نیکفر مطرح کرد:

تلاش نمایندگان برای نجات تالاب‌های انزلی و امیر کلایه

نماینده مردم لاهیجان در مجلس، با تاکید بر اینکه ورود فاضلاب‌ها به تالاب‌های انزلی و امیرکلایه حیات آبزیان و معیشت مردم را به‌خطر انداخته است از تلاش نمایندگان گیلان برای تامین اعتبار درجهت احیای این دو تالاب خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، ذبیح الله نیکفر در مورد وضعیت تالاب انزلی گفت: هم‌اکنون باید تدابیری درجهت کنترل فاضلاب‌هایی که از طریق رودخانه‌های منتهی به انزلی به این تالاب می‌ریزد، اندیشیده شود، از سوی دیگر لازم است به سرعت اقداماتی توسط تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهایی که در این منطقه قرار دارند برای ممانعت از ورود فاضلاب‌های شهری به این رودخانه‌ها صورت بگیرد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی در برخی نقاط، عمق تالاب انزلی به یک متر رسیده است که نشان می‌دهد در آینده‌ای نه چندان دور به یک تالاب خشک تبدیل شده و یک فاجعه زیست محیطی را رقم خواهد زد.

وی خاطرنشان کرد: تالاب انزلی یکی از نقاطی است که به دلیل جذب گردشگران فراوان تامین‌کننده اقتصاد منطقه است، به گونه‌ای که معیشت مردم بدان وابسته است، چرا که وضعیت آن بر حیات آبزیان به ویژه انواع ماهی‌های دریای خزر اثرگذار است، بنابراین در صورتی که این تالاب خشک شود به یکی از مشکلات جدی استان گیلان تبدیل خواهد شد.

نیکفر تصریح کرد: البته تالاب دیگری هم تحت عنوان تالاب امیر کلایه با وسعتی معادل هزار و ۲۳۰ هکتار در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال شرق لاهیجان قرار دارد که یکی از ۱۹ تالاب بین‌المللی ایران است در مرز نابودی قرار دارد، به همین پیگیری‌هایی را در قالب مکاتبه با مسئولان محیط زیست انجام داده‌ایم تا برای رفع این معضل تدابیری بیندیشند و برنامه‌ای ویژه در جهت احیای آن ارائه دهند تا این تالاب نیز به سرنوشت سایر تالاب‌ها دچار نشود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اظهار کرد: بی‌تردید اگر اتفاقی برای این دو تالاب بیفتد، حیات آبزیان و پرندگان مهاجری که از سیبری به این مناطق مهاجرت می‌کنند با مشکل مواجه می‌شود، همچنین خشکی این تالاب‌ها، کشاورزی این منطقه را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، در مورد عدم تخصیص اعتبار کافی برای احیای تالاب‌های کشور در لایحه بودجه ۹۷، تاکید کرد: نمایندگان شمال کشور تلاش می‌کنند که اعتبارات بیشتری برای حفظ و احیای تالاب‌ها تخصیص داده شود تا از مشکلات زیست محیطی ناشی از خشکی تالاب‌ها که می‌تواند سایر استان‌های همجوار را تحت تاثیر قرار دهد، ممانعت به عمل آورند.

Share