دهیار روستای مرزدشت با تکذیب آمار محیط زیست خبرداد

معدوم‌سازی ۵۳۰ قطعه مرغ خانگی مبتلا به آنفلوانزا در مرزدشت خمام

دهیار روستای مرزدشت آمار ارائه شده از سوی اداره‌ی حفاظت از محیط زیست شهرستان رشت مبنی بر معدوم‌سازی حدود ۸۰ قطعه از مرغان خانگی در این‌روستا به علت تایید ویروس آنفلوانزا مرغی را نادرست دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دهیار روستای مرزدشت آمار ارائه شده از سوی اداره‌ی حفاظت از محیط زیست شهرستان رشت مبنی بر معدوم‌سازی حدود ۸۰ قطعه از مرغان خانگی در این‌روستا به علت تایید ویروس آنفلوانزا مرغی را نادرست دانسته و گفت: آمار مرغان خانگی مبتلا به این‌ویروس در روستای مرزدشت ۵۳۰ قطعه بوده که از حدود ۴۰ خانوار جمع آوری و معدوم شده است.

مجتبی حق‌شناس با بیان اینکه یکی از روستاییان هفته‌ی گذشته با مراجعه به دهیاری از مرگ و میر شماری از مرغ‌های خانگی خود خبر داده بود، تصریح کرد: بلافاصله با دامپزشکی شهرستان رشت تماس گرفته و اکیپی برای انجام آزمایش اعزام گردید، که یک‌روز بعد جواب آزمایش آنفلوانزای مرغی مثبت اعلام شده و برای معدوم‌سازی طیور خانگی مبتلا به آنفلوانزا اقدام گردید.

وی پیگیری امر را یکی از مشکلات موجود بر سر راه دهیاری و شورای اسلامی روستای مرزدشت دانسته و گفت: ابتدا بسیاری از روستائیان نسبت به امر معدوم‌سازی رضایت نداشته و البته مقاومت‌هایی صورت گرفت، که در نهایت با ارائه‌ی توضیحات در خصوص مخاطرات این بیماری توانستیم مردم را قانع نموده و به کمک اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان رشت، اداره دامپزشکی، مرکز بهداشت، بخشداری خمام، شهرداری خمام، نیروی انتظامی و دیگر عوامل ذیربط نسبت به معدوم‌سازی و دفن بهداشتی مبادرت ورزیم.

به گفته‌ی حق‌شناس، خسارت طیور روستائیان طبق اعلام دامپزشکی تا بیستم اسفندماه به روستائیان پرداخت خواهد شد.

شایان ذکر است: بیماری آنفلوانزای پرندگان از طریق ویروس آنفلوانزای A تیپ H5N1 و H7 و مورد جدید H5N6، در حیوانات بخصوص ماکیان ایجاد می‌شود و می‌تواند به انسان منتقل شود. این ویروس می‌تواند انسان را آلوده کرده و موجب بیماری شدید با میزان مرگ بالا شود و حتی این توانایی را دارد که خود را با انسان تطبیق داده و به عنوان یک عامل بالقوه بیماری‌زا برای انسان مطرح شود، یا با سایر ویروس‌های آنفلوانزای انسانی ترکیب شده و موجب پدیدار شدن یک عامل بیماری‌زای جدید ‌شود.

گفتنی‌است، ممانعت از شکار پرندگان وحشی، دفن بهداشتی تلفات، ممنوعیت ورود مردم به مناطق بحرانی و جمع آوری پرندگان از بازارهای محلی، از راه‌های کنترل بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به شمار می‌رود.

Share