وزیر کشور:

اگر ماهواره باشد مردم هیچگاه تلویزیون روشن نمی‌کنند

وزیر کشور گفت: هیچ کس در نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال بستن و قلع و قمع کردن فضای مجازی نیست و همه بدنبال ساماندهی آن هستند تا از ظرفیت فضای مجازی بهترین استفاده شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، عبدالرضا رحمانی فضلی روز یکشنبه در نود و هفتمین جلسه شورای اجتماعی کشور افزود: در جلسه ای که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد تاکید ایشان بر ساماندهی فضای مجازی بود.
وی اظهار داشت: ما با واقعیت فضای مجازی جز ساماندهی آن کار دیگری نمی توانیم انجام دهیم، نظام به دنبال بستن و قلع و قمع کردن فضای مجازی نیست.
وزیر کشور به جلسه ای در این زمینه با رهبر معظم انقلاب برگزار شد، اشاره کرد و افزود: ایشان در رهنمودهایشان همواره بر ضرورت استفاده از فضای مجازی تاکید دارند و بیش از ۹۰ درصد از سخنان معظم له نیز در راستای فعال کردن و استفاده مناسب و مطلوب از فضای مجازی در پیشبرد برنامه ‌ها و اهداف بوده و تنها ۱۰ درصد بیانات ایشان مربوط به آسیب ها و نحوه مقابله با آن بوده است.
رحمانی فضلی تصریح کرد: این مساله نشان می دهد که می توان از فضای مجازی استفاده مناسب و مطلوب در راستای تحقق اهداف و برنامه ها کرد
وزیر کشور استفاده از ظرفیت سازمان‌ های مردم ‌نهاد در اجتماعی کردن مقابله با طلاق رامثبت ارزیابی کرد و در عین حال بر ضرورت استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای کاهش آسیب های اجتماعی و همچنین حمایت جدی دستگاه ها از فعالان فضای مجازی تاکید کرد.
رحمانی فضلی در ادامه با یادآوری جلسه مشترک روز گذشته خود با ۸۰ نفر از فعالان فضای مجازی تصریح کرد: آنها ظرفیت بسیار بالایی برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها دارند اما استفاده از این ظرفیت ها مغفول مانده است؛ بنابراین دستگاه ها باید از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند، آنها را به میدان بیاورند و با برنامه ریزی دقیق از ظرفیت فضای مجازی در پیشبرد برنامه‌ها استفاده شود.

**اقدامات تسهیل ‌کننده و اجرایی مناسبی برای کاهش روند طلاق و افزایش ازدواج انجام شود
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اقدامات تسهیل ‌کننده و اجرایی مناسبی باید برای کاهش روند طلاق و افزایش ازدواج انجام شود، همچنین دسترسی دانشگاهیان و دانشجویان برای انجام کارهای پژوهشی کاربردی به این اطلاعات و آمارها تسهیل شود.
وزیر کشور به گزارش سازمان ثبت احوال از وضعیت عمومی طلاق و ازدواج در کشور هم اشاره کرد و افزود: گزارش‌های این سازمان پیرامون وضعیت عمومی طلاق و دیگر موضوعات مرتبط باید تداوم یابد همچنین گزارش های تحلیلی درباره این آمارها و گزارش ها تهیه شود.
رحمانی فضلی ادامه داد: سازمان امور اجتماعی کشور هم از برنامه های ثبت احوال در این زمینه حمایت کند، همچنین سازمان ثبت احوال گزارشی از وضعیت عمومی ازدواج و طلاق به تفکیک هر استان و شهرستان تهیه و ارائه کند.
وی با تاکید بر اهمیت ارزیابی اثربخشی کارها و تعریف شاخص های لازم در حوزه آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: باید بر موضوع فرهنگ عمومی هم کار اساسی شود که رسانه ملی نقش مهمی در این زمینه دارد و باید برنامه داشته باشد.
وزیر کشور تصریح کرد: صدا و سیما برنامه دقیق خود را در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی بویژه در زمینه کاهش طلاق در مدت یک هفته آینده ارائه و تکالیف و وظایف دیگر دستگاه‌های مرتبط هم برای ابلاغ به منظور اجرای آنها هم مشخص شود.
رحمانی‌ فضلی همچنین استفاده از گروه‌های مرجع در راستای اجتماعی کردن و مقابله با آسیب های اجتماعی بویژه مقابله با طلاق را ضروری دانست و افزود: روحانیت و علما یکی از گروه های مرجع در کشور به شمار می روند که بیشترین ارتباط را با گروه‌های عمومی مردم دارند بنابراین می توانیم با ارتباط با کانون های علمی و حوزه‌ها آنها را در راستای آگاهی‌ بخشی به مردم به منظور کاهش آسیب های اجتماعی به میدان بیاوریم و باید از این ظرفیت به نحو مطلوبی استفاده شود.
وزیر کشور از سازمان امور اجتماعی کشور و صدا و سیما خواست در جلسه مشترک با کارگردانان و تهیه کنندگان تلویزیون و سینما نسبت به تولید آثار فرهنگی در حوزه مقابله با آسیب های اجتماعی بویژه کاهش طلاق اقدام کنند.

**ششمین نشست کارگروه بررسی آسیب های اجتماعی اردیبهشت ۹۷
رحمانی فضلی همچنین به برگزاری ششمین نشست کارگروه آسیب های اجتماعی با حضور رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در اردیبهشت ماه سال آینده جلسه ای با حضور رهبر معظم انقلاب خواهیم داشت که در این جلسه گزارشی از عملکرد دستگاه‌ های مختلف در حوزه آسیب‌های اجتماعی به ایشان ارائه می شود.
وزیر کشور در این جلسه که نماینده صدا و سیما نیز حضور داشت تاکید کرد: در جلسه آخر(آسیب های اجتماعی) رهبر معظم انقلاب از عملکرد صدا و سیما ناراضی بودند، رسانه ملی باید برنامه داشته باشد. این برنامه ها تاکنون دست ما نرسیده است و تفاهم نامه با برنامه فرق دارد. ما باید ابلاغ کنیم که شما اجرا کنید.
وی تاکید کرد: تمام دستگاه های عضو شورای اسلامی کشور تا پایان اسفند امسال برنامه‌های سال ۹۷ خود را ارائه کنند همچنین سازمان اجتماعی نیز ردیف‌های اعتباری دستگاه‌ها در حوزه اجتماعی را احصا کند.
وزیر کشور از سازمان اجتماعی خواست آیین نامه های اجرایی برنامه ششم در حوزه اجتماعی را در سال نخست اجرای برنامه هر چه زودتر تهیه و نهایی کنند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه اجتماعی ۵۰ نفر در صدا و سیما حضور دارند که کننده کار و کارشناس هستند و به همین اندازه قلم به دست در بیرون از این رسانه داریم؛ مساله شناسی مهم ترین موضوع در برنامه ریزی و کار است.
وزیر کشور با تاکید بر ضرورت مطالعات تطبیقی در حوزه اجتماعی افزود: حوزه اجتماعی از هم اکنون شروع به برنامه ریزی ریزی کند و جای موضوع های تطبیقی خالی است؛ شهرهایی داریم که از نظر سطح اجتماعی سطح بالایی دارند و برخی هم سطح بسیار پایین است. پژوهش‌ها در این زمینه مبتنی بر نیاز و کاربردی باشد همچنین گزارشی از پژوهش های انجام شده توسط دستگاه‌ها هر سه ماه دریافت شود تا کابردی بودن این پژوهش ها مشخص شود.
وی با یادآوری این که دسترسی به خدمات مشاوره باید تسهیل شود، خاطرنشان کرد: اثربخش بودن خدمات مشاوره‌ای به طور کامل رصد شود همچنین باید میان مددکاران و مربیان مشاوره دهنده انگیزه ایجاد شود آنها را در انجام کارهای شان تشویق کنیم و دستگاه های مسوول نسبت به ایجاد انگیزه و تشویق مددکاران و مربیان اقدامات لازم را انجام دهند.
وزیر کشور از استاندارانی که طرح افزایش واحدهای پیش از ازدواج در استان آنها در حال اجرا است، خواست جلساتی درباره اجرای هر چه بهتر این طرح برگزار کنند و گفت: جلسات استانی هم به استانداران تکلیف شود که هر ماه یک بار جلسه اجتماعی را تشکیل داده و نتجیه را برای ما بفرستند و در این جلسات بر همکاری دستگاه ها تاکید کنند و شما هم ارزیابی کنید.
وی همچنین به ضرورت فعالیت در زمینه نشاط اجتماعی و امیدبخشی در جامعه اشاره کرد و گفت: امید یعنی یک تصور ذهنی از موفیقت در آینده که اگر در ما نباشد حرکتی نخواهد بود و آرزوی شکل نمی گیرد و اگر آرزویی نباشد نشاطی شکل نمی گیرد.
وزیر کشور با یادآوری بسیاری از اخبار تلخ در جامعه از جمله درگیری و کشتار، زلزله، تورم و نوسانات ارز که از رسانه ملی پخش می شود، گفت: اگر ماهواره باشد دیگر فرد تلویزیون را هم روشن نمی کند.
رحمانی فضلی که سابقه حضور در رسانه ملی دارد ، در زمینه موسیقی هم اظهار داشت: ۵۰۰موسیقی فاخر بدون اشکال شرعی در رسانه ملی قابل پخش است. ما ملزم به رعایت نظرات رهبر معظم انقلاب در زمینه موسیقی هستیم.

**انتقاد وزیر کشور از یک برنامه تلویزیونی
وی افزود: باید استفاده کنیم، بگوییم، بشنویم و برنامه های بانشاط برگزار کنیم. یک آقایی آنجا نشسته و از اول تا آخر نیش می زند، کنایه زده و متلک می اندازد. بایدآنها را کنترل کنیم.
وزیر کشور گفت: ما به عنوان حکومت و مدیریت موظف نیستیم غم ها، غصه، دردها و رنج ها را زیاد کنیم. ما باید با امید در مردم حرکت ایجاد کنیم و کشور ما در شرایط کنونی با تمام مشکلات داخلی و خارجی واقعا در زمینه اقتصادی، سیاست، امنیت موفق عمل می کند، در زمینه فرهنگی و اجتماعی هم شاخص های خوب بین المللی داریم اما استاد خراب کردن همدیگر هستیم.
رحمانی فضلی همچنین با تاکید بر ضرورت پرداخت به ارزش های خانواده، تقویت هنجارها، شخصیت و ویژگی های فردی مانند صبر و تحمل، مناسبات و روابط گفت: آموزش و پرورش در ایجاد تفکر منطقی نقش تاثیرگذاری دارد.
وزیر کشور در خصوص سبک زندگی هم اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب ۶سال قبل در سفر به خراسان شمالی بر این مساله تاکید داشتند. در تغییرات اجتماعی هم فرمایش های بسیاری دارند. ۱۲ سال قبل در سمنان هم این تاکیدات را داشتند. اما ما تغییرات اجتماعی را جدی نگرفتیم. ایشان گفتند یا تغییرت اجتماعی را مدیریت کنید یا این که این تغییرات ما را مدیریت خواهد کرد.۱۰۰جلد کتاب در این زمینه در بازار داریم.
وی افزود: یک سال گذشت، کارگروه ها تشکیل و تقسیم کار شد؛ کارگروه های تشکیل شده متناسب با آسیب های اجتماعی گزارش های امسال را آماده کنید که خدمت مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و سران قوا دهیم.
رحمان فضلی گفت: آخر سال است و دستگاه های مختلف گزارش های جمع بندی را بدهند. این ها باید ارزیابی شوند و لیست را به رهبری و رئیس جمهوری ارائه کنیم. باید روی روش ها و شیوه تجدید نظر شود. هر دستگاهی ضعف ها و قوت ها را بررسی و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.
وی در خصوص مساله طلاق به نقش قضات هم اشاره کرد و گفت: میدانی کار کردن و خود سوژه را عینی دیدن خیلی مهم است. در زمینه مواد مخدر هم گیر ما همین است. یک قاچاقچی را با ۱۰۰ تن مواد مخدر می گیریم. فرذی هزار تن مواد مخدر در ۱۰ سال جابجا کرده است در نهایت حکمی برای او صادر می شود زندان یا اعدام. این که شما می گویید، رییس باند بزرگی است، اعدام کردن او، مشکلات ما را حل نمی کند باید شبکه ها، املاک و دارایی هایش استخراج شود و به او ضربه اساسی زده شود.
وزیر کشور اظهارداشت: اگر قاضی وقت بگذارد، بشنود و نصیحت و راهنمائی کند؛ فرصت به او(قاچاقچی)داده و به گروه های مشاور ارجاع داده شود، قصعا موثر است. با قضات هم باید جلسه ای با حضور نمایندگان گذاشته شود و این ها هم نظرات خود را ارائه دهند تا به راه حل های مناسبی برسیم.
رحمانی فضلی گفت: گام های بسیار خوبی برداشته شده و بستر حرکت آماده است. تفاهم و درک مشترکی از موضوع بین همه ما وجود دارد و همه ما باید انگیزه دار در راستای فرمایشات رهبری و تاکیدات ایشان در زمینه مسائل اجتماعی حرکت کنیم.

Share