تذکرات شفاف و صریح اعضای شورا به شهرداری رشت

میزان هزینه و دستاوردهای شهر خلاق خوراک گزارش شود|مخالفت کمیسیون ترافیک با خرید مینی‌بوس چینی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به پروژه شهر خلاق خوراک، خواستار ارایه گزارش برنامه و هزینه آن از سوی شهرداری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیست و هفتمین جلسه شورای شهر رشت در تالار شورا به ریاست حجت جذب برگزار شد. در این جلسه تغییر وضعیت نیروهای حجمی و قراردادی بررسی شد و رئیس کمیسیون بودجه شورا خواستار ارایه گزارش هزینه کردهای شهر خلاق خوراک و پرداخت های بی ضابطه به رسانه ها از سوی روابط عمومی شهرداری شد.

نایب رئیس شورا ضمن تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، گفت: قطعا شهروندان رشت در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه امسال همانند هر سال باشکوه بیشتر حاضرمی شوند. حجت جذب روز نیروی هوایی را نیز به کارکنان پرتلاش این حوزه تبریک گفت.

تاکید بر پرداخت تعطیل کاری کارگران رفت و روب

منشی شورا نیز ضمن تبریک دهه فجر، خطاب به شهردار رشت گفت: دور از ادب است که کارکنان بخش رفت و روب را روز تعطیل برای نظافت استادیوم ورزشی ببرند ولی حق و حقوق تعطیلات کاری آنها را ندهند.

محمد حسن علیپور همچنین خطاب به مدیر عامل سازمان پسماند گفت: باید نظارت بیشتری بر پرداختی های کارگران حجمی خدمات شهری داشته باشد هشدار می دهم به مدیرعامل زیرا حقوق انسانی کارگران رفت و روب پرداخت نمی شود.

به برکت انقلاب، تمامی روستاها صاحب امکانات شده اند

احمد رمضانپور، در نطق پیش از دستور جلسه، دهه فجر را تبریک گفت و یادآور شد: خون بهترین جوان های ما برای پایداری این انقلاب ریخته شده است. انسان های بزرگ و آزاداندیشی برای به ثمر رسیدن این انقلاب تبعید و کشته شده اند. شاید نسل جوان ندانند ولی بنده به عنوان کسی که با چشم خود ریخته شدن خون جوانان این کشور را دیده ام، می گویم فریب تبلیغات نظام های استکباری را نخورند. این نظام های تبلیغی به گونه ای از شاه و پدرش تمجید می کنند و ایشان را کاردان جلوه می دهند که گویا منجی ایران بودند. اینطور نیست و پهلوی ها سهم بزرگی در چپاول منابع این کشور دارند. خانواده ایشان اکنون با پول همین ملت در خارج از کشور زندگی آسوده دارند. پول نفتی که در اختیار نظام پهلوی بوده باید پاسخ دهند در چه مواردی هزینه شده است.

عضو شورا افزود: اکنون به برکت انقلاب اسلامی تمامی روستاها از نعمت برق، آب و گاز و … برخوردارند.

وی همچنین گفت: قانون اساسی کشور میثاق نامه ماست و آنچه از مبارزات ما باقی مانده همین قانون اساسی است اما خیلی از اصول قانون اساسی مغفول مانده است و رئیس محترم جمهور باید موارد مغفول مانده را به جریان بگذارد. همانند اجرایی کردن قانون شوراها که زما دولت خاتمی عملی شد.

وی در بخشی از سخنان خود به لایحه بودجه اشاره نمود و تاکید کرد: باید بر هزینه های شهرداری نظارت کرد.

میزان هزینه کرد و دست آوردهای شهر خلاق خوراک گزارش شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز با اشاره به پروژه شهر خلاق خوراک، خواستار ارایه گزارش برنامه و هزینه آن از سوی شهرداری شد.

فرهام زاهد افزود: لازم است شهردار و یا مدیریت روابط عمومی شهرداری گزارش کاملی از روند هزینه کرد شهر خلاق خوراک شناسی و برنامه هایی که تاکنون انجام داده، سفرها و هزینه کردهای مربوط به آن و دست آوردهای شهر خلاق خوراک را در اختیار شورا، مردم و رسانه ها قرار دهد.

شورای پنجم زیر بار پرداخت های بی ضابطه به رسانه ها نمی رود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه همچنین به پرداخت بی ضابطه به برخی از رسانه ها هم اشاره نمود و تصریح کرد: شورای پنجم زیر بار هیچگونه پرداختی غیر قانونی بدون قرارداد مشخص قرار نمی گیرد.

وی افزود: ممکن است یک بار برای شفاف سازی جریانی و یا عملکرد شهرداری از رسانه ها کمک گرفته شود، شورا در این قالب مخالفتی ندارد اما باید عدالت در پرداخت به سایت ها رعایت شود و یک نظام قانونی برای پرداخت به رسانه ها تدوین گردد.

عضو شورا تاکید کرد: بودجه شهرداری امانتی دست شوراست و ما امانت داریم و باید در شکل هزینه ها قت نماییم. استفاده شخصی و برای اهداف خاص از بودجه شهرداری قانونا اشکال دارد و باید شرعا و وجدانا پاسخگوی افکار عمومی باشیم.

وی همچنین ابراز کرد: جذب ۱۰نفر نیروی مازاد خارج از مصوب شورا نیز باید تعیین تکلیف شود.

زاهد به فیلم منتشر شده در فضای مجازی پیرامون برخورد بد ماموران سد معبر شهرداری با یک دستفروش هم اشاره کرد و یادآور شد: این نوع برخورد که کرامت و شان انسانی افراد را خدشه دار می کند، شایسته نیست.

وی به وضعیت بد اقتصادی از یک سو و گسترش پدیده دستفروشی اشاره نمود و تاکید کرد: از یک سو شاهدیم کسبه مالیات و عوارض می پردازند و دستفروشان بدون چنین پرداخت هایی در معابر عمومی فعالیت دارند. طبق قانون شهرداری وظیفه دارد با افرادی که معابر عمومی را مسدود می کنند، برخورد قانونی نماید اما شکل برخورد نباید به نحوی باشد که کرامت انسانی را نشانه بگیرد. از دیگر سو کسبه و صاحبان اصناف نیز حق دارند از ازدیاد دستفروشان شکایت نمایند.

وی ضمن حمایت از کار قانونی شهرداری با مسدود کنندگان اماکن عمومی، پیشنهاد داد شهرداری به کمک دیگر دستگاه های مسئول نظیر دادستانی و استانداری، نسبت به ایجاد بازارچه های موقت اقدام نماید تا دستفروشان در زمین های مشخصی اشتغال نمایند.

زاهد در بخش دیگری از سخنان خود پیشنهاد داد نیروهای حجمی و شرکتی زیر نظر تعاونی شهرداری قرار گیرند.

وی در این باره توضیح داد: اکنون در حق کارگران این بخش اجحاف زیادی می شود. یک کارگر را نمی بینم که حق و حقوق خود را به تمامی دریافت کرده باشد. ادارات دیگر تعاونی آنها فعال است و نیروهای حجمی زیر نظر تعاونی کار می کنند، چه مانع قانونی هست که شهرداری نمی تواند اقدام نماید.

طرح بهبود کیفیت آسفالت تدوین یافت

رئیس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورا نیز گفت: در کارگروه عمران جلسات متعددی درباره کیفیت آسفالت معابر صورت گرفته است. نتیجه آن بهبود وضعیت کارخانه آسفالت می باشد.

رضا رسولی تصریح کرد: می باید در بودجه سازمان عمران هرچقدر می توان مقدماتی برای بهبود کیفی آسفالت تولید شده و اجرا شده لحاظ کرد.

وی همچنین گفت: طرح بهبود کیفیت آسفالت معابر آماده شده بود، در این طرح کیفی سازی تجهیزات، آموزش نیروی انسانی و ارتقای حوزه نظارت دیده شده است تا بتوانیم در یک راهبرد زمانی مشخص این امر محقق شود.

رسولی ادامه داد: هرچند کارخانه آسفالت شهرداری ظرفیت اسمی ۱۰۰۰تن آسفالت را دارد اما ماشین آلات ما توان اجرای ۱۰۰۰تن آسفالت را ندارد. ضمن اینکه معاونت عمرانی بشدت تضعیف شده، قبلا ۳۵ نفر ناظر داشتیم و همه از این بخش رفته اند. تعداد ناظران بجای افزایش کاهش داشته است. باید تلاش کنیم نظارت عالیه را در شهرداری در حوزه آسفالت داشته باشیم.

نایب رئیس شورا با اشاره به تذکر رئیس کمیسیون بودجه تاکید کرد: این تذکر به صورت مکتوب به شهردار ارایه می شود تا گزارش کاملی از دست آوردها و هزینه های شهر خلاق خوراک به شورا ارایه دهد.

حجت جذب در مورد شرکت تعاونی شهرداری و قرار گرفتن نیروهای شرکتی و حجمی زیر نظر تعاونی گفت: در این زمینه چندین جلسه در هیات رئیسه بحث شده و با توجه به اشکال قانونی سازمان بازرسی تلاش داریم موانع قانونی آن را رفعع نماییم.

وی به مفاد اساسنامه شرکت تعاونی شهرداری اشاره نمود و تصریح کرد: با نشستی که با هیات مدیره تعاونی، مدیریت نیروی انسانی و مدیر کل اداره کار داشته ایم تا بتوانیم موانع قانونی آن را رفع نماییم.

سخنگوی شورای شهر نیز گفت: متاسفانه با وجود تذکرات مکرر، شرکت ها حقوق نیروها را به موقع نمی پردازند. حقوق دی ماه کارگان فضای سبز و رفت و روب پرداخت نشده است. علاوه بر آن اضافه کار کارگران سازمان آرامستان ها نیز محاسبه نشده است. جمعه کاری و اضافه کار نیروهای نگهبان و سد معبر و فضای سبز نیز پرداخت نشده است. چگونه است که شهرداری به شرکتها به تمامی پرداخت می کند ولی دریافتی کارگران بسیار کمتر است.

فاطمه شیرزاد در باره شرکت تعاونی هم گفت: زیر مجموعه قرار گرفتن نیروها به شرکت تعاونی شهرداریاتفاق خوبی است ولی باید موانع قانونی آن رفع گردد.

جمع آوری سگ های ولگرد به بخش خصوصی واگذار می شود

رئیس کمیسیون بهداشت شورا به ضعف سازمان پسماند اشاره نمود و تصریح کرد: طرح تفکیک زباله از مبدا و جمع آوری سگ های ولگرد بسیار ضعیف است. این ضعف خدمات شهری است که هنوز نتوانسته اقدام موثری در مورد جمع آوری سگهای ولگرد انجام دهد.چگونه است که خدمات شهری در این باره جلسه برگزار می کند ولی کمیسیون تخصصی مربوطه در شورا در جریان قرار نمی گیرد.

وی برخورد ناشایست ماموران سد معبر با یک دستفروش را هم محکوم کرد و افزود: به معاون خدمات شهری هم تذکر دادم. ایشان پس از چند روز تازه از محتویات فیلم منتشر شده و موج اجتماعی ایجاد شده در فضای مجازی مطلع شد. وقتی کسی مسئولیتی را می پذیرد باید پاسخگو هم باشد. شیرزاد از رسانه ها نیز بابت رسانه ای کردن این برخورد نامناسب تقدیر کرد.

اسماعیل حاجی پور نیز گفت: به زودی جمع آوری سگ های ولگرد به بخش خصوصی واگذار می شود.

عضو شورا در مرود سد معبر هم گفت: تنها ۲۰درصد دستفروشان شغل مناسب نداشته و دستفروشی می کنند. حتی برخی از مغازه داران با بکارگیری نیرو، اجناس مغازه خود را در معابر عمومی در معرض فروش قرار می دهند.

وی تصریح کرد: برخورد قهری شهرداری با این پدیده جوابگو نیست. در مرکز شهر زمین های بلااستفاده زیادی هست که خود مالکین هم حاضر بفروش یا تهاتر با شهرداری هستند. این املاک که گاها مخروبه هم هستند، محل زباله و تولید موش شده است. می توان این املاک را خریداری نمود و بوصورت یکپارچه فضایی برای دستفروشان ایجاد کرد.

مینی بوس های تعرفه شده ساخت چین است، اعلام مخالفت کمیسیون ترافیک

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا به بازدید کارشناسان این کمیسیون از شرکت سبلان خودرو اشاره نمود و تصریح کرد: طبق بررسی های بعمل آمده مینی بوس هایی که قرار بود خریداری شود، تولید یک شرکت چینی است و مونتاژ شده هم نیست.

وی تاکید کرد: عمده قطعات اصلی و موتور همگی تولید چین است بنابراین کمیسون ترافیک مخالفت خود را با خرید مینی بوس های چینی اعلام می دارد.

حاجی پور یادآور شد: طبق طرح جامع ترافیک، رشت تا سال ۱۴۰۰، تعداد ۶۱ دستگاه مینی بوس برای رشت کافی است. در حال حاضر ۱۸۰دستگاه مینی بوس در رشت فعالیت دارند. بنابراین نظر کمیسیون ترافیک این است که از شرکت سبلان خودرو همان اتوبوس های مورد نیاز خریداری شود.

وی نظر کمیسیون ترافیک و نتایج بازرسی از کیفیت مینی بوس ها را تقدیم شورا نمود.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا همچنین به اتمام قرارداد جایگاه سوخت گاز در سازمان اتوبوسرانی اشاره نمود و افزود: این شرکت دتر تاریخ ۱/۹/۹۴ با شهرداری قرارداد منعقد نمود. فعالیت این شرکت ۱۳ ماه بدون قرار داد بوده است. با این حال با توجه به رضایت سازمان اتوبوسرانی از فعالیت این شرکت و خوش حسابی وی به شهرداری و تسویه بدهی های شهرداری به شرکت گاز، پیشنهاد می شود مدت زمانی که قرارداد نداشته، اعضای شورا موافقت نمایند و نسبت به تمدید قرارداد اعلام نظر نمایند.

Share