دیارمیرزا گزارش می‌دهد

ماجرای تفاهم‌نامه مدیریت جامع پسماند شهرداری رشت و کنسرسیوم کره‌ای

امضای تفاهمنامه همکاری مدیریت جامع پسماند میان شهرداری رشت و شرکت کره‌ای این سوال را در اذهان ایجاد کرد که آیا قرار است از چینی‌ها خلع ید شده و کار به کره‌ای‌ها سپرده شود؟!

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا هفته گذشته امضای تفاهمنامه همکاری مدیریت جامع پسماند میان شهرداری رشت و کنسرسیوم سرمایه گذاری کره جنوبی خبری شد. این تفاه‌منامه درحالی امضا شده است که پیش از این قراردادی با شرکت چینی تی‌تی‌اس برای احداث نیروگاه زباله سوز در سراوان به امضا رسیده بود اما هنوز منابع اعتباری لازم از سوی دولت تامین نشده است. در میان نیز طی این سالها هر از چندگاهی شاهد انتقادات اعضای شورای شهر رشت نسبت به تکنولوژی زباله سوز شرکت چینی تی‌تی‌اس بودیم تا جاییکه محمدعلی ثابت قدم شهردار وقت رشت در پاسخ به انتقادات گفته بود لغو قرارداد با این شرکت چینی بستگی به نظر اعضای شورای شهر رشت دارد. حالا امضای تفاهمنامه همکاری مدیریت جامع پسماند میان شهرداری رشت و شرکت کره‌ای این سوال را در اذهان ایجاد کرد که آیا قرار است از چینی‌ها خلع ید شده و کار به کره‌ای‌ها سپرده شود؟!

تفاهم‌نامه هیچ گونه بار حقوقی برای شهرداری و شرکت کره‌ای نخواهد داشت

معاون خدمات شهری شهرداری رشت در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا درباره مفاد تفاهم‌نامه شهرداری رشت با شرکت کنسرسیوم کره ای در مورد پسماند گفت: مدیران چند شرکت کره ای که برای پسماند به ایران سفر کرده بودند در نامه‌ای از شهردار رشت خواستند که در مورد محیط زیست، زباله و پسماند برای بازدید به رشت بیایند و متقابلا شهردار رشت نیز از آنها دعوت کرد.

علی مقصودی با بیان اینکه این جلسات با حضور شهردار و مدیران شرکت کره‌ای برگزار شد، اظهار کرد: بازدیدهای میدانی صورت گرفت که حاصل این جلسات و بازدیدهای میدانی منجر به تفاهم نامه میان شهرداری و این شرکت کره‌ای شد.

وی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه هیچ گونه بار حقوقی برای شهرداری و شرکت کره‌ای نخواهد داشت، افزود: قرار است بعد از مطالعات لازم در مورد پسماند و سرمایه‌گذاری به صورت BOT این تفاهم نامه به قرار داد تبدیل شود.

معاون خدمات شهری شهرداری رشت با بیان اینکه معضل امروز شهر رشت زباله است، گفت: دفن زباله در سراوان مشکلات زیادی برای مردم سراوان ایجاد کرده و باید استراتژی‌های دولتی در این زمینه مشخص شود.

مقصودی با بیان اینکه شرکت تی‌تی‌اس همچنان برای ساخت زباله سوز با شهرداری قرار داد دارد، اذعان کرد: شرکت تی‌تی‌اس بعد از دریافت منابع مالی یعنی تامین ۲۵ درصد از قرارداد که از سوی دولت پرداخت خواهد شد، کار خود را آغاز خواهد کرد.

تفاهم‌نامه هیچگونه موازی کاری با شرکت تی‌تی‌اس ندارد

در همین زمینه علیرضا حاجی‌پور رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت نیز به دیارمیرزا گفت: روزانه ۷۰۰ تن زباله در شهر رشت تولید می‌شود که از این میزان شرکت تی‌تی‌اس ۳۵۰ الی ۴۰۰ تن آن را به برق تولید خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از زباله‌ها قابل سوزاندن نیستند، افزود: از این نوع از زباله‌ها نمی‌توان انرژی تولید کرد و توجیه اقتصادی هم نخواهند داشت. همچنین شرکت کره ای در زمینه احداث تصفیه خانه، لندفیل بهداشتی و کمپوست مطالعات خود را انجام خواهد داد.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در مورد شرکت تی‌تی‌اس و آغاز به کار این شرکت برای احداث زباله سوز نیز گفت: پس از تایید گزارش ارزیابی زیست محیطی و با تخصیص اعتبارات از سوی دولت و همچنین پس از تحویل زمین طی مدت ۲۷ ماه، طراحی، خرید و تامین ماشین آلات و نصب و راه اندازی صورت خواهد گرفت و آماده بهره برداری خواهد شد.

وی افزود: اگر تفاهم نامه با شرکت کره‌ای به قرارداد تبدیل شود در نظر داریم که بحث مالی آن از تولید انرژی که انجام می‌دهند، برآورد هزینه شود تا مانند تی تی اس بار مالی برای شهرداری به وجود نیاید.

حاجی پور تصریح کرد: تفاهم‌نامه صورت گرفته هیچگونه موازی کاری با شرکت تی‌تی‌اس نخواهد داشت.

رئیس سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت در پایان درباره اقدامات صورت گرفته در مورد رانش زباله در سروان نیز اظهار کرد: باتوجه به رانشی که اخیر در سراوان صورت گرفت سعی کردیم با بی‌خطرسازی محل رانش، سم‌پاشی مستمر در محل رانش، ایجاد کانال جهت خروج شیرابه و پوشش مخلوط بر روی زباله از گسترش آلودگی جلوگیری کنیم.

Share