یوسف علیخانی در جشن امضای رمان «خاما» در کتابفرورشی بدر رشت

خاما در ۴۵ روز نوشته شد | خودم را یک گیلانی می‌دانم | در روز ۵ ساعت موبایل‌ها را گم کنید

یوسف علیخانی گفت: توصیه می‌کنم در روز ۵ ساعت موبایل‌ها را گم کنید. این تکنولوژی با همه‌ی خوبی‌هایش خلاقیت را از بین می‌برد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  مراسم معرفی تازه ترین اثر یوسف علیخانی و همچنین جشن امضای رمان «خاما» در کتابفرورشی بدر رشت برگزار شد.

در این مراسم که جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی حضور داشتند، علیخانی با بیان این مطلب که همیشه دوست داشتم کتابم در قفسه‌های کتاب فروشی بدر قرار بگیرد، گفت: کتابفروشی‌های زیادی با برندهای مختلف و فضای بزرگتری وجود داشتند اما من کتاب فروشی بدر را برای جشن امضا انتخاب کردم چون یکی از وزین‌ترین و قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های شهر رشت است.

مدیر نشر آموت یادآور شد: من بیش از اینکه خود را اهل قزوین بدانم، یک گیلانی می‌دانم چون بسیاری از کسانی که با آنها در ارتباط بودم از کودکی تا الان اهل گیلان و رشتی بودند.

علیخانی با اشاره به اینکه چندی پیش در تبریز جشن امضا خاما برگزار شد، افزود: در آن جشن امضا به من گفتند که شخصیت خاما کُردی است و این مرا بسیار متعجب کرد، البته هر داستانی باید شخصیتش اهل یک شهر باشد اما همه‌ی ما اهل ایران هستیم.

این داستان‌نویس ادامه داد: ترک، کرد و گیلانی و غیره با هم هیچ مشکلی ندارند و به راحتی کنار هم زندگی می‌کنند و این سیاستمداران ما هستند که می‌خواهند ما کنار هم زندگی نکنیم.

وی با بیان اینکه الموت در طول تاریخ گاه جزو گیلان و گاهی برای قزوین بود است، افزود: با آنکه در حال حاضر الموت برای قزوین است اما مردمانش موسیقی رعنا را می‌خوانند و برخی از آنها لباس قاسم آبادی می‌پوشند.

پدرم قصه‌گوی بسیار خوبی بود

علیخانی با اشاره به اینکه این نخستین رونمایی از کتابم است، اذعان کرد: در جشن امضاهای زیادی که برای نویسندگان و همکارانم بود شرکت کردم اما آنچه که در این جشن امضا توجه مرا جلب کرد، کار جالب کتاب فروشی بدر با قرار دادن سایر آثارم بود تا خوانندگان با آنها نیز آشنا شوند.

وی گفت: پدرم علی‌رغم اینکه کارگر بود، قصه‌گوی بسیار خوبی بود و من قصه گویی را از او آموختم و مادرم نیز صلابت خاصی داشت و نوع نگاه خود را از او به ارث بردم.

خاما در ۴۵ روز نوشته شد / در روز ۵ ساعت موبایل‌ها را گم کنید

به گزارش دیارمیرزا، این نویسنده با بیان اینکه هیچ وقت جرات این را ندارم که سه کتاب شاخصم پرفروش باشد، افزود: کسانی که قصه می‌نویسند باید هزار و یک شب را حتما بخوانند چون در این کتاب نویسنده داستان را در چند جا نگه‌ داشته است و قدرت قلم و تفکرش به حدی است که در نهایت از دل ماجراهای زیاد شهرزاد زنده خواهد ماند و این تبحر چیزی است که من در سه کتاب قبلی خود از آن غافل بودم.

علیخانی در مورد خاما نیز گفت: خاما، زاده یک ظواهر شهودی بود، خاما را من ننوشتم خودش نوسته شد. این کتاب در مدت ۴۵ روز و در فواصل زمانی نیمه شب تا صبحگاه نوشته شده است و به جرات می‌توانم بگویم که در این کتاب عاشقی را تجربه کردم.

مدیر نشر آموت ادامه داد: ادعای این را که شاهکار ادبی خلق می‌کنم یا قهرمان هستم را ندارم. من یک فرد معمولی هستم اما هیچ گاه منتظر این نخواهم ماند کسی مرا کشف کند زیرا دوره کشف کردن‌ها گذشته است.

وی در مورد معنای «خاما» نیز اظهار کرد: خاما معنای بسیار دارد، همه‌ی عشق ها و نفرتها در رابطه‌ها این است که افراد خامای‌شان را پیدا نکرده اند. ماها با کسانی ازدواج می‌کنیم که خامای اصلی نبوده است، خاما آن سوی دیگر ما است.

علیخانی از مخاطبین خواست که در کار تعارف نداشته باشند و آنچه را که می‌خوانند را بی‌تعارف اگر تعریف است بگویند و اگر نقد است نیز بیان کنند.

نویسنده رمان «خاما» گفت: مخاطبی که سه کتاب به بالا را دارد، باید دودستی او را را نگه داشت. من در تلفنم ۸ هزار شماره دارم. حقیقی را باید بگویم که انتظار داشتم در جشن امضای امروز ۲۰ نفر حضور داشته باشند اما این جمعیت مرا شگفت زده کرد.

وی در مورد خواندن کتاب نیز گفت: توصیه می‌کنم در روز ۵ ساعت موبایل‌ها را گم کنید. این تکنولوژی با همه‌ی خوبی‌هایش خلاقیت را از بین می‌برد. ما آخرین آدمهای نسل کتاب هستیم که داریم کتاب می‌خوانیم. همه‌ی مردم برای رفتن به سینما و کافه رفتن وقت می‌گذرند اما برای رفتن به کتاب فروشی این کار را انجام نمی‌دهند.

گفتنی است یوسف علیخانی متولد ۱ فروردین ۱۳۵۴ در روستای میلک الموت قزوین است. از این نویسنده جدا از چند کتاب پژوهشی، سه مجموعه داستان به نام‌های قدم‌بخیر مادربزرگ من بود، اژدهاکشان و عروس بید و همچنین دو رمان خاما و بیوه‌کشی منتشر شده‌ است. او برای رمان بیوه‌کشی نامزد نهایی جایزه قلم زرین سال، عروس بید نامزد نهایی جایزهٔ مهرگان، برای نوشتن مجموعه داستان عروس بید نامزد دهمین دوره جایزه کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور و همچنین چندین جشنواره دیکر شده است.

Share