سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گیلان خبرداد:

تدوین اطلس جامع باستان‌شناسی ۳ شهرستان گیلان

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی گیلان خبر داد: اطلس جامع باستان‌شناسی شهرستان های املش، رودبار و رودسر تدوین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ولی جهانی در تشریح این خبر با اشاره به نیاز روزافزون برای معرفی ریشه‌های فرهنگ شهری و روستایی در جوامع امروزی و عدم وجود اطلس باستان‌شناسی استان،تدوین این اطلس را یک ضرورت خواند و اظهار داشت: اطلس جامع باستان‌شناسی گیلان که در واقع در نوع خود اولین اطلس در کل کشور به شمار می آید، با دیدگاه کاملا علمی، پژوهشی و اجرایی با منابع استانی در حال اجراء می باشد.

وی با بیان اینکه بررسی، شناسایی و حفاظت کامل آثار باقی‌مانده از ادوار باستانی گیلان، با توجه به ابهاماتی که در باستان‌شناسی گیلان موجود است، یک مهم تلقی می شود؛اذعان کرد:برنامه‌ جامع اطلس باستان‌شناسی استان با این فکر و هدف پی‌ریزی شده که در قدم اول همه‌ آثار باستانی و تاریخی شناسایی و حفاظت شوند و سپس بر مبنای آثار موجود و پراکندگی آن‌ها، برنامه‌ریزی پژوهشی به عمل آید و از تمرکز مطالعاتی در یک محل پرهیز شود.

جهانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این با کمک اطلس باستان‌شناسی می‌توان کلیه استعلام‌های رسیده به اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان را در زمان کوتاه بدون صرف هزینه اضافی پاسخ داد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه در تدوین اطلس باستان شناسی سه شهرستان املش، رودبار و رودسر بیش از ۹۸۰ اثر تاریخی مستند سازی و تمامی اطلاعات مربوط به آن وارد سامانه و نرم افزار شده، یادآور شد: نقشه GIS این تعداد اثر تاریخی نیز استخراج گردید.

این مسئول در پایان از روند اجرایی تدوین اطلس باستان‌شناسی شهرستان های تالش، آستارا و رضوانشهر در برنامه های اجرایی سال سال جاری خبر داد و گفت: بزودی از این دستاورد ارزشمند رونمایی می شود.

Share