ثابت قدم شهردار سابق رشت

استفاده از پیاده راه فرهنگی تاریخی رشت لیاقت می‌خواهد!

شهردار سابق رشت بابیان اینکه اجرای طرح بازآفرینی شهر رشت بر اساس مصوبات و اسناد بالادستی شهرستان، استان و کشور بوده گفت: استفاده از این بافت فرهنگی تاریخی لیاقت می‌خواهد که امیدواریم همه ما لیاقت استفاده از آن را داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدعلی ثابت‌قدم امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اجرای قانونی طرح جامع ترافیک در پیاده راه فرهنگی تاریخی شهر رشت اظهار کرد: در اجرای طرح پیاده راه‌سازی طرح جامع ترافیک و سند بازآفرینی دیده‌شده که در شورای ترافیک شهرستان، استان و وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه طرح بازآفرینی پیاده راه‌سازی هسته مرکزی رشت به لحاظ موقعیت تاریخی و فرهنگی شهر در این نقطه ایجادشده افزود: برخی‌ها در بدو ورود خود پیشنهاد کرده‌اند که این طرح باید در حاشیه شهر و در مساحت دو یا سه هکتارِ اجرا می‌شده درحالی‌که طرح بازآفرینی هسته مرکزی شهر رشت به لحاظ موقعیت تاریخی، بناهای کناردستی و محتوای فرهنگی که در طول تاریخ رشت قدیم وجود داشته اجراشده است.

شهردار سابق شهر رشت بابیان اینکه طرح بازآفرینی شهری باید هفت کیلومتر در امتداد شرق و غرب شهر اجرا می‌شد گفت: اصالت سیر تفضیلی شهر در طرح بازآفرینی هسته مرکزی شهر رشت دیده‌شده و کسی نمی‌تواند درباره آن صحبت کند.

ثابت‌قدم بابیان اینکه در اجرا و طراحی جزئیات طرح پیاده راه‌سازی ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی وجود داشته باشد خاطرنشان کرد: قاعدتاً پروژه بازآفرینی قانونی اجرا شد اما پیاده راه‌سازی شهر رشت نقیصه‌هایی دارد که به معنای ناقص بودن در طرح نیست بلکه موضوعاتی تکمیلی است که در سند بازآفرینی به آن اذعان شده است.

وی با تأکید بر اینکه طرح بازآفرینی شهر رشت ملزمانی دارد که باید انجام شود افزود: اگر مسیر ۷.۲ کیلومتری در طرح پیاده راه‌سازی اجرا نشود طرح ناکام می‌ماند و به همین خاطر هست که تاکید می‌کنیم طرح بازآفرینی باید در محدوده خواهر امام جنب مسجد حاجی سمیعی و پیرسرا و از سمتی دیگر در محدوده عینک اجرا شود تا کالبد گردشگری مناسبی را در شهر داشته باشیم و برنامه‌های فرهنگی، جشنواره‌ای و سوگواره‌ای که در تقویم موجود است، مکان گزینی شده و در بافت پیاده راه‌سازی اجرایی کنیم.

شهردار سابق رشت بابیان اینکه طرح بازآفرینی هسته مرکزی رشت در طول ۱۲۷ روز به‌عنوان پروژه‌ای الزام‌آور بود و ممکن است ایراداتی داشته باشد افزود: ایرادات موجود در طرح بازآفرینی هسته مرکزی شهر رشت زیرساختی نیست چون تمام امکانات زیرساختی در طرح بازآفرینی جای گزینی شده و به تائید سازمان‌های موردنظر نیز قرارگرفته است تا مجدداً پیاده راه‌سازی نیاز به کند و کاری بی‌دلیل پیدا نکند.

ثابت‌قدم با اشاره به اینکه ممکن است طرح پیاده راه‌سازی که حدود دو سال از زمان بهره‌برداری آن گذشته نیاز به نگه‌داری و تعمیرات داشته باشد، تصریح کرد: موضوع اصلی و مشکلی عمده پیاده راه‌سازی موضوع نگه‌داری آن است که متأسفانه این طرح کاملاً رهاشده است.

وی با تأکید بر فرهنگ‌سازی در کنار هویت‌سازی طرح بازآفرینی گفت: این پیاده راه‌سازی افتخار دارد که توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح و کنگره ۸۰۰۰ شهید استان گیلان در آن برگزارشده است که اصلی‌ترین فرایند فرهنگی در استان بوده و با حضور سردار سلیمانی برگزارشده است.

شهردار سابق رشت بابیان اینکه هر طرحی پس از ساخت و اجرا نیازمند نگه‌داری هست و در برخی از موارد نگه‌داری از اجرا هم مشکل است خاطرنشان کرد: استفاده از این بافت فرهنگی تاریخی لیاقت می‌خواهد که امیدواریم همه ما لیاقت استفاده از آن را داشته باشیم.

Share