معاون وزارت مسکن و شهرسازی

مالکان خانه‌های خالی از امسال مالیات می‌دهند | رونق سال‌های ۸۹ تا ۹۱ بازار مسکن دیگر تکرار نمی‌شود

در کشور بیشتر از دو و نیم میلیون خانه خالی و ۱۹ میلیون فرد بدمسکن وجود دارد. از طرفی کارشناسان نسبت به سرمایه حبس‌شده در این خانه‌ها هم هشدار می‌دهند. معاون وزیر مسکن و شهرسازی در گفت‌وگویی از تصمیم‌های تازه برای تعیین تکلیف این خانه‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از اعتمادآنلاین، آخرین سرشماری نفوس مسکن سراسری نشان می‌دهد که در ایران ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار خانه خالی وجود دارد. این یعنی در حد فاصل سال‌های ۹۰ تا ۹۵ تعداد خانه خالی بسیار زیاد شده است، چون در سرشماری سال ۹۰، تعداد خانه‌های خالی در کشور ۱ میلیون و ۶۶۳هزار واحد بود. این درحالی است که گفته می‌شود در کشور ۱۹ میلیون نفر بدمسکن وجود دارد.

در حال حاضر اوضاع تهران با داشتن ۹۰ هزار خانه خالی و تعداد زیادی خانواده که به دلیل جهش ناگهانی قیمت اجاره خانه بالا مشکل تهیه مسکن دارند، بسیار پیچیده به نظر می‌رسد.

حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت خانه‌های خالی در کل کشور می‌گوید: «با نگاه به موضوع خانه‌های خالی آسیب‌های مختلفی دیده می‌شود. از طرفی سرمایه زیادی در این خانه‌ها حبس شده که با انتقال این سرمایه به بخش‌های مورد نیاز تولید و صنعت رونق زیادی به وجود می‌آید و از طرفی عده بسیاری مشکل تهیه خانه دارند اما حل این مشکل اصلاً ساده نیست چون خانه‌های خالی اغلب در مناطقی هستند و شرایطی دارند که خانواده‌های معمولی که الان مسئله مسکن دارند نمی‌توانند نسبت به خرید و تهیه آنها اقدام کنند. اساساً به همین دلیل هم اغلب این خانه‌ها خالی هستند.»

او با تأکید بر اینکه بسیاری از خانه‌های خالی بدون توجه به نیاز و توان جامعه ساخته شده‌اند، می‌گوید: «در حال حاضر متقاضی جدی و مؤثر برای خانه‌های خالی وجود ندارد و خانه‌های بسیاری در زمانی که بازار مسکن جهش فوق‌العاده‌ای پیدا کرده بود بدون توجه به نیاز مناطق و توان مردم ساخته شدند اما حالا خالی هستند.»

او هم‌زمان با اعلام خبر تصمیم دولت مبنی بر اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌گوید: «بهتر است صاحبان این خانه‌ها به نظرات کارشناسان توجه کنند. خوشبختانه بسیاری از مالکان با فروش نرفتن ملک‌هایشان اقتضائات فعلی بازار را درک کرده‌اند، اما عده‌ای دیگر هنوز در انتظار بازگشت شرایط چند سال پیش به بازار مسکن هستند. آن‌ها فکر می‌کنند رونقی که دولت و کارشناسان از آن حرف می‌زنند همان وضعیت سال‌های ۸۹ تا ۹۱ است اما آنها باید بدانند که امکان تکرار چنین شرایطی وجود ندارد و اصلاً درست هم نیست که دوباره به آن وضعیت برگردیم.»

مظاهریان ادامه می‌دهد: «در حال حاضر ملک‌هایی در تهران وجود دارند که چند سال از ساخته‌شدن و فروخته‌نشدن‌شان می‌گذرد و اگر بخواهیم سود آنها را با بهره بانکی هم مقایسه کنیم می‌بینیم که حتی اگر الان هم فروش بروند چندان سودی نصیب مالکان نمی‌شود پس بهتر است که آنها از توقعشان کم کنند و واقع‌بینانه‌تر به بازار نگاه کنند.»

او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه در خانه‌های خالی حبس شده است و باید این سرمایه وارد بازار مولد شود. این موضوع هم به نفع کشور است و هم به نفع مالکان این خانه‌ها.»

معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد تصمیم دولت برای گرفتن مالیات از مالکان خانه‌های خالی می‌گوید: «قرار بر این شده که از امسال خانه‌های خالی مالیات بپردازند. میزان این مالیات در سال اول نیم درصد، در سال دوم یک درصد و در سال سوم یک‌ونیم درصد اجاره‌بها خواهد بود. ساز و کارهای نظارتی هم در نظر گرفته شده‌اند که از بسته شدن قراردادهای صوری جلوگیری شود.»

Share