در مراسم یکصدو ششمین سالگرد شهادت مشروطه خواهان گیلان عنوان شد

خانه میرزا خلیل موزه مشروطه می‌شود

محمد حسن عاقل منش، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت ضمن گرامیداشت یاد این شهدا وعده داد که به زودی خانه میرزا خلیل رفیع موزه مشروطه میشود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا عصر روز ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۶، مراسم یادبودیکصد و ششمین سالروز اعدام ۴تن از مشروطه خواهان در حالی در رشت برگزار شد که حاضران در این مراسم خواستار ایجاد موزه مشروطه در مرکز استان شدند.
در این مراسم -که به همت مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان و سایت گیلان مصور تدارک دیده شده بود- مورخان و پژوهشگران خواستار توجه بیشتر متولیان فرهنگی به تاریخ معاصر شدند.
محمد حسن عاقل منش، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت ضمن گرامیداشت یاد این شهدا وعده داد که به زودی خانه میرزا خلیل رفیع موزه مشروطه میشود.

اقدام غیر کارشناسانه شهرداری در رنگ کردن یادمان
هرچند طراح این یادمان یعنی کاظم دلشاد به دلیل کسالت در مراسم حضور نداشت، ولی پیام ایشان خطاب به رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا بیان شد. مبنی بر اینکه سازمان زیباسازی شهرداری رشت، دو سال پیش در یک اقدام غیر کارشناسانه، رنگ های فیروزه ای یادمان ساخته شده را تماما با رنگ سفید پوشانده است و حالا دیگر سمبل آبی لاجورد در یادمانی که برگرفته از معماری ایران اسلامی، یعنی گنبد چهار پاره است، از بین رفته و باید شهرداری شکل اولیه این نماد را به طرح نخستین مفهومی آن برگرداند.

خانه میرزا خلیل موزه مشروطه می شود
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت با حضور بر سر مزار شهدای مشروطه، از تغییر کاربری خانه میرزا خلیل رفیع به عنوان موزه مشروطه خبر داد.
محمد حسن عاقل منش، ضمن ادای احترام به ۴تن از شهدای مشروطه و تمامی شهدایی که در راه وطن و انقلاب اسلامی جان خود را نثار کرده اند، اظهار کرد: طرح تغییر کاربری خانه میرزا خلیل رفیع، اولین شهردار رشت، به موزه مشروطه در کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت در دست بررسی است و امیدواریم پس از انتقال ساختمان اداری شورای شهر رشت به مکان جدید، خانه میرزا خلیل را -که از مشروطه خواهان رشت بود- به عنوان موزه و مرکز اسناد مشروطه گیلان تغییر کاربری دهیم.
وی ضمن بیان تاریخ مجاهدت های گیلانیان در فتح تهران و اعاده مشروطه تصریح کرد: گرامی داشت یاد این شهدا تنها نثار گل و قرائت فاتحه نیست بلکه باید با مرور اهداف و مجاهدت ها، راه شهدا برای نسل جوان بازآفرینی شود.

احداث یادمان بدون اعتبارات شهرداری/ تقدیر از هزینه کردهای مهندس متقالچی

رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان گیلان و از بانیان این مراسم نیز به چگونگی ساخت این یادمان در نخستین دور شورای شهر رشت اشاره کرد و گفت: زمانی که بنده ریاست کمیسیون فرهنگی شورای نخست را برعهده داشتم، با حضور بر سر مزار این شهدا که در گوشه حیاط بیمارستان پورسینا متروک افتاده بود، تلاش کردیم با مذاکره با رئیس بیمارستان این بخش از بیمارستان جدا شده و در معرض دید عموم قرار گیرد.
سروش اکبرزاده افزود: بسیاری از یادمان ها و سردیس های مفاخر که در آن زمان ساخته شد، با هزینه شهرداری نبود.از جمله یادمان شهدای مشروطه با هزینه مهندس مهدی متقالچی ساخته شد.
وی افزود: متقالچی آن زمان، ۴دستگاه ماشین لباس شویی بزرگ ویژه بیمارستان به مبلغی حدود ۴۰میلیون تومان برای بیمارستان پورسینا خریداری نمود و مدیریت بیمارستان به شهرداری رشت اجازه داد بخش شهیدگاه را از محوطه بیمارستان خارج نماید.
اکبرزاده حضور رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در مراسم را مغتنم شمرد و تاکید کرد: اگر چه گیلانیان در بسیاری از جریانات فرهنگی پیشرو بودند، با این حال لازم است المان های فرهنگی به منظور هویت بخشی به منطقه بیشتر ساخته شود.
وی خواستار ایجاد هر چه سریعتر موزه مشروطه رشت شد و تاکید کرد: تبریز با داشتن ۳خانه و موزه مشروطه به خوبی توانسته است در این حوزه پیشگام باشد.

گیلانیان پیشتاز دموکراسی خواهی
رئیس مجمع اسلامی فرهنگیان شهرستان رشت نیز در این مراسم گفت: کشور ایران در آسیا پیشتاز دموکراسی خواهی و مردم سالاری بود و در ابتدای قرن بیستم گیلانیان پیشتاز در فتح تهران و پایان استبداد صغیر بودند.
عسگر جمالی خواه، ضمن تجلیل از مجاهدت های تمامی آزادیخواهان از مسئول ارشد استان خواست، به تاریخ معاصر گیلان بیشتر توجه نموده و از ظرفیت های فرهنگی تاریخ معاصر خاصه بحث پیشتازی گیلانیان در جنبش مشروطه در مباحث فرهنگی بیشتر استفاده نمایند.
وی تاکید کرد: ایجاد خانه مشروطه، برجسته کردن یادمان های مشروطه خواهان گیلانی و ایجاد یک مرکز پژوهشی در این زمینه خواسته بحق گیلانیان است.
رئیس پژوهشکده گیلان شناسی نیز مشروطه را یک لحظه تاریخی در سرزمین ایران توصیف کرد و افزود: امروز اینجا گردهم آمده ایم تا صفت های نیکوی فرهنگ ایران را به تکریم بنشینیم.
هاشم موسوی افزود: مهمترین مطالبه سازمانهای مردم نهاد فرهنگی از متولیان دولتی، کمک برای ایجاد خانه مشروطه است.

دکتر طالع ماسوله نیز ضمن عرض تسلیت شهادت سرداران شهید گیلان خاصه مجاهدان مشروطه خواه بیان کرد: گیلانیان همیشه در تاریخ پیشکسوت بودند. گیلانیان در مشروطه خواهی پیشتازی بودند و در فتح تهران ثابت کردند که گیلانیان از گذشته نامطلوب خسته اند و برای آینده مطلوب تشنگی دارند.
وی افزود: مجاهدان مشروطه خواه هم دنیا را خوب می شناختند و هم با افکار قرن جدید آشنا بودند. در شرایطی که دنیای سوم در بربریت زندگی می کرد و با چیزی بنام قانون و دستور العمل حکومتی آشنا نبودند، ایرانیان و خاصه مردم گیلان خواستار اداره کشور با قانون و آزادیخواهی بودند.
طالع ماسوله تاکید کرد: مشروطه خواهی گیلانیان فضیلتی است که در تاریخ هست و باید آن را زنده نگه داریم.

از آرامگاه گلی تا برپایی یکصد و ششمین مراسم یادبود
سردبیر سایت فرهنگی گیلان مصور و از دیگر بانیان مراسم نیز چگونگی ساخت نخستین یادمان شهدای مشروطه را یادآور شد و افزود: زمانیکه روسیه تزاری ۴ تن از مشروطه خواهان را اعدام کرد، هر ۴ شهید در یک گور دفن و بر گور کشته شدگان شفته آهک ریختند تا مزار این شهدا مشخص نگردد. با این حال سالها بعد مجاهدان گیلان زمین صحرای ناصریه را به قصد ساخت یک بیمارستان خیریه خریداری و با ساخت یک مزار گلی سعی کردند این شهدا از گمنامی خارج نمایند.
مهری شیرمحمدی افزود: هرچند اولین یادبود شهدای مشروطه پس از برافتادن روسیه تزاری و توسط یک معلم روسی بنام سیمون سالاریدزه برگزار شد، اما پس از برگذاری مراسمی که همزمان با افتتاح طرح یادمان در این مکان برگزار گردید، از سال ۷۹ دیگر مراسم یادبودی برای شهدای مشروطه برگزار نشده بود.
وی ضمن تقدیر از حضور رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در این مراسم ابراز امیدواری کرد با حضور محمد حسن عاقل منش در این مراسم، هرچه زودتر خانه میرزا خلیل رفیع به عنوان موزه مشروطه تغییر کاربری دهد.
سردبیر ماهنامه ره آورد گیل نیز ضمن معرفی شهدای مشروطه گفت: عبدالعزیز شریعتمدار کرگانرودی از سرداران بزرگ تالش بود که با سواره نظامان خود نقش بسزایی در اعاده مشروطه داشت.
هوشنگ عباسی نام و یاد یوسف خان جوبنه، کاظم کمیسر و محمد صالح مژده ای را هم گرامی داشت و تاکید کرد: لازم است هر سال چنین مراسم یادمانی برگزار گردد.
وی افزود: میرزا خلیل رفیع نخستین شهردار رشت نیز از مشروطه خواهانی بود که پس از اعدام مشروطه خواهان، به همراه تنی چند در زندان های روسیه سالها تبعید شد بنابراین جا دارد خانه وی به عنوان مرکز اسناد مشروطه تغییر کاربری دهد.

Share