دنیای تبلیغات

قیمت ستاره‌های روی بیلبوردها؛ کی‌روش میلیون دلاری و دایی ۲ میلیاردی!

روزنامه سازندگی در گزارشی به بررسی عملکرد ستاره‌های ورزش در حوزه تبلیغات پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ستاره‌ها روی بیلبوردها؛این حسرتی بود که در تمام دهه ۸۰ و نیمی از دهه ۹۰ حسرتش به دل خیلی از ستاره ها ماند. یک راه ساده برای پول در آوردن از شهرت، برای شان ممنوع شده بود اما از سال ۱۳۹۴ با مصوبه ای از وزارت ارشاد دولت روحانی، این اجازه به ستاره ها داده شد تا روی بیلبوردها برگردند. اگرچه همچنان این محدودیت ها در رسانه ملی وجود داشت.

 قبل از این هم تنها یک مورد و در جام جهانی قبلی، برای تبلیغ جواد نکونام برای روغن موتوری به نام کاپیتان، مجوزی موقت از رسانه ملی و ارشاد گرفته شده بود. قراردادی که برای یک سال رقمی حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای کاپیتان وقت تیم ملی داشت و به نوعی سد شکن بود چون بعد از آن رضا گلزار و علی دایی با اصویب و ابلاغ مصوبه جدید، خیلی سریع روی بیلبوردها رفتند. ابتدا قرار بود تنها تبلیغات برای محصولات ایرانی آزاد باشد اما خیلی زود، آزادی برای کالاهای خارجی که نمایندگی داخلی داشتند هم اعمال شد و حالا تقریبا خیلی ها قراردادهای تبلیغاتی دارند یا در پروژه محبوب این روزها در علم تبلیغات یعنی «تبلیغات اثرگذار» سهمی داشته اند. حالا از کارلوس کی روش تا کریم باقری، علی دایی،  عابدزاده، کیمیا علیزاده، بهرام رادان، رضا یزدانی، سیروان و زانیار خسروی تا رضا گلزار را در تبلیغات تلویزیونی یا روی بیلبورد ها هستند و ارقامی که می گیرند، کم هزینه مناسبی برای گذران زندگی شان شده است. گاه این قراردادها نجومی است مثل قرارداد کی روش اما به صرفه است برای شرکتی که قرارداد را بسته و گاه ارقامی ناچیز است برای برندهای کوچک و دارای مخاطب خاص.

کارلوس کی‌روش
بی شک گرانترین قرارداد تبلیغاتی میان یک ستاره و یک صاحب تبلیغ بین سرمربی تیم ملی و بانک سامان بسته شده. قراردادی که به نظر نمی رسد مدتش یک سال هم به طول بیانجامد اما کاملا هدفمند و برای بازه جام جهانی طراحی شده است. این بانک که پیشتر درست در سال ورود تیم ملی والیبال به لیگ جهانی قراردادی ۱۵ میلیارد تومانی را با ستارگان والیبال داشت و حسابی دیده شد ، سال قبل به سراغ یک کوهنورد رفت و با رقمی نچندان بالا ، از عظیم قیچی ساز حمایت کرد و حالا در سال جام جهانی با کمپین «مربی باش» کی روش را بیش از آنکه به بازی های لیگ برود ، به همایش های استانی اش می برد. در تبلیغات تلویزیونی وادارش کرده بعد از ۶ سال چند جمله ای را فارسی بگوید و اقلا در سال پایانی قراردادش کمی فارسی حرف زدن را نشان علاقمندانش بدهد.

اگرچه مومنی مدیر روابط عمومی بانک سامان حاضر به گفت و گو با سازندگی نشد اما درباره این قرارداد ، اهالی فوتبال اخبار موثقی دارند. می گویند این تفاهم دو جانبه از رستوران لئون پایه گذاری شده است. برنارد عزرائیلیان که سابقه کار تبلیغاتی طولانی در دهه ۷۰ با برندهای سرشناس صوتی و تصویری داشته است ، کارلوس کی روش را با بانک سامان مرتبط می کند. قراردادی که رقمش گفته شده حدود یک میلیون دلار است.

این کمپین برای بانک سامان خیلی ارزان تر از تیم والیبال است اما به شدت دیده شده. نکته جالب اما این است که مهدی تاج هم بعد از دیدن بیلبوردهای کی روش در خیابان ها تازه در جریان قرارداد قرار گرفته اما او به سازندگی در این باره می گوید:«این قرارداد کاملا قانونی است و این اجازه را در بندهای توافقش با ما داشته و تخلفی انجام نداده است.» این قرارداد این روزها به سوژه منتقدان کی روش بدل شده است.

علی دایی دو میلیاردی!
نزدیک ترین قرارداد بین ورزشی ها به کی روش را با فاصله ای چشمگیر، علی دایی دارد. او برای جدیدترین قراردادش که قرارداد با یک تاکسی اینترنتی است را به مبلغ ۲ میلیارد تومان در سال بسته است. دایی از قدیم گرانترین ستاره فوتبال ایران بوده. او به دلیل دایره بزرگ رفقای تجاری اش همیشه گرانترین قراردادها را می بسته است. مثلا برای فعالیت و همکاری در هر یک از مجتمع های تجاری معروف تهران ، به او یک واحد می دهند تا نامش کنار آن مجموعه باشد. فعالیت های اقتصادی اش از بازار طلا در فرشته، بولوار ارتش یا کریم خان تا رستوران داری در تجریش ، همه بر اساس توافق های اینچنینی بوده اند.

همین حالا ستاره های دیگری از ورزشی ها در تبلیغات هستند. مثلا کریم باقری خمیردندان بنسر را تبلیغ می کرد ، بی آنکه اثری از دندان هایش در تبلیغات باشد. او غیر از بیلبوردها در تبلیغات تلویزیونی این محصول هم حضور داشته. رقم قرارداد کریم را حدود ۴۰۰ میلیون تخمین می زنند. احمدرضا عابدزاده هم دو تبلیغ مجزا در این مدت داشته که هر کدام شان رقم هایی حدود ۳۰۰ میلیون برایش عایدی داشته اند.

علیرضا جهانبخش سفیر کلییر شده و قرار است به جای تبلیغات کریس رونالدو، در زمان جام جهانی کلیپ های او از رسانه ملی پخش شود. این قرارداد رقمی ۵۰۰ میلیونی دارد. فرمول تبلیغات مهدی مهدوی کیا و مهدی رحمتی با شرکت میهن هم به صورت فروش درصدی و رقم ثابت است که احتمالا به همین حدود ۵۰۰ میلیون تومان در سال می رسد. این قرارداد اما یک توافق سه ساله است. از بین ورزشی ها شاید کمترین دریافتی را بهداد سلیمی و کیمیا علیزاده داشته اند که رقم قراردادهای شان حدود ۱۰۰ میلیون تومان تخمین زده شده است.

مهدی مهدوی کیا یکی از سلبریتی هایی است که چند ماهی است تصاویرش را روی بیلبوردها در سطح شهر می بینیم. او که از ستارگان تیم ملی نوستالژیک جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه است این روزها به خاطر راه اندازی آکادمی فوتبال کیا و موفقیت های شاگردانش در عرصه های بین المللی مورد توجه است. این بازیکن پیشکسوت فوتبال درباره تبلیغات در دنیا و ممنوعیت چندساله آن در ایران می گوید: «بحث تبلیغات از طرف سلبریتی ها مخصوصا فوتبالیست ها در دنیا یک امر طبیعی است که در همه جای دنیا روند خیلی خوبی را داشته متاسفانه در کشور ما چندین دهه بود که این اتفاق نیفتاده بود و این راه برای بازیکنان فوتبال مخصوصا بسته شده بود و شرکت های خوب و معتبر هم از این مساله محروم بودند و نمی توانستند تبلیغات انجام دهند. مثل بسیاری از اتفاقاتی که در کشور ما می افتد این هم برخلاف اتفاقاتی که در دنیا در حال انجام است و باعث تعجب بود که چرا این مورد در کشور ما ممنوعیت داشت و این حق را از سلبریتی ها و مخصوصا فوتبالیست ها گرفته بودند.»

اما کاپیتان کیای معروف چه معیاری برای انتخاب و قبول پیشنهادات تبلیغاتی دارد. او دراین باره می گوید: «اول اصالت آن محصول خیلی مهم است. من درباره کاری که خودم انجام داده بودم شرکت میهن یکی از شرکت هایی است که سالهاست در ایران فعالیت دارد و کارنامه اش مشخص است. آقای پایداری شخصی است که از صفر شروع کرده. اصالت محصول خیلی مهم است که شما چه محصولی را تبلیغ می کنید. بالاخره فقط عدد و رقم و پول نیست. مردم باید به شما اعتماد کنند و محصولی که معرفی می کنید واقعا دارای کیفیت باشد و بعدها مشکلی برایش به وجود نیاید. این قرارداد دو ساله است و امیدوارم ادامه دار هم باشد چون اتفاقی که در کنار این کار رخ می دهد خیلی مهم است.»

مهدوی کیا در ادامه درباره اتفاقاتی که در کنار قرارداد با این شرکت برایش رخ می دهد می گوید:‌ «همانطور که می دانید من حدود سه سال است که آکادمی کیا را به وجود آورده ام و با توجه به اینکه تمام هزینه ها برای بچه ها به صورت رایگان است و بچه ها بیشتر از قشر محروم، از شهرستان ها و جاهای دورافتاده هستند، در هر صورت من باید هزینه های آکادمی را بدهم و یکی از دلایلی که این شرکت را انتخاب کردم این بود که خود جناب پایداری به کمک کردن به این بچه ها علاقمند بودند و خیلی برای من مهم بود که بتوانم امکانات بیشتری را در اختیار این بچه ها قرار بدهم و هر کاری هم می کنم در همین راستاست. اتفاق مهم دیگری هم که رخ داده چون بیشتر بچه ها از شهرستان و جاهای دورافتاده می آیند و شاید خانواده هایشان برای همراهی با آنها کارشان را از دست می دهند، شرکت میهن یک کار خیلی خوب انجام داده که خانواده های آنها می توانند در اولویت کار کردن در شرکت میهن قرار بگیرند و با توجه به مدارک و تحصیلاتی که دارند کاری را شروع کنند. این هم یک کار خیلی خوبی بوده که توانستیم با شرکت میهن به توافق برسیم و جا دارد که بابت آن تشکر کنم.»

Share