در دومین کنفرانس ملی فناوریهای نوین بتن مطرح شد:

تاکید بر استفاده از سازه‌های بتنی در ساختمان‌های بلندمرتبه | استفاده از پوسته برنج در صنعت بتن

رییس انجمن ملی بتن ایران با اشاره به اینکه متاسفانه در گیلان و مازندران پوسته باارزش برنج آتش زده می شود و به خاکستر تبدیل می شود، گفت: این در حالیست که از این ماده می توان در صنعت بتن بهره ببریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دومین کنفرانس ملی فناوریهای نوین بتن در رشت برگزار شد.

دبیر علمی دومین کنفرانس ملی فناوریهای نوین گفت: شاهد تحولی عظیم در علم فناوری بتن هستیم.

رحمت مدن دوست در این کنفرانس گفت: امور اجرایی کنفرانس و کارهایی که تا به حال انجام شده است از اسفندماه سال گذشته کلید خورد.

وی افزود: از زمان ارایه فراخوان مقالات زیادی به دبیرخانه رسید، ۴۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که ۱۴مقاله به صورت سخنرانی و مابقی به صورت پوستر منظور شد.

دکتر مدن دوست ادامه داد: امروزه تحول عظیم در علم فناوری بتن از جمله بتن متراکم،بتن حاوی الیاف، بتن با مقاومت بالا، بتن سبک، بتن توانمند، بتن غلطکی، بتن ژئوپلیمر را شاهد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان دسترسی به فناوری پیشرفته بتن در کشور با توجه به زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری مناسب وجود دارد و فرصت بسیار خوبی است تا با همکاری محققین، انجمن بتن و سایر دست اندرکاران به توسعه این صنعت در کشور پرداخته شود.

رییس کنفرانس ملی فناوری های بتن در گیلان تصریح کرد: با توجه به رویکرد جهانی و مزایای غیر قابل انکار بتن،باید شرایطی در کشور فراهم شود تا از سازه های بتنی در ساخت و سازها به ویژه ساختمان های بلندمرتبه بیشتر از قبل استفاده شود.

وی ادامه داد: ضرورت استفاده از بتن برای مقاومت در ساختمان های بلندمرتبه در کشور قابل تامل است.

رحمت مدندوست ادامه داد: ساختمان های بلند مرتبه در کشور بر پایه اسکلت فولادی بنا شده است که باید با اصلاح این روند شرایط را برای ساختمان های بلندمرتبه بتنی به ویژه در نواحی که شرایط آب و هوایی گرم و شرجی دارند به منظور دوام سازه که باید به بتن توجه شود، فراهم شود.

وی با بیان اینکه حجم زیاد میلگردها در طبقات پایین ساختمانهای بلندمرتبه استفاده از بتن خودتراکم به نحوی اجتناب ناپذیر است، خاطرنشان کرد: از جنبه دوام بتن،در ایران با وجود افزایش ساختمانهای بتنی و مسأله عمر مفید هنوز سازندگان به سراغ آن نرفته اند که جای تامل دارد و از جنبه دوام بتن و انتقال فنی نیز توجه ویژه باید به عمل آید.

رحمت مدن دوست افزود: مطالعات نشان داده که با توجه به عمر بالای رویه های بتنی، بنظر این رویه ها در روکش راه ها امر مهمی می تواند باشد.

وی گفت: متاسفانه در گذشته به دلیل ارزان قیمت بودن قیمت قیر دچار یک غفلت تاریخی در کاربرد رویه های بتنی در راه های کشور بودیم.

رییس علمی کنفرانس ملی فناوریهای بتن تصریح کرد: امروزه با رشد صنعت ساخت و ساز ضرورت استفاده از فناوریهای نوین بتن بیش از بیش احساس می شود.

وی ادامه داد: امروزه در عرصه بتن فناوری های نوین قابل دسترسی است و به نظر میرسد از نظر دانش فنی و اجرا بسیار مهم است تا زمینه برای اجرای آن پیدا شود.

استفاده از پوسته برنج در صنعت بتن

دکتر تدین رییس انجمن ملی بتن ایران در این کنفرانس ملی گفت: مسیر خوبی در فنآوری های بتن ایران طی شده است و فناوری های جدیدی در بخش بتن داریم.

وی افزود: روشهای خاص بتن ریزی انواع زیادی دارد و ما به صورت محدود از آنها استفاده می کنیم.

دکتر تدین ادامه داد: برای ایجاد توسعه پایدار نیاز داریم سیمان را با مواد جدیدی نظیر سربارها جایگزین کنیم.

وی خاطرنشان کرد: کاهش آلودگی های زیست محیطی و کاهش برداشت از منابع طبیعی و استفاده از زباله های صنعتی را در نظر داشته باشیم.

رییس انجمن ملی بتن ایران افزود: بحران های زیست محیطی در پیش داریم و باید از فناوری هایی استفاده کنیم که کمتر به محیط زیست لطمه بزنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در گیلان و مازندران پوسته باارزش برنج آتش زده می شود و به خاکستر تبدیل می شود، گفت: این در حالیست که از این ماده می توان در صنعت بتن بهره ببریم.

دکتر تدین افزود: کشورهای موفق در این عرصه اقدامات گسترده ای انجام داده اند. ما باید سعی کنیم از ضایعات به عنوان سنگدانه در بتن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: باید مراقب باشیم تحقیقات ضعیف در عرصه بتن انجام ندهیم و قوی در این خصوص کار کنیم.

رییس انجمن بتن ایران افزود: در ساخت بتن الیافی باید بیشتر کار شود و با استفاده از برخی از الیاف ها می توان استفاده از میلگرد را کاهش داد.

وی افزود: مشکلات مربوط به خوردگی میلگرد در کشور را باید برطرف کنیم. اگر چه از بتن خودتراکم در پروژه های کشور استفاده کرده ایم.

دکتر تدین با اشاره به اینکه استفاده از بتن های سبک دانه برای کارهای سازه ای هنوز جایی ندارد این در حالیست که تحقیقات زیادی بر روی آن انجام شده است، خاطر نشان کرد: همه تلاش کنیم مواد و روش های جدید را بکار گیریم تا استفاده از این مواد و روشها در کشور رایج شود.

Share