکات را باید کنار بگذاریم و ملاک ما باید شهروندان و مردم باشند.

نصرتی ادامه داد: شهر ثروتمند و ویژه و با جایگاهی است و باید خیلی وضعش بهتر باشد. اتحاد در شهر و شهامت باید بیشتر شود. ما باید کارها را پیش ببریم. موضوعات نباید حیثیتی شود بلکه تخصصی است. من بعد از ۲۷ سابقه می گویم که کاری خلاف قانون انجام نداده ام و تلاش و اولویتم حقوق شهروندان است.

Share