توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان

اعلام نتایج طرح آمارگیری شاخص قیمت و نرخ تورم کالاها در گیلان

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان این خبر افزود: نرخ تورم کل کشور و استان در آذر ماه به ترتیب ۸ و ۸.۲ درصد می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بر اساس نتایج طرح آمارگیری شاخص قیمت و نرخ تورم کالاها و خدمات نقاط شهری و روستایی آذرماه ۱۳۹۶ مرکز آمار ایران، نرخ تورم استان گیلان  (به سال پایه ۱۰۰ = ۱۳۹۵) اعلام شد.

 معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با بیان این خبر افزود: نرخ تورم کل کشور و استان در آذر ماه به ترتیب ۸ و ۸.۲ درصد می‌باشد. از این‌ رو استان گیلان در آذر‌ماه، در بین ۳۱ استان، دارای رتبه نوزدهم بالاترین نرخ تورم کشور می‌باشد. همچنین بیشترین نرخ تورم سایر استان‌های کشور برابر ۱۲.۲ درصد مربوط به چهارمحال و بختیاری و کمترین مقدار آن برابر ۶.۵ درصد  مربوط به بوشهر بوده‌است.

وحید طیفوری در خصوص نرخ تورم شهری گفت: این نرخ در کل کشور و استان در آذر ماه به ترتیب ۷.۸ و ۸.۱ درصد می‌باشد. ازاین‌رو استان گیلان در آذر‌ماه، در بین ۳۱ استان، دارای رتبه نوزدهم بالاترین نرخ تورم کشور است. همچنین بیشترین نرخ تورم شهری سایر استان‌های کشور برابر۱۲.۲ درصد و کمترین مقدار آن برابر ۶.۶  درصد بوده‌است.

وی به نرخ تورم روستایی نیز اشاره کرد و ادامه داد: این نرخ در کل کشور و استان در آذر ماه به ترتیب ۹.۲ و ۸.۷ درصد می‌باشد. استان گیلان در آذر‌ماه، در بین ۳۱ استان، دارای رتبه شانزدهم بالاترین نرخ تورم روستایی کشور بوده است. همچنین بیشترین نرخ تورم روستایی سایر استان‌های کشور برابر۱۲.۷  درصد و کمترین مقدار آن برابر ۵.۷  درصد بوده‌است.

در ادامه متوسط تغییرات قیمت برخی کالاهای مهم در گروه اصلی کالایی در مناطق شهری استان گیلان در آذرماه به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

گروه نان و غلات:

متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج ایرانی (هاشمی) درجه یک در آذر ماه سال جاری برابر ۱۱۹۱۱۵ ریال بوده است که با توجه به این اطلاع در آبان ماه (۱۱۸۹۶۳ ریال) تغییر محسوسی نداشته است. همچنین درماه مذکور متوسط قیمت یک کیلوگرم برنج خارجی ۵۶۲۲۲ ریال بوده است که نسبت به ماه قبل (۵۴۳۲۷ ریال)، ۳.۵ درصد افزایش یافته است.

گروه گوشت قرمز و سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

متوسط قیمت یک کیلوگرم گوشت گوسفند در این ماه به ۳۷۹۵۲۴  ریال رسیده است که نسبت به ماه قبل (  ۳۷۸۴۵۲ ریال)، تغییر محسوسی نداشته است. میزان این افزایش برای یک کیلوگرم گوشت گاو یا گوساله (آذر  ۳۸۸۵۷۱ ریال و آبان  ۳۸۷۸۵۷ریال ) برابر ۰.۲  درصد بوده است. در این گروه متوسط قیمت یک کیلوگرم مرغ ماشینی با افزایش ۵.۵ درصدی مواجه بوده است (آذر ماه ۷۲۶۳۶ ریال و آبان ۶٩۶۴۸ ریال).

گروه شیر، پنیر و تخم‌مرغ:

متوسط قیمت یک لیتر شیر پاستوریزه ۲۷۷۹۳ ریال، یک کیلوگرم ماست پاستوریزه ۴۳۸۷۰ ریال می باشد که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۰.۵ و ۰.۷ درصد افزایش قیمت داشته اند. در این ماه قیمت یک بسته ۵٠٠ گرمی پنیر ایرانی پاستوریزه ۵۶۲۶۴ ریال می باشد که نسبت به ماه قبل تغییر محسوسی نداشته اند. همچنین متوسط قیمت یک کیلوگرم تخم مرغ ماشینی در آذر ماه برابر ۷۵۲۲۱ ریال است که نسبت به ماه قبل (۷۰۴۲۹ ریال) با افزایش ۶.۸ درصدی مواجه بوده است.

  گروه روغن‌ها و چربی‌ها:

متوسط قیمت یک بسته ١٠٠ گرمی کره پاستوریزه (کره حیوانی) ۳۴۲۸۰ ریال می باشد که نسبت به آبان ماه ۱.۱۴ درصد افزایش داشته است. در این گروه متوسط قیمت یک بسته ٩٠٠ گرمی روغن مایع ۵۱۲۹۴ ریال می‌باشد که تغییر محسوسی نسبت به ماه قبل نداشته است.

گروه میوه و خشکبار:

متوسط قیمت یک کیلوگرم موز در آذر ماه ۵۲۳۱۰ ریال بوده است که نسبت به ماه قبل (۵۰۳۳۳ ریال) با افزایش ۴ درصدی مواجه بوده است. متوسط قیمت یک کیلوگرم سیب درختی زرد در آذر ماه ۳۹۷۶۲ ریال بوده که نسبت به ماه قبل (۳۹۰۴۸ ریال) افزایش ۱.۸۳ درصدی را نشان می دهد. متوسط قیمت پرتقال محصول داخل در آذر ماه ۲۹۱۶۷ ریال است که نسبت به ماه قبل (۳۰۸۳۳ ریال) با کاهش ۵.۴۱ درصدی مواجه بوده است.

گروه سبزیجات:

متوسط قیمت یک کیلوگرم خیار در آذرماه ٣٠۶۱۰ ریال و یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۴۰۷۱۴ ریال بوده که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۱۰.۳۵ و ۲۱.۰۲ درصد افزایش داشته‌اند‌. همچنین قیمت یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲۱۵۸۵ ریال و یک کیلوگرم پیاز ۲۶۲۱۴ ریال بوده که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۳.۱۵ درصد و ۲.۵۶ درصد افزایش داشته‌اند.

گروه قند، شکر، شیرینی‌ها و چای:

متوسط قیمت یک کیلوگرم قند در آذرماه ۴۵۹۰۱ ریال است که نسبت به ماه قبل (۴۶۱۹۳ ریال) تغییر محسوسی نداشته است. متوسط قیمت یک بسته ۵٠٠ گرمی چای خارجی در آذرماه ۲۱۹۷۵۰ ریال است که نسبت به ماه قبل (۲۲۰۶۴۳ ریال) کاهش ۰.۴ درصدی داشته است.

گروه محصولات خوراکی طبقه‌بندی نشده درجای دیگر:

متوسط قیمت یک کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی در ماه آذر ۵۵۸۶۴ ریال است که نسبت به ماه قبل (۵۳۹۷۱ ریال) ۳.۵۱ درصد افزایش داشته است.

Share