توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی

اعلام نرخ تورم کالاها و خدمات نقاط شهری و روستایی بهمن ماه ۱۳۹۶ استان گیلان

نرخ تورم کالاها و خدمات نقاط شهری و روستایی بهمن ماه ۱۳۹۶ استان گیلان اعلام شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان این خبر افزود: نرخ تورم کل کشور و استان در بهمن‌ماه به ترتیب ۸.۳ و ۷.۹ درصد می‌باشد. ازاین‌رو استان گیلان در بهمن‌ماه، در بین ۳۱ استان، دارای رتبه بیست و چهارم بالاترین نرخ تورم کشور است.

وحید طیفوری ادامه داد: در همین راستا، بالاترین نرخ تورم کشور مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ۱۱.۹ درصد و کمترین مقدار مربوط به استان بوشهر با ۶.۸ درصد بوده است. همچنین چهار استان هم‌جوار، قزوین، مازندران، اردبیل و زنجان به ترتیب با ۸.۶ ، ۸.۳، ۸.۷ و ۷.۱ درصد دارای رتبه‌های دارای رتبه‌های چهاردهم، هفدهم، دوازهم و سیام و نیز استان ساحلی گلستان با ۱۰.۶ درصد دارای رتبه پنجم بالاترین نرخ تورم هستند.

وی تصریح کرد: نرخ تورم گروه عمده کالاهای خوراکی ‌و دخانی کشور و گیلان نیز به ترتیب ۱۲.۸ و ۱۱.۲ درصد و نرخ تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی ‌ کشور و گیلان به ترتیب ۶.۶ و ۶.۸ درصد بوده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان در خصوص نرخ تورم شهری گفت: این نرخ در کل کشور و استان در بهمن‌ماه به ترتیب ۸.۲ و ۷.۸ درصد می‌باشد.  از این‌رواستان گیلان در بین ۳۱ استان، دارای رتبه بیست و چهارم بالاترین نرخ تورم کشور می‌باشد. همچنین ۴ استان مجاور این استان، یعنی، استان‌های قزوین، مازندران، اردبیل و زنجان به‌ترتیب با  ۸.۳، ۸.۲، ۸.۶ و۷.۲ درصد دارای رتبه‌های شانزدهم، هفدهم، یازدهم و سی‌ام و استان ساحلی گلستان با ۱۰.۵ درصد دارای رتبه ششم بالاترین نرخ تورم کشور هستند. در همین راستا، بالاترین نرخ تورم  شهری کشور مربوط به استان چهارمحال و بختیاری با ۱۱.۷ درصد و کمترین مقدار مربوط به استان بوشهر با ۶.۹ درصد بوده است.

 

وی به نرخ تورم روستایی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این نرخ در کل کشور و استان در بهمن‌ماه به ترتیب ۹.۱ و ۸.۲ درصد می‌باشد. استان گیلان در بهمن‌ماه، در بین ۳۱ استان، دارای رتبه نوزدهم بالاترین نرخ تورم کشور می‌باشد. همچنین ۴ استان مجاور این استان، یعنی، استان‌های قزوین، مازندران، اردبیل و زنجان به‌ترتیب به‌ترتیب با  ۹.۶، ۸.۶، ۸.۸ و۶.۸ درصد دارای رتبه‌های دهم، هفدهم، شانزدهم و بیست و ‌نهم و استان ساحلی گلستان با ۱۰.۸ درصد دارای رتبه پنجم بالاترین نرخ تورم کشور هستند. در همین راستا، بالاترین نرخ تورم روستایی کشور مربوط به استان کرمانشاه با ۱۲.۴ درصد و کمترین مقدار مربوط به استان سیستان و بلوچستان با ۵.۴ درصد بوده است.

در ادامه متوسط تغییرات قیمت برخی کالاهای مهم خوراکی در گروه اصلی کالایی مناطق شهری استان گیلان در بهمنماه به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

گروه نان و غلات:

متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج ایرانی (هاشمی) درجه یک در بهمن‌ماه سال جاری برابر۱۱۷۷۵۰ ریال بوده است که نسبت به دیماه (۱۱۷۲۹۶ ریال) حدود۰.۴ درصد افزایش داشته‌است. همچنین درماه مذکور متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج خارجی ۶۵۳۳۳ریال بوده است که نسبت به ماه قبل (۶۲۳۷۰ریال )، ۴.۸درصد افزایش یافته است.

گروه گوشت قرمز و سفید و فرآورده های آنها:

یک کیلوگرم گوشت گوسفند در این ماه به ۳۸۵۲۳۸ریال رسیده است که نسبت به ماه قبل ( ۳۸۱۶۶۷ ریال)، حدود یک درصد افزایش یافتهاست. متوسط قیمت یک کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله (بهمن  ۳۹۱۳۱۰ریال و دی  ۳۹۱۴۲۹ریال ) تغییر محسوسی نداشته است. در این گروه متوسط قیمت یک کیلوگرم مرغ ماشینی با افزایش ۳.۲ درصدی مواجه بوده است (بهمن‌ماه ۷۳۸۸۸ریال و دی ۷۱۵۶۹ریال).

گروه شیر، پنیر و تخم مرغ:

متوسط قیمت یک لیتر شیر پاستوریزه در این ماه ۲۸۶۷۹ریال بوده است، که نسبت به ماه قبل ۰.۹درصد افزایش قیمت داشته است.  متوسط قیمت یک کیلوگرم ماست پاستوریزه ۴۳۷۷۹ریال می باشد که نسبت به ماه قبل ۱.۴درصد کاهش قیمت داشته است. در این ماه قیمت یک بسته ۵٠٠ گرمی پنیر ایرانی پاستوریزه ۵۷۲۲۶ریال می باشد که نسبت به ماه قبلتغییر محسوسی نداشته است. همچنین متوسط قیمت یک کیلوگرم تخم مرغ ماشینی در بهمن‌ماه برابر ۸۷۱۷۵ریال است که نسبت به ماه قبل (۸۴۵۶۴ریال) با افزایش ۳.۱ درصدی مواجه بوده‌است.

  گروه روغن ها و چربی ها:

متوسط قیمت یک بسته ١٠٠ گرمی کره پاستوریزه (کره حیوانی) ۳۴۷۲۶ریال می‌باشد که نسبت به دی ماهتغییر محسوسی نداشته است. در این گروه متوسط قیمت یک بسته ٩٠٠ گرمی روغن مایع ۵۱۰۵۲ ریال می باشد که نسبت به دی ماه تغییر محسوسی نسبت به ماه قبل نداشته است.

گروه میوه و خشکبار:

متوسط قیمت یک کیلوگرم موز در بهمن‌ماه ۶۴۵۴۸ریال بوده است که نسبت به ماه قبل (۶۰۹۰۵ ریال) با افزایش ۶ درصدی مواجه بوده است. متوسط قیمت یک کیلوگرم سیب درختی زرد در بهمن‌ماه ۴۰۴۷۶ریال بوده که نسبت به ماه قبل (۴۱۹۰۵ ریال) کاهش ۳.۴درصدی را نشان می دهد. متوسط قیمت پرتقال محصول داخل در بهمن‌ماه ۲۷۷۳۸ ریال است که نسبت به ماه قبل (۲۷۳۱۰ریال) با افزایش۱.۶ درصدی مواجه بوده است.

گروه سبزیجات:

متوسط قیمت یک کیلوگرم خیار در بهمن‌ماه ۳۰۰۰۰ریال بوده‌است که نسبت به ماه قبل ۷.۲درصد کاهش و یک کیلوگرم گوجه فرنگی ۲۷۳۳۳ ریال بوده که نسبت به ماه قبل ۱۷درصد کاهش یافتهاست. همچنین قیمت یک کیلوگرم سیب زمینی ۲۱۸۸۱ریال که نسبت به ماه قبل ۱.۱درصد کاهش و یک کیلوگرم پیاز ۲۷۸۱۰ریال بوده که نسبت به ماه قبل ۷.۶ درصد افزایش یافتهاست.

گروه قند، شکر، شیرینی ها و چای:

متوسط قیمت یک کیلوگرم قند در بهمن‌ماه ۴۶۲۵۸ریال است که نسبت به ماه قبل (۴۶۲۵۸ریال) تغییری نداشته است. متوسط قیمت یک بسته ۵٠٠ گرمی چای خارجی در بهمن‌ماه ۲۲۳۰۷۱ ریال است که نسبت به ماه قبل (۲۲۰۳۹۳ ریال) افزایش ۱.۲ درصدی داشته است.

گروه محصولات خوراکی طبقه بندی نشده درجای دیگر:

متوسط قیمت یک کیلوگرم رب گوجه فرنگی دربهمن ماه  ۵۸۰۲۲ریال است که نسبت به ماه قبل(۵۷۶۲۲ ریال) ۰.۷درصد افزایش داشته است.

Share