مقایسه خودرو

دوراهی: چری تیگو ۵ یا هایما S7 توربو؟

چری تیگو ۵ حدود ۲ سال است که در بازار حضور داشته و این برند ادعا می‌کند با فروش بیش از ۲۵ هزار دستگاهی تیگو ۵ پرفروش‌ترین شاسی‌بلند کشور است. در طرف دیگر خودروساز نه چندان نام‌آشنای هایما قرار دارد که شاسی‌بلند S7 آن با اقبال خوبی مواجه شده و هایما قصد دارد با مدل S5 جای پای خود در بازار کشور را محکم کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از پدال، این روزها همه درباره خودروهای شاسی‌بلند و کراس اوور صحبت می‌کنند اما بازار خودروی کشور با کل دنیا متفاوت بوده و خودروهای وارداتی را باید به چند برابر قیمت جهانی خریداری کرد. اگر شما شیفته شاسی بلندها باشید اما بودجه کافی برای خرید محصولات معتبر جهانی و البته لوکس را نداشته باشید دو راه بیشتر ندارید: یا اینکه نمونه‌های کارکرده را در نظر بگیرید و یا اینکه شاسی بلندهای چینی را بخرید!

به نظر می‌رسد خرید خودرویی صفر ولو اینکه چینی باشد گزینه‌ای معقول‌تر است! البته باید گزینه افت قیمت را فاکتور بگیرید! در بازه قیمت ۹۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان چند شاسی‌بلند چینی حضور دارند که اتفاق رقابت مهمی با یکدیگر داشته و در این قسمت از سری نوشتارهای “دوراهی” دو نمونه از مشهورترین آن‌ها را روبروی یکدیگر قرار داده‌ایم.

چری تیگو ۵ حدود ۲ سال است که در بازار حضور داشته و این برند ادعا می‌کند با فروش بیش از ۲۵ هزار دستگاهی تیگو ۵ پرفروش‌ترین شاسی‌بلند کشور است. در طرف دیگر خودروساز نه چندان نام‌آشنای هایما قرار دارد که شاسی‌بلند S7 آن با اقبال خوبی مواجه شده و هایما قصد دارد با مدل S5 جای پای خود در بازار کشور را محکم کند.

چری تیگو ۵ که تأکید زیادی روی گارانتی ۵ ساله خود دارد پیشرانه‌ای ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۱۳۹ اسب بخار و گشتاور ۱۸۲ نیوتون متری داشته و نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۷ سرعته CVT با قابلیت تعویض دستی به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. در طرف دیگر هایما S7 قرار دارد که قلب تپنده ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری آن با تکیه بر توربو خروجی ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون متری را ارائه می‌کند. اگرچه S7 با پیشرانه‌ای کم‌حجم‌تر قدرت بیشتری داشته اما باید حواستان به بنزین نه چندان با کیفیت و کیفیت توربوی این خودرو نیز باشد.

با وزن بیشتر از ۱.۵ تن و پیشرانه‌ای نه چندان پرقدرت نباید انتظار شتاب بالایی از تیگو ۵ را داشته باشید. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو حدود ۱۴ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز به ۱۷۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد. رقیب این خودرو یعنی هایما S7 پرشتاب‌تر بوده و در ۱۱.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و سقف سرعت آن نیز ۱۷۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

به نظر نمی‌رسد هر دو خودرو در بحث مصرف سوخت درخشش چندانی داشته باشند. مصرف تیگو ۵ برابر با ۸.۴ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده درحالی‌که هایما S7 مصرف ۹.۶ لیتری دارد. البته در دنیای واقعی مصرف خودروها بیشتر از این میزان خواهد بود.

نهایتاً به بحث قیمت‌گذاری می‌رسیم. چری تیگو ۵ اخیراً چند میلیونی گران‌تر شده و بهای آن هم‌اکنون ۱۰۷ میلیون تومان می‌باشد. در طرف دیگر هایما S7 با برچسب قیمت حدود ۹۶ میلیون تومانی قرار گرفته و بنابراین در این بخش کفه ترازو به نفع هایما سنگین‌تر است. هر دو خودروی هایما S7 و تیگو ۵ توسط شرکت‌های مادر تغییر و یا فیس‌لیفت کرده اند اما متاسفانه هنوز خبری از مدل‌های جدید آنها در بازار ایران نیست.

مقایسه مشخصات فنی
هایما S7 توربو چری تیگو ۵
موتور  ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربو ۴ سیلندر ۲ لیتری
قدرت  ۱۷۰  ۱۳۹
گشتاور  ۲۳۰ ۱۸۲
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته اتوماتیک CVT
طول  ۴۵۳۰  ۴۵۰۶
عرض  ۱۸۳۰  ۱۸۴۱
ارتفاع  ۱۷۳۰  ۱۷۴۰
فاصله بین دو محور  ۲۶۱۹  ۲۶۱۰
وزن  ۱۵۴۵  ۱۵۳۷
مصرف سوخت ۹.۶ ۸.۴
حجم صندوق بار  ۴۰۰  ۳۷۰
شتاب صفر تا صد حدود ۱۱.۵ ثانیه حدود ۱۴ ثانیه
حداکثر سرعت  ۱۷۰ ۱۷۵
قیمت حدود ۹۶ ۱۰۷ فول/۱۰۲ نیمه‌فول
Share