مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان

سینمای ایران بدون هنرمندان گیلانی، پازلی ناقص است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در آیین افتتاح همزمانی سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در استان اظهار کرد: اگر هنرمندان گیلانی سینمای ایران را حذف کنیم، تکه بزرگی از پازل سینمای ایران برداشته خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیین افتتاح همزمانی سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر در گیلان، شامگاه جمعه ١٣ بهمن با حضور عوامل فیلم «جشن دلتنگی» در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا (ص) رشت برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان در این مراسم با بیان اینکه انسان به کمک قدرت تخیل و نیروی عاطفه موفق به تغییر زندگی خود شد، عنوان کرد: انسان برای ایجاد تحول در دنیا ابتدا معماری جهان را تغییر داد و سپس صنایع‌دستی و هنرهای تجسمی خود را متحول کرد.

فیروز فاضلی با اعلام اینکه انسان با تحول ادبیات و همچنین استفاده از قوه تخیل، تحول زندگی خود را تکمیل کرد، ادامه داد: استفاده از موسیقی و بهره گیری از حرکات موزون تحولی عظیم در زندگی انسان ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: نخستین فیلم صامت در سال ١٨٩۵ میلادی ساخته شده و در سال ١٩٢٧ نخستین فیلم باکلام برای مردم اکران شد و تنها سه سال بعد یعنی در سال ١٩٣٠ فیلم‌های رنگی برای مردم به نمایش در آمدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه برخلاف تصور بسیاری که گراندسینما را اولین سینمای ایجاد شده در ایران می دانند، گفت: «سینما سولی» تنها پنج سال بعد از تولید نخستین فیلم صامت در جهان، توسط کاتولیک ها در شهر تبریز احداث شد و مدتی بعد به‌دلیل عدم ارائه فیلم به آن، تعطیل شد.

فاضلی پس از پخش کلیپ معرفی هنرمندان گیلانی مطرح در سینمای ایران، ادامه داد: ایران فقط تهران نیست و پازلی از تکه های مختلف است. معتقدم اگر هنرمندان گیلانی سینمای ایران را حذف کنیم، تکه بزرگی از پازل سینمای ایران برداشته خواهد شد و هنر ایران ناقص می‌شود.

پوریا آذربایجانی کارگردان فیلم «جشن دلتگی» نیز در ابتدای سخنان خود از فرهاد مهرانفر کارگردان گیلانی تقدیر کرد و افزود: تمام تلاش خودمان را کردیم که جشن دلتنگی فیلمی دوست داشتنی باشد و این فیلم با بودجه بخش خصوصی ساخته شده است.

وی با تایید سخنان فاضلی از هومن بهمنش یاد کرد و او را فیلمبردار فوق العاده ای دانست.

در پایان مراسم نیز، پنج تن از فعالان عرصه سینمای استان (فرهاد مهرانفر، محمدرضا یکرنگ صفاکار، نادر معصومی، مجید پتکی و علی رحمانی) مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین فیلم جشن دلتنگی با حضور جمعی از مسئولان، اهالی فرهنگ و هنر و عوامل این فیلم در سینما میرزاکوچک رشت به نمایش درآمد.

همزمانی سی وششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در گیلان، از ١۴ لغایت ٢٢ بهمن در سینما میرزاکوچک رشت برگزار می شود.

خرید اینترنتی بلیط های جشنواره از طریق سایت www.haftsaz.com امکان پذیر است؛ قیمت هر قطعه بلیط نیز ١٠ هزار تومان تعیین شده است.

Share