توسط مدیرکل هواشناسی استان گیلان

تشریح جزئیات بارش ۵۰ سانتیمتری برف در گیلان | وزش باد خیلی شدید در راه است

مدیرکل هواشناسی استان گیلان با اشاره به جزئیات بارش برف در گیلان گفت: بارش برف در استان بین ۲۵ تا ۵۰ سانتیمتر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، بهمن کمانگر با اشاره به وضعیت آب‌وهوای گیلان در روزهای آینده اظهار کرد: نقشه‌های هواشناسی بیانگر نفوذ و تقویت تدریجی توده‌ هوای سرد و بارشی قوی از منطقه سیبری در روزهای آینده به گیلان است.

وی با اشاره به وضعیت دمای هوای استان در روزهای آینده افزود: شرایط برای کاهش محسوس دمای ۱۰ تا ۱۲ درجه سلسیوس و وزش باد خیلی شدید با سرعت ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت همراه با بارش توأمان باران و برف پیش‌بینی می‌شود.

 مدیرکل هواشناسی استان گیلان گفت: از عصر جمعه تا صبح روز دوشنبه در نواحی مرکزی و غربی استان وزش باد شدید، بارندگی و بارش برف پیش‌بینی می‌شود و در ارتفاعات استان از امشب تا روز دوشنبه بارش به‌صورت برف خواهد بود.

کمانگر با بیان اینکه در ارتفاعات و دامنه‌ها از فردا برف می‌بارد گفت: از صبح تا غروب روز شنبه در نواحی جلگه‌ای مرکز و شرق استان گیلان بارش به‌صورت باران بوده و احتمال آب‌گرفتگی در برخی مناطق پیش‌بینی می‌شود.

وی از آغاز بارش مخلوط برف و باران از شامگاه شنبه خبر داد و گفت: در نواحی جلگه‌ای با توجه به کاهش دما، ابتدا بارش به‌صورت مخلوط برف و باران و سپس بارش به‌صورت برف خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان گیلان با بیان اینکه در روز یکشنبه هفته آینده به علت افت شدید دما در اکثر مناطق استان گیلان بارش به شکل برف پیش‌بینی می‌شود گفت: بارش برف در نواحی جلگه‌ای غرب استان قابل‌ملاحظه نیست اما برای نواحی مرکزی و شرقی استان بارش برف بین ۲۵ تا ۵۰ سانتیمتر و برای نواحی غربی بین ۵ تا ۲۰ سانتیمتر پیش‌بینی می‌شود.

کمانگر با اشاره به بارش برف در ارتفاعات و دامنه‌های مرکزی استان بیان کرد: بارش برف در ارتفاعات رودبار، رستم‌آباد، امام‌زاده هاشم، امام‌زاده ابراهیم شفت، ماسال، دیلمان، داماش و عمارلو قابل‌ملاحظه و حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر است.

وی با بیان اینکه سامانه بارشی روز دوشنبه به‌تدریج گیلان را ترک خواهد کرد گفت: از غروب یک‌شنبه در نواحی غربی استان بارش‌ها قطع‌شده و سامانه بارشی روز دوشنبه به‌تدریج از مرزهای شرقی استان خارج می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان گیلان با اشاره به اینکه در روزهای آینده دریا مواج و طوفانی است افزود: مردم استان با توجه به آب‌گرفتگی و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها از استقرار در حاشیه رودخانه‌ها جدا خودداری کنند.

کمانگر با اشاره به اینکه احتمال اختلال در تردد خودروها در محورهای مواصلاتی وجود دارد گفت: رانندگانی که قصد عبور از محورهای مواصلاتی را دارند با توجه به پیش‌بینی بارش برف، مه‌آلود بودن هوا و کاهش دید حتماً تجهیزات زمستانه ازجمله زنجیر چرخ، آذوقه و لباس گرم را به همراه داشته باشند.

مدیرکل هواشناسی استان گیلان افزود: پس از خروج سامانه بارشی از صبح دوشنبه به دلیل کاهش دما، برای نواحی غربی و از صبح روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برای اکثر نقاط استان یخبندان پیش‌بینی می‌شود لذا بخش‌های مختلف کشاورزی نظیر گلخانه‌داران، مرغداری‌ها، آبزی‌پروران و شاخه‌های کشاورزی مرتبط، تمهیدات لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم قطع بارش‌ها در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به دلیل انباشت برف در مناطق کوهستانی پدیده کولاک دور از انتظار نیست گفت: مردم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و در صورت لزوم به سفر حتماً تجهیزات زمستانه ازجمله زنجیر چرخ، آذوقه و لباس گرم را به همراه داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان اقدامات لازم را برای مقابله با مشکلات انجام دهند بیان کرد: بخش‌های مختلف اجرایی نظیر مدیریت بحران، مدیریت منابع آب و برق، مدیریت منابع طبیعی و کشاورزی، سازمان آتش‌نشانی، شرکت ملی گاز، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها، پلیس‌راه و پلیس‌راه، راه و شهرسازی، راهداری و نیروهای نظامی و انتظامی اقدامات لازم را به عمل‌آورند.

کمانگر بابیان اینکه هرگونه تغییر در نقشه‌های هواشناسی اطلاع‌رسانی می‌شود گفت: مسئولان با توجه به اطلاعیه صادره، تمهیدات لازم و توصیه‌های کارشناسی را صادر نمایند.

Share