رئیس کمیسیون اقتصادی

دلار به‌زودی ارزان می‎شود | توافقات جدید ارزی مجلس با دولت و بانک مرکزی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از توافقات جدید در جلسه با وزرای اقتصاد و صنعت و رئیس‌کل بانک مرکزی برای بازگشت آرامش به بازار ارز خبر داد و گفت: قیمت ارز در روز‌های آینده کاهش خواهد یافت بنابراین مردم نباید سرمایه‌های خود را به این بازار ببرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی در پایان نشست مشترک وزرای امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به‌دلیل اهمیت مسائل ارزی، این نشست با حضور آقایان کرباسیان، سیف و شریعتمداری در کمیسیون اقتصادی برگزار شد و هدف آن بررسی آخرین وضعیت مسائل ارزی کشور از زبان مسئولان ارشد دولت بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: در این نشست رئیس کل بانک مرکزی با ارائه گزارشی از وضعیت نظام بانکی کشور و مسائل بازار ارز تصریح کرده؛ گزارش نگرانی خاصی برای ایجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضای ارز وجود ندارد.

وی ابراز کرد: تقاضای کاذب ارز در چند هفته اخیر باعث افزایش نرخ ارز شده که البته نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز معتقد بودند قیمت ارز در حال حاضر واقعی نیست و این التهابات به‌دلیل افزایش تقاضای کاذب در بازار است و در این مسیر، بانک مرکزی مکلف شد با اقدامات مؤثر زمینه ایجاد شفافیت در بازار را فراهم کند.

پورابراهیمی گفت: در حال حاضر حدود ۱۴ میلیارد دلار ارز ناشی از فروش پتروشیمی‌ها و ۴۰ میلیارد دلار ارز از محل صادرات غیرنفتی و در مجموع ۹۰ میلیارد دلار ارز، وارد اقتصاد کشور می‌شود که بخشی از آن براساس نیاز مصرف می‌شود، اما باید با ایجاد شفافیت بیشتر در بازار، زمینه ایجاد تعادل را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: در پایان این نشست مقرر شد کمیته مشترکی از نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و بانک مرکزی تشکیل شود تا اقدامات بانک مرکزی در حوزه بازار ارز رصد شود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به اقدامات صورت‌گرفته در چند روز آینده، قیمت ارز در بازار روند کاهشی داشته باشد.

وی ادامه داد: مجلس حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد تا آرامش به بازار ارز بازگردد و توافقاتی با بانک مرکزی صورت گرفته که با اقدامات مؤثر در کوتاه‌مدت و بلندمدت، تعادل به بازار ارز بازگردد و در زمینه مدیریت ارز ناشی از صادرات رسیدگی‌های لازم صورت گیرد چراکه به‌طور مثال شائبه‌ای ایجاد شده بود که پتروشیمی‌ها قصد دارند با تأخیر در عرضه ارز حاصل از صادرات محصولات خود، منتفع شوند.

پورابراهیمی متذکر شد: این انتظار وجود دارد که بعد از برجام، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و وزارت خارجه و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقداماتی انجام دهند تا مراودات بانکی کشور روان شود به‌نحوی که در نقل و انتقال ارز مشکلی وجود نداشته باشد و همچنین باید به بحث مدیریت حوالجات ارزی توجه شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اینکه دولت از محل افزایش نرخ ارز درآمد کسب کند، منطقی نیست، چرا که دولت خود بزرگترین مصرف‌کننده ارز است و اگر این اقدام صورت بگیرد، تورم تک‌رقمی که یکی از دستاوردهای دولت است، با چالش اساسی روبه‌رو می‌شود.

وی همچنین یکی از محورهای مهم این نشست مشترک را بررسی آخرین وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز دانست و گفت: رئیس کل بانک مرکزی با تشریح این اقدامات صورت‌گرفته توسط بانک مرکزی برای رفع مشکل سپرده گذاران این مؤسسات، بر حل مشکل اکثر سپرده گذاران تأکید کرد و کمیسیون اقتصادی مجلس هم حمایت خود را از این اقدامات اعلام کرد.

Share