دیارمیرزا گزارش می‌دهد

تور انزلی گردی جشنواره تالاب دوخان برگزار شد+ گزارش تصویری

تور انزلی گردی جشنواره تالاب دوخان صبح روز جمعه با بازدید از مقبره شهید ناوسروان یدالله بایندر برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  این تور از صبح روز جمعه و با بازدید از مقبره شهید ناوسروان یدالله بایندر آغاز شد. ناوسروان یدالله بایندر در سال ۱۳۲۰ مسوولیت کفالت فرماندهی نیروی دریایی در دریای خزر را به عهده داشت. در آخرین ساعات شب دوم شهریور ۱۳۲۰ به دولت ایران اطلاع داده شد به خاطر بی توجهی به خواسته متفقین مبنی بر اخراج نیروهای آلمانی، ارتش دو کشور به شمال و جنوب ایران حمله خواهند کرد. به فاصله چند ساعت از زمین و هوا و دریا کشور ما در معرض تهاجم قرار گرفت. در شمال نیروهای حمله کننده با خشونت بندر انزلی را از زمین و هوا مورد تهاجم قرار داده و باعث شهادت ناو سروان یدالله بایندر شدند.
پل تاریخی غازیان مقصد بعدی مهمانان جشنواره فرهنگی هنری تالاب دوخان بود. پل غازیان روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران – رشت قرار دارد. پل غازیان در زمان خود از معدود پل‌های پیشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همین اساس، جزو پل‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده است. این دو پل وسیله کمپانی (سنتاب) آلمانی و شرکت‌های مختلف از جمله ((موتلا)) سوئدی ساخته شد و در نتیجه با احداث آن راه ارتباطی آذربایجان رشت – قزوین – تهران برقرارشد. ساخت این پل، به همراه پل دیگر انزلی، توسط مهندسان سوئدی در سال ۱۳۱۶ به پایان رسید.
آرامستان لهستانیان که آرامگاه تعداد زیادی از مهاجرین لهستانی است که طی حمله سربازان نازی در سال ۱۹۴۱ از طریق بندر انزلی به ایران پناهنده شدند و کلیسای مریم مقدس انزلی که در سال ۱۸۷۴ میلادی با هزینه شخصی به اسم آواک ملک الله وردیان (از ارامنه شهر) بنا شد از دیگر مراکز تاریخی بندر انزلی است که مورد توجه مهمانان این جشنواره قرار گرفت.
مهمانان این جشنواره همچنین از محوطه و بنای برج ساعت انزلی از بناهای دوره قاجاریه (۱۸۱۵ میلادی یا ۱۱۹۴ شمسی) و موزیک جیکا که در گذشته به نام حافظیه انزلی انزلی مشهور بوده اما سال ساخت آن سه سال قبل از حافظیه و به سال ۱۳۱۳ بر می گردد، بازدید کردند.
بعد از صرف ناهار و شعر خوانی توسط تعدادی از شاعران نوبت به کاخ موزه نظامی بندر انزلی رسید. ساخت بنای کاخ میان پشته به دستور رضاخان و به دست مهندسان ایرانی در سال ۱۳۰۸ آغاز شد و پس از دو سال به پایان رسید. قبل از احداث آن، در همان مکان کاخ باشکوه خوشتاریا قرار داشت، این کاخ اختصاص داشت به تاجر روس که از اولین کسانی بود که صنعت برق را وارد ایران کرد. روایت است در دورانی که خبری از روشنایی برق نبود در شب‌های مه آلود بندر انزلی این بنا با نور خود منظره‌ای زیبا را به وجود می‌آورد. بنای کاخ میان پشته از سال ۱۳۰۸ شمسی جای کاخ خوشتاریا آغاز و بین سالهای ۱۳۱۳–۱۳۱۴ شمسی پایان یافت.

Share