وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

پیامک‌های سیاه تبلیغاتی مزاحم با رضایت مشترک سفید می‌شوند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دعوای طرفداران USSD و اپلیکیشن‌های پرداخت دعوای دو صنف است و مطالب سفید و سیا‌ه‌نمایی شده هدایت‌شده‌ای در این باره مدام نوشته می‌شود اما صرفنظر از سود و زیان کسب و کارها ما باید مردم را ببینیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، محمدجواد آذری جهرمی امروز در جمع خبرنگاران از حل مشکل مزاحمت‌ پیامک‌های تبلیغاتی با مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خبر داد و گفت: با مصوبه جدید پیامک سفید با رضایت مشترک جایگزین پیامک‌های سیاه می‌شود و اگر پیامکی برای مشترک فرستاده می‌‌شود باید منافع مشترک در آن لحاظ شود.

وی ادامه داد: درباره مشکل پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی به دنبال حل موضوع هستیم تا مزاحمت پایان یابد زیرا معتقدیم اگر این مشکل را ریشه‌ای حل نکنیم باید مدام تکرار کنیم که مزاحمت ایجاد شده و از کانال‌های متعدد دنبال موضوع برویم.

* دعوای صنفی طرفداران USSD و اپلیکیشن‌های پرداخت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤالی درباره اینکه گفته می‌شود بستر USSD (کدهای کوتاه دستوری) برای خرید شانس امن نیست و فقط در ایران استفاده می‌شود چرا برای ادامه فعالیت USSD ها پافشاری دارید، گفت: این موضوع دعوای دو صنف است که یک عده کاسب می‌خواهند بروند روی سرویس اینترنتی و یک عده می‌خواهند روی USSD بروند.

وی گفت: از صبح تا شب یک عده می‌نویسند که این سیاه و عده دیگر می‌نویسند سفید است و معلوم است که این مطالب هدایت‌شده است و عده‌ای که طرف این گروه هستند مطالبی می‌نویسند و عده‌ای که طرف مقابل هستند عکس آن را می‌نویسند.

جهرمی ادامه داد: ما باید مردم را ببینیم که در بسیاری از روستاها و جاده‌ها اینترنت در دسترس همه مردم نیست در حال حاضر درصد بالایی از فروش شارژ موبایل از طریق USSD انجام می‌شود و نمی‌توانیم بلافاصله، شب بخوابیم و صبح بلند بشویم و تصمیم بگیریم که مکانیزم‌ تغییر کند.

وی گفت: یک عده که اپلیکیشن موبایل محور دارند و می‌خواهند کار پرداخت موبایلی انجام دهند یکباره یک بازار برایشان سرازیر شود و عده‌ای ورشکست شوند. ما نه کاری داریم که یک عده ورشکست می‌شوند و نه یک عده سود می‌کنند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: نکته این است که مکانیزم بانک مرکزی این بوده که دغدغه امنیت داشته و باید ببینیم چه چیزی مردم را کمتر اذیت می‌کند. آنچه مردم استفاده می‌کنند باید امن باشد و اگر قابلیت امن‌‌سازی ندارد باید با شیبی به سمت بستر امن حرکت کنند و نمی‌شود یکباره تصمیم بگیریم و باید کار اساسی کنیم.

* انحصار مخابرات ذاتی است اما قانونی نیست

وی همچنین در سخنانی بر همایش وب و موبایل اظهار داشت: در گذشته نه چندان دوری نگاه لوکس به فناوری اطلاعات بود و اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه کافی دانسته می‌شد در آن زمان ۳ میلیون مشترک ADSL و ۳۰۰ هزار مشترک اینترنت موبایل در کشور ورود داشت و فاصله دیجیتال ایران با کشورهای منطقه زیاد بود اما در ۵ سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری شده و ۶۰ میلیون گوشی هوشمند در کشور وجود دارد.

جهرمی با بیان اینکه در بخش اینترنت ثابت ایران آن طور که باید توسعه نیافت، گفت: بخشی از مشکلات این عرصه مربوط به انحصار ذاتی شرکت مخابرات ایران است که اگر چه قانونی نیست اما ریشه در سرمایه‌گذاری‌های زیاد انجام شده در زمان دولتی بودن این شرکت دارد.

وزیر ارتباطات از نرخ ثابت ۱۰ درصدی در وب‌سایت‌ها خبر داد و گفت: این در حالی است که سرویس‌های موبایل رشد ۲ برابری دارند.

وی گفت: مقایسه ترافیک ارتباطات در استان‌ها نشان می‌دهد در استان‌هایی که مراکز توزیع محلی دارند ترافیک بیشتر است و برای مثال ترافیک در تهران ۲۰ برابر مشهد است زیرا در تهران مراکز توزیع محتوا و مراکز تبادل اطلاعات نسبت به مشهد بیشتر است.

جهرمی بر لزوم حفظ اطلاعات کاربران توسط ارائه‌دهندگان خدمت تأکید کرد و گفت: باید در شرایط ضمن ارائه خدمت حقوق مشترک در قالب قوانین حقوقی به طور مستند دیده شود.

Share