یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد:

میزان بدهی دولت چقدر است؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: میزان بدهی دولت معادل بودجه یک‌سال است و رقم درشتی است؛ این بدهی را نمی‌شود یک روزه تسویه کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خبرآنلاین، غلامرضا سلامی در پاسخ به این پرسش که آیا بودجه ۹۷ در جهت کاهش بدهی‌ها حرکت کرده است؟ اظهار داشت: در طول سال‌های قبل شاهد بودیم که دولت اسناد خزانه یک و دوساله منتشر کرده، ولی این روش پرداخت بدهی، فقط به عقب انداختن بدهی به سال بعد منجر شده است.

وی با طرح این سوال که قیمت این کار چه بوده است؟ افزود: قیمت این کار این بوده که پیمانکار زیان دیده است. نبایست از کنار این موضوعات بی‌تفاوت بگذریم؛ چراکه در نهایت برای بدهی‌های دولت به بانک‌ها کاری صورت گیرد تا بانک‌ها توان پرداخت تسهیلات به بخش تولید را داشته باشند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: رقمی که دولت بدهی دارد، معادل بودجه یک‌سال است و رقم درشتی است. این بدهی را نمی‌شود یک روزه تسویه کرد.

سلامی عنوان کرد: در دنیا این‌گونه رفتار می‌کنند که اوراق بدهی منتشر می‌کنند و به مردم می‌فروشند. در حقیقت دولت به مردم بدهکار می‌شود، نه به بانک‌ها. در ایران قبلا دولت به بانک‌مرکزی بدهکار می‌شد، اما در حال حاضر به بانک‌ها بدهکار است.

وی متذکر شد: دولت باید اوراق بلندمدت بدهکار باشد و آن هم به مردم و صندوق‌های بازنشستگی، ولی متاسفانه ما اوراق بلندمدت در ایران نداریم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در کشورهای دیگر اوراق ۱۰ ساله، ۲۰ ساله و حتی بالای ۲۰ سال منتشر شده است و دولت این‌گونه بدهکار است. دولت ایران نیز باید این کار را می‌کرد و می‌توانست انجام دهد، منتها دلیل تعلل دولت را متوجه نمی‌شویم.

سلامی خاطرنشان کرد: در واقع در این ۵ سال فرصت خیلی خوبی را از دست دادیم و فرصت‌ها باز هم از دست می‌رود.

Share