وارسته در جلسه کمیته پسماند:

کارخانه تولید کمپوست رودسر دچار نقص فنی است | پیشنهاد احداث نیروگاه زباله سوز در رودسر

فرماندار رودسر با اشاره به اینکه بحران آب در آینده نزدیک یکی از تهدیدات جدی و یک موضوع مهم در سطح بین الملل خواهد بود افزود: زباله نیز یکی از حیاتی ترین معضلات کشور بویژه در پهنه شمال کشور است که به بحران تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی وارسته بهدانی در جلسه کمیته پسماند رودسر ضمن گرامیداشت فرارسیدن سی و نهمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از ضروری ترین و مهم ترین دغدغه های زیست محیطی در گیلان بحث مدیریت پسماند و زباله است که اوضاع مناسبی ندارد.

فرماندار رودسر با اشاره به اینکه بحران آب در آینده نزدیک یکی از تهدیدات جدی و یک موضوع مهم در سطح بین الملل خواهد بود افزود: زباله نیز یکی از حیاتی ترین معضلات کشور بویژه در پهنه شمال کشور است که به بحران تبدیل شده و روند وچرخه طبیعت را با وجود شیرابه ها و پسماندهای زباله به مخاطره انداخته است.

وی اظهار کرد: در مسایل و مواردی همچون زباله که ممکن است زندگی انسانها را به خطر بیاندازد تعارف را باید کنار گذاشت و با جدیت نسبت به آن راهکار داد و برنامه ریزی و تلاش نمود.

وارسته با اشاره به اینکه جلسات مدیریت پسماند باید تخصصی تر و با واکاوی به پیش برود گفت: اگر می خواهیم به راه حل و نتایج درستی در مدیریت پسماند دست یابیم و از این حالت جزیره ای کار کردن بیرون بیاییم یقینا باید اصولی و تخصصی حرکت کنیم.

رییس کمیته مدیریت پسماند شهرستان رودسر با تاکید به اینکه بعنوان فرماندار این شهرستان می خواهم عزم جدی در رفع مشکل زباله ایجاد شود افزود: فضای کاری و اجرایی کارخانه تولید کمپوست مطلوب نیست و شرکت سازنده این کارخانه باید نسبت به تحویل نهایی آن اقدام عاجل داشته باشد.

فرماندار رودسر با بیان این مطلب که رفع مشکل زباله نیازمند عزم جدی و همگانی است گفت: ادارات جهاد کشاورزی و فنی و حرفه ای با برنامه ریزی و با استفاده از سمن ها و گروههای مردم نهاد نسبت به آموزش تفکیک از مبدا در ۴ روستا به نمایندگی در هر بخش بصورت پایلوت اقدام نمایند تا این مبحث همگانی شود و مردم نیز برای رفع آن به مسئولین یاری رسانند.

وی اشاره کرد: در گذشته نمی شنیدیم در روستاها زباله جمع آوری شود و دغدغه ای در این زمینه وجود نداشت بلکه روستاییان خود نسبت به مدیریت تولید زباله و حتی تبدیل به کود شدن آن اقدام می کردند و اکنون نیز این انتظار از روستاییان وجود دارد تا نسبت به مدیریت تولید زباله و تمیز نگاه داشتن روستای خود همانند گذشته یاریگر دهیاران باشند.

وارسته افزود: روستاییان می توانند با آموزش دیدن توسط سمن های زیست محیطی نسبت به ساماندهی زباله های روستای خود اقدام نمایند.

فرماندار رودسر خطاب به شهرداران و دهیاران گفت: بابد در ازای انتظاری که از مردم در زمینه تفکیک از مبدا داریم خدمات هم بدهیم و در عین حال اگر بتوانیم از تکنولوژی جدید برای رفع معضل زباله استفاده نماییم می توانیم بر این معضل اساسی و بزرگ حداقل در شهرستان رودسر فائق آییم.

وارسته با اشاره به اینکه رفع مشکلات و نواقص کارخانه تولید کمپوست رودسر نیاز به پیگیری استانی دارد افزود: با تعامل با شهرهای مجاور و برگزاری نشست های تخصصی با نمایندگان محترم رودسر و لنگرود و لاهیجان نسبت به ایجاد نیروگاه زباله سوز با توجه به وجود کارخانه تولید کمپوست در رودسر با برنامه ریزی می توان به نتیجه رسید.

وی با بیان این مطلب که ایجاد کارخانه تولید کمپوست در رودسر با اعتبار ملی بوده افزود: معمولا کارخانه ها را تجهیز می کنند و یا آن را ارتقا می دهند و اکنون این کارخانه دچار نواقص فنی است که باید برطرف شود و اگر اقدامی نشود دیگر جوابگوی شهرستان رودسر نیز نخواهد بود بنابراین با تایید احداث نیروگاه زباله سوز در گیلان چه خوب است که این طرح در رودسر با وجود کارخانه تولید کمپوست ایجاد و اجرایی شود و با وجود نیروگاه از هدر رفت سرمایه گذاری ملی در رودسر نیز جلوگیری می شود.

فرماندار رودسر در ادامه با اشاره به اینکه بهداشت در مدیریت پسماند تاثیر بسزایی دارد افزود: وضعیت بهداشتی تنها بیمارستان رودسر از دغدغه های اصلی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه با بازدید از بیمارستان شهید انصاری رودسر از وضعیت بهداشتی آن بسیار ناراضی هستم گفت: شبکه بهداشت باید نسبت به رفع مشکلات و نواقص موجود در سیستم فنی بیمارستان چه در بحث مدیریت زباله و همچنین تصفیه خانه فاضلاب با توجه به بالا بودن سطح آبهای زیرزمینی در آن مکان پیگیری بیشتری داشته باشد.

Share