رئیس مجمع نمایندگان گیلان

دست مافیا از صنعت چای کشور قطع شود | سازمان چای “فشل” است

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با تاکید بر نقش مخرب قاچاقچیان و دلالان در صنعت چای کشور گفت: دست‌های مافیا باید با شجاعت و شهامت از این صنعت قطع شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمدحسین قربانی در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: نخستین استراتژی که باید برای نجات صنعت چای اتخاذ شود قطع و کوتاه کردن دست‌های قاچاقچیان و مافیای فعال در حوزه صنعت چای کشور است.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان تصریح کرد: برای کمک و دمیدن روح تازه‌ای در صنعت چای علاوه بر قطع دست مافیا از این صنعت، لازم است تعرفه واردات چای به داخل کشور در راه کمک و احیاء این صنعت مغفول مانده هزینه شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ابراز داشت: چای به‌عنوان یکی از دو محصول استراتژیک استان گیلان است که سال‌هاست با مدیریت‌های ضعیف و اتخاذ سیاست‌های ناکارآمد و بعضاً غلط با مشکلات بسیار عدیده‌ای مواجه شده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته تولید چای داخلی حدود ۷۰ هزار تن بود اما به دلایل گوناگون هم اکنون این میزان تولید چای در سطح استان‌های شمالی به کمتر از ۲۰ هزار تن رسیده است.

وی نبود یک مدیریت قوی در صنعت چای را از علل بروز این مشکلات دانست و بیان داشت: در تمام این سال‌ها شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که اکنون نه تنها تولید چای برای کشاورزان مرقون به صرفه نیست بلکه دیگر رغبت چندانی برای فعالیت ندارند.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان با تاکید بر تغییر کاربری‌های انجام شده اظهار داشت: در حال حاضر نمی‌توان تنها برای ۲۰ هزار تن تولید داخلی چای سیاست احیای باغات را در پیش گرفت و این نشان می‌دهد استراتژی خوبی برای مدیریت چای کشور وجود ندارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن اشاره به تشکیل سازمان چای گفت: ایجاد سازمان چای کشور در گذشته، اقدام بسیار موثری بود هر چند که اکنون این سازمان نیز کارآیی خود را از دست داده و به یک سازمان “فشل” تبدیل شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان گیلان سیاست‌ دولت‌های مختلف را نیز در این زمینه تاثیرگذار خواند و افزود: عملکرد ضعیف دولت‌های پیشین در به‌وجود آوردن انواع چالش‌‌ها در صنعت چای کشور بسیار موثر بود هر چند که در سال‌های اخیر فضای نسبتاً مطلوب‌تری ایجاد شده است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس با تاکید بر اتخاذ یک برنامه واحد برای نجات صنعت چای عنوان کرد: برای مدیریت کردن مطلوب و کمک به افزایش تولید و ایجاد رغبت بین چایکاران همه باید نسبت به اتخاذ و اجرای یک برنامه کارآمد و واحد اقدام کنند.

قربانی با تاکید بر اینکه باید تعرفه واردات چای به کشور در اختیار رونق تولید چای داخلی قرار گیرد گفت: با این منابع تعریف شده می‌توان هم نسبت به ارتقاء کیفیت چای داخلی اقدامات مناسبی را انجام داد و هم در افزایش تولید قدم‌های مثبت و موثری برداشت.

نماینده مردم آستانه در مجلس به یکی از بزرگترین معضلات پیش‌ روی صنعت چای کشور اشاره کرد و ابراز داشت: تغییر ذائقه مردم و به‌دنبال آن رغبت نشان دادن بیشتر آنان به‌سمت مصرف چای خارجی یکی از پیچیده‌ترین مشکلات صنعت چای کشور است.

 

Share