قائم مقام وزیر راه اعلام کرد:

خط راه‌آهن قزوین-رشت تا سه ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل گفت: با اختصاص فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری جمهوری آذربایجان، سرمایه‌گذاری احداث راه آهن رشت – آستارا با مشارکت دو کشور همسایه به صورت ۵۰ درصدی خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل گفت: با اختصاص فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری جمهوری آذربایجان، سرمایه‌گذاری احداث راه آهن رشت – آستارا با مشارکت دو کشور همسایه به صورت ۵۰ درصدی خواهد بود.

اصغر فخریه کاشان افزود: با تکمیل راه آهن بین رشت – آستارا بخش اصلی کریدور ریلی شمال – جنوب تکمیل می شود و از طریق این مسیر هند و چین می توانند کالاهای خود را به کشورهای آسیای میانه، جمهوری آذربایجان، روسیه و اروپا ترانزیت کنند.

وی با بیان این که پروژه خط آهن رشت – آستارا یکی از مهمترین پروژه‌های ملی است، گفت: از طریق این خط آهن انتقال کالا از جنوب ایران به طرف اروپا تسهیل می‌شود و این می‌تواند در افزایش درآمدهای ارزی ایران نیز بسیار تاثیرگذار باشد.

فخریه کاشان با اشاره به تکمیل خط آهن قزوین – رشت گفت: دولت در حال آمادگی سازی این مسیر ریلی برای اتصال به خط آهن قزوین- رشت است و انتظار داریم تا ۳ ماه آینده این مسیر ریلی بین قزوین تا رشت به بهره‌برداری برسد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل یاد آورشد: پیش از این شرکت‌های ایتالیایی، روسی و چینی برای سرمایه‌گذاری در خط آهن رشت – قزوین ابراز تمایل کرده بودند اما جمهوری اسلامی ایران به علت همسایگی با جمهوری آذربایجان با سرمایه گذاری این کشور در این مسیر ریلی کریدور شمال – جنوب موافقت کرد.

وی بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری ایران و جمهوری آذربایجان در خط آهن رشت – آستارا به صورت ۵۰ درصدی خواهد بود که آورده جمهوری آذربایجان در این سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلار به صورت فاینانس خواهد بود.

روز گذشته هم معاون اول رئیس جمهوری مصوبه دولت در خصوص اختصاص تسهیلات موافقتنامه وام برای اجرای طرح ساخت راه آهن رشت – آستارا را ابلاغ کرد.

هیات وزیران در جلسه ۹۶.۱۰.۲۴ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱- در اجرای بند (ب) تبصره (۳) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور، تسهیلات موافقتنامه وام به مبلغ حداکثر پانصد میلیون (۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای اجرای طرح ساخت راه آهن رشت- آستارا تعیین می شود.

۲- دوره استفاده و ساخت طرح در این موافقتنامه سه سال، دوره تنفس ۶ ماه و دوره بازپرداخت هفت سال است.

۳- دستگاه اجرایی مربوطه موظف است حداکثر پنجاه و یک درصد (۵۱%) از تجهیزات، ماشین آلات و خدمات مورد نیاز طرح موضوع این تصویب‏نامه را از محل تولیدات و خدمات داخلی تأمین کند.

۴- وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران موافقتنامه وام موضوع این تصویب‏نامه را امضا یا امضای آن را به مقام مسئول ذیربط تفویض کند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری این مصوبه را به وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان برنامه و بودجه کشور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرده است.

Share