نوبخت در صحن علنی مجلس خبرداد

نرخ بیکاری به ۱۱.۷ درصد کاهش یافت | واریز ۲۲۲ هزار میلیارد تومان به خزانه

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه پیش بینی دولت از فروش نفت، بشکه ای ۵۰ دلار بود گفت: مجلس در مصوبه خود این میزان را به ۵۵ دلار افزایش داده بود که تحقق پیدا نکرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، محمدباقر نوبخت در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش عملکرد ۱۰ماهه دولت در اجرای قانون بودجه ۹۶ به پیش بینی ها از فروش نفت اشاره کرد و گفت: در لایحه، دولت قیمت هر بشکه نفت را از قرار ۵۰ دلار تعیین کرده بود که برخی کارشناسان معتقد بودند می توانیم نفت را در طول سال به بیش از این مقدار به فروش برسانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصریح کرد: از این رو سقف پیش بینی دیگری در بودجه در مجلس به تصویب رسید که هر بشکه نفت از قرار ۵۵ دلار فروخته خواهد شد از این رو منابع صندوق توسعه ملی که از سوی دولت پیشنهاد داده شده بود با فروش نفت ۵۰ دلاری، ۳۰۹ هزار میلیارد تومان و با فروش نفت ۵۵ دلاری مصوبه مجلس، ۳۱۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: در پیش بینی دیگری که از سوی مجلس به تصویب رسید مقرر شد با افزایش واریزی دولت از محل فروش نفت به صندوق توسعه ملی از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد، این میزان به ۳۴۶ هزار میلیارد تومان برسد که برای طرحهای زیربنایی استفاده می شود.

در ۱۰ ماه اول توانستیم نفت را به میزان ۵۰ دلار به فروش برسانیم

نوبخت در ادامه با بیان اینکه پیش بینی دولت برای فروش نفت بشکه ای ۵۰ دلار درست بود، اظهار داشت: در ۱۰ ماه اول توانستیم نفت را به میزان ۵۰ دلار به فروش برسانیم لذا پیش بینی دولت درست بود و تحقق پیدا کرد اما آنچه مجلس تصویب کرد تحقق نیافت و از آنجایی که به جای ۲۰ درصد باید ۳۰ درصد به صندوق توسعه ملی واریز می کردیم بخشی از منابع دولت تقلیل یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بر همین اساس یادآور شد: مبالغ ذکر شده برای کل سال  ۹۶ بود لذا تاکنون یعنی تا اول بهمن ماه ۲۲۲هزار میلیارد تومان به خزانه واریز شده است از این رو با عملکرد دولت طبق مصوبه مجلس ۹۰ درصد منابع تحقق می یابد و طبق لایحه بودجه ۹۶ صد درصد منابع محقق می شود.

۷۲درصد واگذاری دارایی های سرمایه ای تحقق یافته است

وی افزود: واگذاری دارایی های سرمایه ای ۱۱۹ هزار میلیارد تومان بود که تاکنون یعنی در ۱۰ ماه نخست ۷۹ هزار میلیارد تومان آن تحقق یافته است یعنی پیش بینی می‌شد ۸۱ درصد تحقق یابد که در حال حاضر ۷۲ درصد تحقق یافته است.

نوبخت تصریح کرد: مصارفی که برای سال ۹۶ در لایحه بر اساس ۵۰ دلار پیش‌بینی شده بود بالغ بر ۳۰۹ هزار میلیارد تومان بود که بر این اساس تا اول بهمن ماه ۲۴۳ هزار میلیارد تومان از این منابع هزینه شده است.

حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از مصارف پیش‌بینی شده جلوتر هستیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از مصارف پیش‌بینی شده جلوتر هستیم که این رقم از محل تنخواه بانک مرکزی و سایر موارد تأمین شده و تا پایان سال نیز تسویه خواهد شد.

وی ادامه داد: در این بین ۱۸۵ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای در نظر گرفته شده که در دو ماه آینده ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر از این مبلغ هزینه خواهد شد.

نوبخت با اشاره به ارتباط طرح‌های عمرانی یا به عبارتی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ادامه داد: در لایحه پیشنهادی دولت اعتبار برای تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۵۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که مجلس شورای اسلامی آن را به ۷۱ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داد؛ بر اساس همین ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص یافته است که از این رقم ۲۹ هزار و ۳۰۰میلیارد تومان از طریق خزانه پرداخت شده و مابقی اوراقی است که بر اساس سررسید‌های زمانبندی تا پایان ماه پرداخت خواهد شد  به سقف ۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دست خواهیم یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: تا پایان ۲۳ دی ماه سال جاری ۱۷۲درصد نسبت به  ۲۳دی ماه سال گذشته اعتبارات طرح‌های عمرانی پرداخت شده است.

محقق شدن ۷۲ درصد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای

وی اذعان کرد که ۱۰۶ درصد درآمدها به نسبت سال گذشته تحقق یافته و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز ۷۲ درصد محقق شده و در این بین عملکرد بودجه نسبت به سال گذشته در حوزه منابع ۳۳ درصد افزایش یافته است که نشان می‌دهد برای پیش‌بینی منابع درآمدها و هزینه‌ها برای سال آینده باید با احتیاط بیشتری اقدام شود.

نوبخت اذعان کرد: خوشبختانه در لایحه سال ۹۷ کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی دقیق عمل کرد و منابع را بر اساس پیش‌بینی دولت محدود کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حدود ۴۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در حوزه اعتبارات تملک‌های سرمایه‌ای پرداخت شود.

وی با اشاره به آثار رخدادهای مالی در شاخص‌های کلان اقتصادی گفت: در سال ۱۳۹۵ که ۲۸۳ هزار میلیارد تومان عملکرد داشتیم رشد اقتصادی با نفت ۱۰.۸ درصد و بدون نفت ۶.۲ درصد بود.

نوبخت ادامه داد: این مهم در حالی است که در۶ ماهه اول امسال نسبت به ۶ ماهه اول سال قبل رشد اقتصادی با نفت ۵.۶ درصد و بدون نفت ۶ درصد بود که البته باید اشاره کرد این رقم در سال ۹۴ منفی ۴ درصد بود.

در ۶ماه نخست امسال؛ هیچ یک از مولفه های اقتصادی منفی نبوده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه خوشبختانه در۶ ماهه اول امسال هیچ یک از مولفه‌ها مانند ارزش افزوده و غیره در فعالیت‌های اقتصادی منفی نبوده است، افزود: این در حالی است که در ۶ ماهه سال گذشته این مهم منفی ۹ درصد بود که برای نخستین بار این رقم مثبت شده و به ۲.۳ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معادن در سال ۹۵ این رقم منفی ۶ بود، افزود: بر این اساس در ۶ ماهه سال ۹۶ این رقم به منفی ۲.۷ رسید.

۱۸۱ هزار نفر از بیکاران سال‌های گذشته مشغول به فعالیت شده اند

نوبخت با اشاره به اینکه در ۶ ماه اول امسال ۶۱۴ هزار نفر نسبت به ۶ ماهه سال گذشته وارد بازار کار شدند، تصریح کرد: ۷۹۵ هزار نفر مشغول به کار شده‌اند؛ این در حالی است که ۱۸۱ هزار نفر از بیکاران سال‌های گذشته نیز مشغول به فعالیت شدند.

کاهش نرخ بیکاری در ۶ ماهه نخست سال به  ۱۱.۷ درصد

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در ۶ ماهه اول نرخ بیکاری به  ۱۱.۷ درصد کاهش یافت در حالی که در سال گذشته ۱۲.۴ درصد بود.

وی ادامه داد: بر اساس عملکرد بودجه و سایر متغیرهای کلان رشد تورم در ۱۲ ماهه نسبت به دی ماه گذشته در حوزه خوراکی ۱۳ درصد و غیرخوراکی ۶.۶ درصد بوده است.

نوبخت با اشاره به اینکه پیش‌بینی در حوزه رشد اقتصادی حدود ۵.۸ درصد با نفت و ۰.۶ درصد بدون نفت است، خاطر نشان کرد: ۱۱.۲ درصد نیز پیش‌بینی رشد سرمایه‌گذاری شده است.

سوال لاریجانی از نوبخت درباره عملکرد دولت در واگذاری اوراق

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: آقای نوبخت، در اینجا یک سوالی مطرح است. شما فرمودید که در ۱۰ ماهه سال ۹۶ در حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اوراق واگذار کردید و تا پایان سال هم احتمالا با ۵۰ هزار میلیارد تومان واگذاری می کنید.

لاریجانی تصریح کرد: مطابق جزء ۲ بند (ل) تبصره ۵ قانون بودجه سال ۹۶، این موضوع سقف دارد و شما اگر این کار را کرده باشید، از سقف بالاتر زده اید و این خلاف قانون برنامه است.

نوبخت در پاسخ به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آقای دکتر لاریجانی؛ این نکته ای که حضرتعالی مطرح فرمودید متاسفانه غالباً این اشتباه را مرتکب می شوند. واگذاری دارایی های مالی به منزله اوراق مشارکت نیست و ما چیزی در حد همان ۳۴ هزار میلیارد تومان سقف داشتیم که آن را رعایت کردیم و شما در تبصره ۵ بند (ل) کمیته ای تعیین کردید که نظارت کند، بنابراین آقای دکتر، این رقم افزون بر ۳۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فروش سهام کارخانجات است.

لاریجانی نیز در پاسخ به نوبخت بیان کرد: بنابراین شما سقف را رعایت کردید.

Share