در بیست و پنجمین جلسه شورای شهر رشت

شهردار رشت به سوالاتم پاسخ ندهد طرح سوال می‌کنم | افزایش نرخ کرایه تاکسی در رشت

در این جلسه با افزایش بیست درصدی نرخ کرایه تاکسی ها موافقت شد و کرایه مسیرهای داخل شهر از مبلغ ۷۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیست و پنجمین جلسه شورای شهر رشت با حضور اعضای شورای شهر رشت در عمارت تاریخی شورا برگزار شد.

عدم بارش برف هزینه‌های هنگفتی برای مدیریت شهری ایجاد کرد

در ابتدای جلسه امیرحسین علوی رئیس شورای شهر رشت با تبریک ایام دهه فجر گفت: امیدواریم همه ما حافظ خون شهدا و پاسداشت نطام جمهوری اسلامی باشیم. همچنین ایام فاطمیه فرصتی مناسب برای شناخت این بانوی بزرگوار است و امیدواریم همه ما از زندگیشان تاسی بگیریم.

علوی با اشاره به سرما گفت: هرچند بارش برف طبق گزارشهای هواشناسی رخ نداد اما باید به مدیران و کارکنان شهرداری خسته نباشید بگویم که در طول روز و به خصوص ۱۲ شب به بعد پای کار بودند و آمادگی لازم را داشتند.

وی افزود: با ارزیابی‌هایی که انجام دادیم فعالیت شهرداری در این مدت بسیار خوب بود اگرچه عدم بارش برف باعث هزینه‌های هنگفتی برای مدیریت شهری شد.

پیشنهادهای رسولی درباره عوارض

در ادامه جلسه رضا رسولی عضو شورای شهر رشت به عنوان اولین ناطق گفت: مردم شهر رشت دغدغه هایی در مورد پرداخت عوارض ساخت و ساز و تقسیط آن دارند و مشکلاتی که در پرداخت عوارض وجود دارد اول در مورد پیش پرداختها و نیز تقسیط عوارض است.

وی اذعان کرد: وقتی تقسیط صورت می‌گیرد به صورت روز خواهد بود یعنی وقتی در سال ۹۶ بسته شود تا سه سال آینده تقسیط به مانند عوارض سال ۹۹ گرفته خواهد شد.

این عضو شورا تصریح کرد: تحقیقاتی که در شهرهای دیگر انجام دادم که مثلا در شهری مثل مشهد شهرداری ها با بانک عامل تعامل می‌کنند و شهروندان طرف حسابشان با بانکها خواهد بود.

رسولی افزود: این پیشنهاد میتواند هم شهر رشت در جهت افزایش نقدینگی کمک کند و مردم نیز می‌توانند در قالب وام بانکی عوارض خودشان را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: این طرح شهرداری برای مذاکرات با بانکهای عامل را ملزم کند و البته هنوز هم هیج بانکی در نظر گرفته نشده است.

رسولی یادآور شد: در برخی شهرها ساختمان‌های ساخته شده به عنوان ضمانت پذیرفت می‌شود و چون ساختمان‌ها پایان کار ندارد شهرداری مستلزم تعهداتی خواهد بود.

شهردار رشت به سوالاتم پاسخ ندهد طرح سوال می‌کنم

در ادامه جلسه اسماعیل حاجی پور اظهار کرد: بنده انتظار ندارم شهردار شق القمر کند.

حاجی پور با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته گفت: می‌توانیم با کمک سازمانهای مردم نهاد زباله‌های حاشیه رودخانه را جمع آوری کنیم. کوی عرفان پر از نخاله‌ها است و یا مسیر استخر شهر به علت یک مغازه هنوز بازگشایی نشده است در حالیکه طبق برآورد من با رقم ۱۲۰ میلیون تومان میتوان آنجا را بازگشایی کرد.

وی با بیان اینکه اینها کارهایی است که می‌شود به راحتی انجام دهیم گفت: این اقدامات مبالغ میلیاردی نمی‌خواهد. البته دکتر نصرتی کار بلد است ایشان برای اتوبوس ها از کوپن شخصی خود خرج کرده است و واقعا در حال کار است.

این عضو شورا با بیان اینکه این موضوعات را انتقاد تلقی نکنند گفت: بهترین مشاوران شهردار اعضای شورا هستند چون آبروهای ما باهم گره خورده است. درخواستم از دکتر نصرتی همین است که نظرات و درخواستهای اعضای شورا را در توسعه شهری مد نظر بگیرند.

وی با اشاره به فرا رسیدن ایام نوروز گفت: وضعیت اسفالت را رسیدگی کرده و سازمان سیما و منظر برنامه‌های خود را در شان شهر رشت ارائه دهد.

حاجی پور با بیان اینکه تذکر به شهردار حق اعضای شورا است اظهار کرد: باید شهردار به تذکرات پاسخ بدهد و اگر پاسخ داده نشود مجبور می‌شویم مکتوب سوال بپرسیم.

وی ادامه داد: تا کنون ۶ مورد تذکر دادم اما هیچ پاسخی دریافت نگرفتم و اگر جواب ندهند مجبورم طرح سوال کنم. البته نمی‌خواهم جامعه را ملتهب کنم اما اینها خواسته‌های مردم است.

دستورات جلسه

به گزارش دیارمیرزا اولین دستور جلسه اعلام وصول نحو هزینه کرد مواد ۱۶ و ۱۷ بودجه شهرداری بود که بر این اساس اعضای شورا به اشخاص نیازمند ۵۰ میلیون ریال و برای موسسات تا ۱۰۰ میلیون ریال می‌توانند در طول سال بدون تنظیم لایحه می‌توانند کمک مالی دریافت کنند کمک مالی کنند.

حاجی پور نیز گفت: بنده میگویم که ماده ۱۶ و۱۷ را حذف کنیم و بیاییم با سازمانها برای ساخت و ساز همکاری کنیم. ۸۰ درصد از ملاقات مردمی کار و کمک مادی است.

محمدحسن عاقل‌منش دیگر عضو شورا با بیان اینکه مخالفت افزایش سقف مواد ۱۶ و ۱۷ هستم، گفت: بهزیستی اعلام امادگی کرد که افراد را به آنها معرفی کیم و کمیته امداد هم همینطور است. وقتی مردم برای دریافت کمک به شهرداری مراجعه می‌کنند باعث آشفتگی در قسمت مالی شهرداری میشود. باید این کمک ها هدفمند باشد و موسساتی که می‌خواهیم به آنها کمک کنیم مشخص شوند.

فرهام زاهد نیز اظهار کرد: ساخت یک گرمخانه، ساخت خانه و یا محلی برای ارائه غذای گرم به عنوان کاری ماندگار پیشنهاد بنده است.

گفتنی است این لایحه تصویب نشد و کمکها به صورت قبل تا ارائه پیشنهاد جدید ادامه دارد.

طرح حذف بهره تقسیط در دیون تا یک صد میلیون تومان شهری با نظر مثبت اعضای شورا به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شد.

علوی با بیان اینکه باید نسق سازی در شهر رشت پایان یابد، اظهار کرد: البته نسق سازی های تا ۹۴ باید ساماندهی شود و اگر این اتفاق نیفتد باعث تبعات اجتماعی میشود.
رسولی نیز گفت: باید یک بسته ای تعریف شود تا خانواده های ضعیف در آن دیده شود. در نهایت این لایحه به کمیسیون ها مربوطه ارجاع داده شد.

در این جلسه با افزایش بیست درصدی نرخ کرایه تاکسی ها موافقت شد و کرایه مسیرهای داخل شهر از مبلغ ۷۰۰ تومان به ۸۰۰ تومان افزایش پیدا کرد.

طرح دستورالعمل نحوه هزینه کرد هدایا و پرداخت‌های قهرمانان ورزشی و هیات‌ توسط محمدحسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی در صحن شورا مطرح شد که برای دو هفته مسکوت ماند.

گفتنی است با حضور مسعود نصرتی شهردار رشت در صحن شورا ادامه جلسه به صورت غیرعلنی برگزار شد.

Share