توسط کامران زاده صورت گرفت؛

تشریح فعالیت‌ها، اهداف و اقدامات دبیرخانه شورای نظارت استان گیلان

سرپرست دبیرخانه شورای نظارت استان گیلان به اهداف مدنظر اشاره کرد و افزود: شورای نظارت با هدف ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های نظارتی، افزایش کارایی و اثربخشی اقدامات دستگاه‌های نظارتی، جلوگیری از تداخل و دوباره‌کاری و رفع آسیب‌های مربوط به نظام نظارتی تعریف گردیده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد کامران‌زاده سرپرست دبیرخانه شورای نظارت استان گیلان طی گفتگویی به تشریح فعالیت‌ها، اهداف و اقدامات این دبیرخانه پرداخت.

وی در تشریح فعالیت‌های دبیرخانه شورای نظارت استان گفت: مطابق مفاد فصل نهم قانون برنامه و بودجه و مفاد بند الف ماده ۸ قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و نظر به شرح خدمات، رصد توسعه استان با نظارت مستمر بر اجرای برنامه‌ها و پیشرفت توسعه با همکاری واحدهای ذیربط، تهیه و تدوین گزارش‌های دوره‌ای و نظارت برحسن اجرای وظایف و مقررات مربوطه در سازمان و تهیه گزارش‌های نظارتی برای ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان از جمله فعالیت‌های دبیرخانه می‌باشد.

کامران‌زاده ادامه داد: با عنایت به نقش تعیین‌کننده پروژه‌ها در تحقق اهداف سازمان جهت توسعه استان، همچنین با توجه به تعداد و پراکندگی پروژه های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، نظارت فنی و بودجه‌ای از پروژه‌ها در قالب طرح “ناظرین امین” بصورت برون سپاری و استفاده از مشاورین مجرب و مورد اعتماد سازمان، از خرداد ماه سال ۹۶ تحت نظر و سیاست گذاری شورای راهبردی استان، عملیاتی گردیده است.

سرپرست دبیرخانه شورای نظارت استان گیلان به اهداف مدنظر اشاره کرد و افزود: شورای نظارت با هدف ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های نظارتی، افزایش کارایی و اثربخشی اقدامات دستگاه‌های نظارتی، جلوگیری از تداخل و دوباره‌کاری و رفع آسیب‌های مربوط به نظام نظارتی تعریف گردیده است.

وی در خصوص تفاوت نظارت در دستگاه‌های اجرایی با نظارت شورای فنی استان و دبیرخانه شورای نظارت گفت: مطابق با قوانین بودجه سنواتی کشور، قانون محاسبات عمومی، قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و الحاقیه‌های مربوطه و دستورالعمل اجرایی بودجه سالانه کشور، مطالعات پروژه‌های عمرانی، پیشنهاد اجرا، تعیین برآورد هزینه اجرا و نظارت فنی و مالی بر عملکرد پیمانکاران و مشاوران از وظایف ذاتی دستگاه‌های اجرایی می‌باشد و بررسی اولویت اجرا، محل تأمین اعتبار از طریق ابلاغ موافقت نامه‌ها، جزو وظایف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی معرفی گردیده است. از سویی به جهت رصد توسعه استان با نظارت مستمر عالیه بر اجرای برنامه‌ها و پیشرفت توسعه، سازمان نظارت راهبردی و برنامه‌ای بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی که با آنها موافقت نامه مبادله نموده از طریق طرح “ناظرین امین” انجام می‌دهد.

کامران‌زاده به اهم اقدامات انجام شده این دبیرخانه در سال‌جاری اشاره کرد و ادامه داد: از خرداد تا بهمن ماه سال جاری ۲۵۰ پروژه فعال استانی و ملّی در ۱۵ دستگاه اجرایی مورد بررسی و بازدید راهبردی  و فنی شامل بررسی شرایط و مفاد موافقتنامه، کنترل روند اجرایی و بودجه‌ای قرار گرفته و شرح آن در قالب ۱۵ جلد گزارش، مدون شده است.

 

Share