مفتح اظهار کرد:

رأی منفی به کلیات بودجه سابقه نداشت | کمیسیون تلفیق ۷۲ ساعت زمان دارد

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس رأی منفی نمایندگان مجلس به کلیات بودجه را بی سابقه دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، محمد مهدی مفتح درباره رأی منفی امروز (یکشنبه ۸ بهمن‌ماه) نمایندگان مجلس به کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: این نخستین بار است که کلیات لایحه بودجه از سوی نمایندگان مجلس رد می‌شود البته همواره کلیات لایحه بودجه به مانند تمامی طرح‌ها و لوایح موافقان و مخالفان خاص خود را داشته است ولی اتفاق امروز، اتفاق جدیدی بود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان خاطره‌ای از مجلس پنجم، عنوان کرد: خاطرم هست دکتر روحانی در آن زمان به عنوان نایب رئیس مجلس جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه را اداره می‌کرد که با توجه به فضای حاکم بر مجلس، استشمام می‌شد که کلیات لایحه بودجه رد شود به همین دلیل رئیس جمهور فعلی تنفسی در اداره جلسه ایجاد کرد و جلسه غیرعلنی شد.

وی افزود: پس از آن نمایندگان با مذاکرات در جلسه غیرعلنی تصمیم بر آن گرفتند که به کلیات رأی مثبت دهند اما امروز نمایندگان با رأی قاطعی به کلیات لایحه بودجه “نه” گفتند.

پیام رأی منفی نمایندگان را در سخنان مخالفان جست‌وجو کنید

وی در پاسخ به این سوال که رأی منفی امروز نمایندگان مجلس چه پیامی دارد، گفت: باید برای جستجوی پیام رأی نمایندگان به سخنان مخالفان توجه کرد البته تعداد مخالفانی که خواهان ایراد سخن بودند بیشتر بود که برخی از این مخالفان به دلیل محدودیت‌ها و قرعه‌کشی انجام شده نتوانستند نظرات کارشناسی خود را بیان کنند.

وی افزود: بهتر است کمیسیون تلفیق برای بررسی بهتر لایحه بودجه محورهای مورد نظر نمایندگان را اخذ کند تا این محورها در اصلاح مجدد کلیات لایحه بودجه در نظر گرفته شود که این نظرات می‌تواند در خصوص یارانه‌ها و قیمت حامل‌های انرژی یا در خصوص ایثارگران باشد.

کار قانونگذاری نباید در تصویب بودجه سالیانه صورت بگیرد

مفتح با بیان اینکه البته کار قانونگذاری نباید در تصویب بودجه سالیانه صورت بگیرد، گفت: قانونگذاری در بودجه یکی از مسائلی است که به لحاظ فنی در بودجه نویسی طرد شده است به همین دلیل نیاز است که نظرات محوری نمایندگان درباره موضوعات مختلف اخذ و در گزارش بعدی اعمال شود.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به لحاظ آیین‌نامه‌ای کار بسیار شفاف است و در حال حاضر لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق ارجاع داده می‌شود و کمیسیون تلفیق ۷۲ ساعت زمان دارد تا با اصلاحات اعمالی گزارش خود را مجدداً به صحن ارائه دهد.

استثناء آیین نامه داخلی مجلس برای لایحه بودجه

وی افزود: بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس هیچ طرح و لایحه‌ای این ویژگی را ندارد و چنانچه کلیات آن در صحن علنی مجلس رد شود حداقل ۶ ماه نمی‌تواند در دستور کار مجلس قرار گیرد اما این استثنا برای لایحه بودجه در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با بیان اینکه امروز گزارش کمیسیون تلفیق به رأی گذاشته شد که درباره لایحه بودجه سال ۹۷ بود، گفت: در واقع نمایندگان به گزارش کمیسیون رأی دادند و نه لایحه بودجه.

وی افزود: بر اساس آیین نامه هر نماینده نظر مستقل خود را دارد و به ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق که از خود نمایندگان مجلس هستند و تقریبا اعضای این کمیسیون نمایندگان نمایندگان مجلس هستند، رأی منفی داد.

وی ادامه داد: قطعا همه نمایندگان به تمامی موارد عنوان شده در لایحه بودجه مخالف نیستند، بلکه با برخی موارد موافق می‌توانند موافقت کنند و امیدواریم کمیسیون تلفیق بتواند نظر  اکثریت نمایندگان را تأمین کند.

آیین‌نامه درباره رأی مجدد منفی نمایندگان به کلیات بودجه در روز شنبه سکوت کرده است

وی در پاسخ به این سئوال که چنانچه مجددا پس از مهلت ۷۲ ساعته کلیات لایحه بودجه ۹۷ رد شود، تکلیف چیست، گفت: در این باره آیین نامه سکوت کرده است و مفسر آیین نامه هیأت رئیسه مجلس است که باید تصمیم نهایی گیرد.

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: همچنین درباره اینکه چه تعداد از نمایندگان باید در روز شنبه در مخالفت و موافقت کلیات لایحه ۹۷ ایراد سخن کنند نیز با تصمیم نظر هیأت رئیسه خواهد بود.

Share