اقدام شایسته وزارت آموزش و پرورش

حذف دکان بازار دلالان تجارت با کودکی

یکی ازخبرهای بسیار خوشحال کننده ای که اخیرا در حوزه ی وزارتخانه ی آموزش و پرورش شنیدیم خبرحذف ازمونهای مدارس تیزهوشان نمونه دولتی در مقطع ابتدایی بود.

یکی از خبرهای بسیارخوشحال کننده ای که اخیرا در حوزه‎ی وزارتخانه آموزش و پرورش شنیدیم خبرحذف آزمونهای مدارس تیزهوشان نمونه دولتی درمقطع ابتدایی بود. خبری که خوشحالی و نشاط را برای دانش اموزان اولیا و معلمان به ارمغان اورد و از طرفی ناراحتی و عصبانیت برای واسطه گران و دلالان تجارت با کودکی که منافع شخصیشان بخطر افتاد.
نزدیک به ۷میلیون دانش آموز در مقطع ابتدایی تحصیل می کنند. کودکانی که درسنین  ۶ تا ۱۱ سالگی واقع شده اند کهبه اصطلاح همان سن کودکی است سنی که باید فرد بدنبال شادی نشاط خلاقیت بازی باشد که دراغلب کشورهای توسعه یافته ی دنیا ما شاهد چنین نظام تعلیم و تربیتی هستیم. اما در نظام آموزش و پرورش ما کاملا کاربر عکس هست بعبارتی دانش آموزان در این مقطع بدترین استرس ها ناکامی ها شکست ها راتجربه می کنند که یکی از عوامل اصلی این استرس ها وجود آزمون های مختلفی ازجمله آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی است که رقابتی مضحکی در مدارس سراسر کشور برای فرستادن دانش اموزان به این مدارس انجام می گیرد؛ همه ساله تعداد زیادی از دانش اموزان مقطع ابتدایی در ازمون این مدارس شرکت می کنند و مطمنا دانش اموزان شرکت کننده دراین ازمونها عمدتا دانش اموزان موفق دستگاه تعلیم و تربیت می باشند که بواسطه تبلیغات دلالان واسطه گران ومسولان مدارس که تنهاراه موفقیت رادرپذیرفته شدن در این مدارس می بینند و از طرفی چون ظرفیت این مدارس محدوداست دست به آزمون مضحک می زنند و دانش آموز مقطع ابتدایی که باید سرشار از نشاط و شادابی باشند را دچار استرس کنکوری می نمایند و نتیجه هم مشخص است، تعدادی اندک ازدانش اموزان پذیرفته میشوند و تعداد زیادی ازفرزندان خردسال پذیرفته نمیشوند و سخت ترین شکست تحصیلی و بعبارتی عمرشان در سنین کودکی می خورند. شکستی که شاید برای بزرگترها عادی باشد ولی تصور کنید یک دانش اموز ابتدایی که حال و هوای کودکی دار زد دچار بحرانی میشود که بیشترین استرس ها رادرزندگی برایش بوجودمی اوردازطرفی هم اگرملاحظه کنیم متوجه میشویم که اصلا وجوداین مدارس دراین مقطع جز سود هنگفت و درامد بالا برای اسطه گران و دست اندرکاران چیزی دیگری نیست چون در نظام اموزشی کشوردانش اموز باید در دانشگاه از یک خط مشترک شروع کنند.
کودکانی که متاسفانه دراین سالها مورد سواستفاده‌ی دلالان بی رحم فروش سئوالات و برگزاری آزمونها قرارگرفته اند. دلالانی که باحرکات بی رحمانه اشان به کودکان آنها را از بازی و خلاقیت و کارگروهی تعامل شادابی بر حذر داشته اند و دانش آموزان خردسال را قبل از موعد مقرر وارد رقابتی نابرابر میکنند و در همین رقابت شخصیت انها را خرد می کنیم و با بی رحمی تمام وجودشان را مالامال از استرس می‌کنیم.
اولیا هم بصورت ناخواسته و ازروی چشم و هم چشمی و واسطه گران موسسات آموزشی دولتی و غیردولتی اگاهانه جهت کسب سود بیشتر به کودکان ضربه می زنند که علاوه به بهای ستاندن کودکی دانش آموزان در آن مشغول کارونان خوردن هستند.
بهرحال حذف آزمونهای مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی در مقطع ابتدایی توسط  وزیر محترم اقدامی شایسته و قابل تحسیتن است و یکی از تغییرات مهم نظام تعلیم و تربیت بود که شجاعانه انجام گرفت هرچند قطعا بخاطر بخطر افتادن منافع مادی گروهی از دلالان مقاومتهایی انجام خواهد گرفت ولی مطمنن این اقدام مورد رضایت عامه ی دانش اموزان اولیا و معلمان و مورد تاییدخاصه ی علمای دلسوز نظام اموزشی و پرورشی کشور است و همچنین منطبق با بندهای اساسی سند تحول بنیادین اموزش و پرورش می باشد که این اقدام میتواند گامی بزرگ در جهت کیفیت بخشی به نظام اموزشی و پرورشی در مقطع ابتدایی که پایه و اساس شکل گیری شخصیت کودکان این مرزوبوم است باشد.

بابک کاظمی

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share