حق‌شناس خبر داد:

بازگشایی جعبه‌های سیاه سانچی و کریستال از فردا | هویت یکی از ۳ پیکر یافته‌شده مشخص شد

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه نشست‌های مقدماتی بازگشایی جعبه‌های سیاه نفتکش سانچی و فله‌بر کریستال ادامه دارد، گفت: حداکثر تا فردا جعبه‌های سیاه بازگشایی و رمزخوانی آغاز می‌‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از فارس، هادی حق‌شناس در تشریح آخرین جزئیات جلسات مقدماتی بازگشایی جعبه سیاه (VDR) نفتکش سانچی و رمزخوانی آن اظهار داشت: جلسه  برای جلسه بازگشایی جعبه سیاه نفتکش ادامه دارد و به قول دوستان وزارت امور خارجه، «مذاکره برای مذاکره» در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه بازگشایی VDR فرآیند مشخصی دارد، اضافه کرد: درواقع اطلاعات درون جعبه سیاه به صورت «کُدینگ» است که باید به صوت تبدیل شود و این خود فرآیندی زمان‌بر دارد.

معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: نماینده کارخانه سازنده نفتکش سانچی، نماینده کشور پاناما که کشتی در آن ثبت شده است، نماینده کشور چین که سانحه در آنجا رخ داده است، نماینده کره جنوبی که بار متعلق به آنها بود و نمایندگان ایران و بنگلادش که خدمه کشتی تبعیت این دو کشور را داشتند، در جلسات رمزخوانی و بازگشایی جعبه سیاه حضور دارند.

حق‌شناس اظهار داشت: این پروتکلی است که باید همه نمایندگان حضور داشته باشند و در تفاهمات قطعی به نتیجه نهایی می‌رسد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر تا فردا بازگشایی VDR انجام و رمزگشایی آغاز شود.

معاون بندری سازمان بنادر تأکید کرد: بازگشایی جعبه سیاه سانچی هم‌زمان با جعبه سیاه کریستال انجام می‌شود، رمزخوانی‌ها نیز باهم است و اصلاً بدون هم معنا ندارد، اگرچه جعبه سیاه کریستال حاوی اطلاعاتی است که پس از حادثه بوده است.

* احتمال کم فایده بودن اطلاعات جعبه سیاه کریستال 

حق‌شناس توضیح داد: VDRها یا جعبه‌های سیاه این شناورها به تناسب نوعی طراحی می‌شوند که اطلاعات را از ۱۲ و حداکثر ۲۴ ساعت قبل از وقوع حادثه‌ تا زمان وقوع حادثه نگهداری کنند؛ درواقع اطلاعات درون این جعبه‌های سیاه بین ۱۲ تا حداکثر ۲۴ ساعت قبل از وقوع حادثه تا لحظه وقوع حادثه است.

وی افزود: زمانی که کشتی، برق یا موتور از دست دهد و یا ارتباط جعبه سیاه دیس‌کانکت (قطع) شود، اطلاعات ۱۲ تا ۲۴ ساعت قبل تا لحظه «قطع ارتباط» در آن ذخیره می‌شود؛ البته فله‌بر کریستال پس از وقوع حادثه از نظر موتور و برق دچار مشکل نمی‌شود و با همان موتور به بندر منتقل می‌شود.

*هویت یکی از سه پیکر کشف شده مشخص شد

معاون بندری سازمان بنادر با بیان اینکه آزمایش‌های DNA روی سه پیکری که پس از حادثه نفتکش یافته شد‌ ادامه دارد، گفت: پس از انجام آزمایش DNA مشخص شد که یک پیکر از این سه پیکر ایرانی است و هنوز انجام آزمایش‌های DNA روی دو پیکر دیگر ادامه دارد.

گفتنی است یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناماست که حامل ۱۱۴ هزار تن میعانات گازی و سوخت (۱۱۱ هزار تن بار و ۳ هزار تن سوخت سانچی) از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بود، روز ۱۶ دی‌ماه در ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران در محدوده دریایی چین (۱۶۰ مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی فله‌بر چینی (کریستال) تصادف کرد و بر اثر این اتفاق کشتی نفتکش دچار انفجارهای متعدد و حریق و سپس غرق شد؛ ۳۲ خدمه این نفتکش همه در این حادثه جان باختند.

Share