زمان بندی نامناسب شهرداری مشکل ساز شد

تعطیلی بزرگترین آب‌نمای کشور در ایام نوروز | راه اندازی به بعد از اردیبهشت موکول شد

آب نمای موزیکال پارک ملت رشت با وسعت پنج هزار متر مربع که از آن به عنوان بزرگترین آب نمای موزیکال در کشور و دومین آب نما در خاورمیانه یاد می شود با پرتاب آب از فواره ها همراه با موزیک و رقص نور، زیبایی و جذابیت خاصی به پارک ملت در منطقه سه رشت می داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بزرگترین آب نمای موزیکال شمال کشور در حالی روزهای تعطیلی خود را سپری می کند که چیزی به عید نوروز و حضور مسافرین نوروزی در شهر رشت باقی نمانده است.

وحیده اسماعیلی در همشهری نوشت: آب نمای موزیکال پارک ملت رشت با وسعت پنج هزار متر مربع که از آن به عنوان بزرگترین آب نمای موزیکال در کشور و دومین آب نما در خاورمیانه یاد می شود با پرتاب آب از فواره ها همراه با موزیک و رقص نور، زیبایی و جذابیت خاصی به پارک ملت در منطقه سه رشت می داد. حال بعد از گذشت ۹ ماه از تعطیلی موقت این آب نما به منظور اجرای فاز دوم ، گویا انگار قرار نیست این جاذبه گردشگری رشت برای عید بازگشایی مجدد شود.

سال هاست شهر رشت از نداشتن اماکن تفریحی و گردشگری مناسب به منظور جذب گردشگر محروم است. بسیاری از مسافران شمال کشور از رشت به عنوان شهرعبوری و مسیر دسترسی به سایر شهرهای دیگراستفاده می کنند اما ساخت و وجود چنین اماکن تفریحی می تواند در نگاه داشت مسافرین برای مدت زمان بیشتری در این شهر تاثیرگذار باشد. در حال حاضر تنها مکان تفریحی شهروندان رشتی، منطقه آزاد کاسپین در انزلی و دریاچه سقالکسار است. این در حالی ست که از سال های گذشته تا به امروز، چند سینما و پارک بازی قدس این شهر مدت هاست به صورت مخروبه رها شده اند و شهروندان از نبود چنین مکان هایی در رنج هستند.

در هر صورت یکی از مطالبات شهروندان رشتی از مدیریت شهری ایجاد مکان های فرهنگی – تفریحی است که احداث آب نمای موزیکال در منطقه سه شهرداری تا حدی توانسته بود این بار را به دوش بکشد.

آب نما به ایام نوروز نمی رسد

با توجه به نزدیک بودن عید، معاون عمرانی منطقه سه شهرداری در مورد به اتمام نرسیدن فاز دوم پروژه آب نمای بوستان ملت گفت: این پروژه حدود ۱۰۰ روز دیگر زمان برای تکمیل نیازمند است و به ایام نوروز نخواهد رسید.

«علی رضاپور» افزود: فاز دوم پروژه به یک هزار کیلو وات برق که تقریبا به اندازه ی برق مورد نیاز یک مجتمع مسکونی بزرگ است نیازدارد. دراین رابطه مکاتبات و رایزنی هایی با اداره ی برق شهرستان رشت داشتیم و مناقصه نیز برگزار کردیم که همزمان شد با انتخاب شهردار جدید و تا زمانی که قرارداد مناقصه به امضای شهردار برسد مقداری زمان از دست رفت ومدت زمان تکمیل پروژه کمی طول کشید.

وی ادامه داد: با تامین شدن برق مورد نیاز پروژه، پیمانکار در مدت زمان ۸۰ روز باید آن را اجرایی و تحویل شهرداری بدهد. اما از لحاظ زیر ساختی و تجهیزات، بلندگوها و فیلتراسیون آب نما مشکلی وجود ندارد و این کار انجام شده که با تامین برق مورد نیاز پروژه نهایی خواهد شد.

معاون عمرانی شهرداری رشت گفت: در کل برای فاز اول مجموعه حدود ۷۰ کیلووات برق مورد نیاز بود. در حال حاضر نیز پیمانکار برای تکمیل برق آب نما درخواست ۲۰۰ میلیون تومان به شهرداری داد که با توجه به مشکلات اعتباری درشهرداری رشت در تامین بودجه مورد نیاز بعید است پروژه به عید برسد و تا اواسط اردیبهشت کار فاز دوم ادامه خواهد داشت.

زمان بندی نامناسب شهرداری مشکل ساز شد

عضو کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر رشت نیز دراین باره گفت: درمورد این پروژه بلافاصله بعد ازتعیین تکلیف بودجه سال ۹۷، جلسه ای برای پیگیری پروژه آب نمای پارک ملت گذاشتیم وبه نتایج خوبی هم رسیدیم. دراین موضوع مساله نداشتن بودجه مطرح نیست بلکه مقداری به عملکرد پیمانکار بر می گردد. ما در اینجا به یک پست برق ۶۵۰ کیلو وات نیاز داریم که می تواند به صورت سخت افزاری و یا به شکل کامپک اجرا شود که این کار خودش زمان بر است.

«رضا رسولی» تاکید کرد: همین الان هم فاز یک آب نما آماده است و حتی مقرر کردیم شهرداری رشت تا شب عید آن را راه اندازی مجدد کند. اما برای فازدوم نیز قرار شده با حضور شهرداری و مدیر عامل شرکت برق بازدیدی انجام شود تا مشکلات موجود باقی مانده در پروژه را بر طرف کنیم.

وی کمبود اعتبار و بودجه را مساله مهمی ندانست و گفت: مشکل ما در رابطه با افتتاح این پروژه کمبود اعتبار نیست بلکه مشکل زمان است. متاسفانه شهرداری در اجرای این کار زمان بندی درستی نداشته و دوم این که از نظر تامین برق آب نما شرکت برق می گوید باید پست برق سنتی در اینجا ساخته شود ولی خواهش ما این است که به صورت کامپک و پست یکجا باشد که خیلی هم کارش مناسب است و حتی حاضریم این تعهد را بدهیم که بعد ها در احداث پست برق منطقه ما هم کمک خواهیم کرد. چون اهداف و خدمات ما دراین منطقه با شرکت برق یکسان است.

رسولی تاکید کرد: تمام تلاش ما اینست که فاز یک پروژه در آخر سال راه اندازی و آبنما روشن شود و تاکید و اصرار اعضای شورا نیز برهمین است.

اما اگر مقداری زودتر قضیه پست برق به شهرداری اطلاع داده و منعکس می شد می توانستیم با رایزنی با شرکت برق کمک کنیم تا شهرداری بتواند فاز دوم را راه اندازی کند که متاسفانه مشکل زمان بندی نامناسب دراجرای پروژه مانع ما شد و افتتاح آن به بعد از ایام نوروز موکول می شود.

مشکل تامین برق دارد

«اسماعیل حاجی پور» عضو کمیسیون توسعه وعمران شورای شهر رشت در دو دوره ی اخیر که پروژه ی آب نمای بوستان ملت رشت در زمان حضور وی در شورای چهارم افتتاح شد، در مورد افتتاح آب نمای بوستان ملت در ایام عید بیان کرد: در بازدیدی که از پروژه داشتم گفتند قرار شده افتتاح آن به بعد ازعید موکول شود. البته شاید فاز اول آن که پیش از این راه اندازی شد بود فعلا برای عید باز گشایی شود.

وی درباره مشکل اجرای پروژه بیان کرد: شروع اجرای فاز دوم پروژه را خود بنده هماهنگ کرده بودم. درحال حاضر نیز آب نما مشکلات تامین برق دارد و قرار شده با هماهنگی شرکت برق ترانس جدیدی با کیلو ولت بالا در اینجا نصب شود. زمین نصب ترانس برق هم مشخص شده است.

حاجی پور درباره مشکل اعتباری پروژه هم توضیح داد: برای این پروژه هزینه های زیادی شده و قرار نیست که وقتی ۸۵ درصد یک پروژه انجام شده و فقط۱۵ درصد باقی مانده بیاییم بگوییم مشکل اعتباری وجود دارد و اصلا این حرف معقول نیست. پروژه یا شروع نمی شود و حال که در حال انجام است وقتی نیازمند به بودجه باشد توسط شورای شهر تامین اعتبار می شود.

 

 

Share