رسولی: سالها پیش چینی‌ها گنجشک را به جای قناری رنگ کرده و بما فروختند

آیا شهرداری رشت چشم بسته قرارداد خرید اتوبوس‌های چینی را امضا می‌کند؟

اسماعیل حاجی پور با بیان اینکه رایزنی برای خرید ۶۰ دستگاه اتوبوس شهری با استفاده از تسهیلات دولتی و تسهیلات از بانک شهر در حال انجام است، گفت: از این ۶۰ دستگاه، ۵۵ دستگاه اتوبوس ۱۲متری است که در داخل شهر بکار گرفته می شود و ۵ دستگاه ۱۸متری نیز برای کمربندی شهر درنظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک در تالار شورا برگزار شد.

در این جلسه، که به ریاست اسماعیل حاجی پور و با حضور معاونت حمل و نقل ترافیک و مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی برگزار گردید، لایحه خرید ۶۰ دستگاه اتوبوس‌های درون شهری بررسی گردید.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا اظهار کرد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی وظیفه مدیریت شهری است و برای برون رفت از ترافیک سنگین رشت، باید زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

اسماعیل حاجی پور افزود: رایزنی برای خرید ۶۰دستگاه اتوبوس شهری با استفاده از تسهیلات دولتی و تسهیلات از بانک شهر در حال انجام است.

وی ابراز کرد: از این ۶۰ دستگاه، ۵۵ دستگاه اتوبوس ۱۲متری است که در داخل شهر بکار گرفته می شود و ۵ دستگاه ۱۸متری نیز برای کمربندی شهر درنظر گرفته شده است.

حاجی پور همچنین گفت: قرار بود ۱۰۰دستگاه اتوبوس تعمیر شده از سهر قزوین خریداری کنیم که محاسبات نشان می‌دهد، با تخصیص این هزینه برای خرید اتوبوسهای نو، به صرفه تر است.

وی افزود: ۱۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز قرار است از شرکت سبلان خودرو خریداری شود که امیدواریم با این خرید، مناطق کم برخوردار نیز بیش از گذشته از خدمات حمل و نقل عمومی برخوردار شوند.

وی ضمن تقدیر از همکاری اعضای کمیسیون ها و مشاوران خواستار بررسی مفاد لایحه قرارداد این خرید شد.

حاجی پور تاکید کرد: قرارداد به نحوی تنظیم شده که پس از تصویب شورا و عقد قرارداد، بخشی از تسهیلات در اختیار ما قرار گرفته و می توانیم ظرف دو هفته ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی نماییم.

یکی از مشاوران کمیسیون در مورد ویژگی های این اتوبوس ها توضیح داد: بررسی ها نشان می دهد قطعات ساخت کشور چین است و اگر زمان گارانتی افزایش یابد، می توان خریداری نمود.

اتوبوس‌ها چینی است

سرهنگ حسینی دیگر مشاور کمیسیون نیز گفت: تصاویر برداشت شده نشان می‌دهد این اتوبو‌س ها مونتاژ شده چین نیست بلکه ساخت چین است و نمی‌توانید به استناد اظهارات تلفنی مدیر عامل اتوبوسرانی قزوین و تایید وی، قرارداد چشم بسته امضا کرد.

وی تاکید کرد: با اینکه اتوبوس‌های تعمیراتی را از قروین به رشت آورده و ایرانخواه، مدیرعامل اتوبوسرانی، اتوبوس‌ها را تایبد کرده بود، برخی از اتوبوس‌ها حتی یک ماه هم برای رشت کار نکرد.

حسینی اذعان کرد: پیشنهاد می شود برای عقد قراداد عجله نکنیم و کارشناسانی به قزوین رفته و پرونده تعمیراتی این اتوبوس‌ها را که در قزوین بکار گرفته شده، بررسی نمود.

سرهنگ محمدی نیز خواستار بررسی خرید مینی بوس برای محلات کم برخوردار و معابر با عرض کم شد و افزود: اگر لایحه خرید مینی بوس‌ها از شرکتی که بنظر می رسد ساخت چین است، می توان با شرکت دیگری قرارداد بست.

حاجی پور در این زمینه گفت: بررسی نوع ماشین ها منطقی است ولی اگر بنا باشد سراغ شرکت دیگری برویم، دچار یک پروسه اداری یک ساله می شویم و باز هم نمی‌توانیم به این زودی ناوگان حمل و نقل عمومی را نوسازی نماییم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شورا نیز گفت: این شرکت تعرفه وزارت کشور است و اگر بخواهیم با شرکت دیگری قرارداد ببندیم، نمی توانیم از تسهیلات دولتی برخوردار شویم.

جمشید پور افزود: بازدید میدانی از اتوبوس های قزوین و اردبیل و میزان رضایتمندی آن از نزدیک، به رفع شبهات کمک می کند.

کامران راد، دیگر مشاور کمیسیون نیز گفت: تجربه گذشته نشان می‌دهد در محلات کم برخوردار و حاشیه شهر و بافت قدیمی که عرشص معبر کم است، از مینی بوس استفاده کردیم حتی مینی بوس هایی که شخصی بودند.

وی افزود: هر زمان بخواهید مینی بوس در معابر بکار گیرید، با یک فراخوان بخش خصوصی ورود می‌نماید با خرید مینی بوس، هزینه بکارگیری راننده هم به شهرداری تحمیل می‎شود. بنابراین بجای خرید مینی بوس، قرارداد خرید اتوبوس را پیگیری نماییم.

حجت جذب هم خواستار بررسی دقیق قرارداد شد و گفت: بررسی های بنده نشان می دهد، قرارداد به نحوی تنظیم شده که می توان از شرکت دیگری خریداری کرد.

نایب رئیس شورا افزود: اطلاعات ارایه شده در مورد کیفیت مینی بوس ها دقیق نیست و هربار اطلاعات متفاوتی می شنوم.

وی تاکید کرد: برای خرید مینی بوس نباید تعجیل کرد. ضنن اینکه برای رشت ۱۵۰مینی بوس پیش بینی شده ولی در حال حاضر ۱۸۰ مینی بوس در رشت فعال است وقتی تعداد اتوبوس زیاد شود، درآمد مینی بوس داران نیز کاهش می یابد.

چینی‌ها گنجشک را به جای قناری رنگ کرده و بما فروختند

رضا رسولی نیز گفت: وجود مینی بوس های مدیریت شهری برای مناطق کم برخوردار ضروری است.

رئیس کمیسیون عمران افزود: وضعیت اسفالت شهر بحدی است که استهلاک خوردو برای مینی بوس دار شخصی بسیار زیاد است و صرفه اقتصادی ندارد.

وی افزود: سالها پیش هم چینی‌ها گنجشک را به جای قناری رنگ کرده و بما فروختند. و امروز این اتوبوس‌ها که روزانه ۴لیتر روغن کم می کند، هم فاجعه زیست محیطی دارد و هم روزی ۳۰ لیتر گازوییل به مینی بوس داران می دهیم.

رسولی در مورد قرارداد قبلی خرید اتوبوس از سبلان خوردو گفت: تصمیم شورا برای خرید خودروی دوو سبلان خودرو تصمیم غلطی نبود. ولی اکنون می دانیم که وضعیت خدمات دهی سبلان خودرو بقدری خراب است که نمی توانیم مطمئن باشبم بما خدمات پس از فروش بدهد.

پس از بحث و بررسی مقرر شد کمیسیون ترافیک لایحه خرید را مشروط بپذیرند. مبنی بر اینکه هیاتی متشکل از کمیسیون ترافیک و یک کارشناس رسمی دادگستری از کارخانه بازدید نماید و اگر نظر هیات مثبت بود و به لحاظ فنی مینی بوس ها را تایید کردند، قراداد منعقد شود.

حاجی پور تاکید کرد: کیفیت باید سرلوحه خدمات دهی ما باشد.

در نهایت مقرر شد هیاتی متشکل از نماینده شورا، ناجا و اتوبوسرانی تا پایان هفته از شرکت سبلان خودرو بازدید نموده و پس از تایید فنی خودروها، قرارداد خرید نهایی شود.

تشریح یک طرح جدید

در بخش دیگری از جلسه کمیسیون ترافیک شورا، پروفسور عربانی، مشاور این کمیسیون، پیرامون طرح ارایه شده به کمیسیون توضیحاتی ارایه داد.

پروفسور عربانی در توضیح ضرورت اجرایی نمودن این طرح گفت: اجزای حمل و نقل بهم پیوسته است و معضلات ترافیکی می باید بهم پیوسته دیده شود.

وی با اشاره به طرح جامع ترافیک که کمتر فضای استان را لحاظ نموده افزود: این طرح، سیستم پیگیری ندارد و مشاوران معین نیز مقطعی عمل می‌کنند.

عربانی خواستار تشکیل کارگروه ویژه ترافیکی شد و تاکید کرد: طرحی به کمک دیگر مشاوران کمیسیون تنظیم شده و امیدواریم با تشکیل کارگروهی، معضلات ترافیک رشت جامع تر بررسی شود.

وی بخشی از این طرح را توضیح داد و افزود: ملزم سازی تاکسی‌ها و مسافرکش‌های شخصی به توقف در ایستگاه‌های مشخص شده، ضرورت ایجاد تامین پارکینگ و بررسی دلایل عدم تحقق آن، اجرایی کردن پیاده سازی خطوط عبور دوچرخه، تعیین مناسبترین مسیرهای اصلی شهر رشت برای احداث روسازی بتنی، بهینه سازی عملکرد پایانه‌های مسافری بین شهری، نصب چراغ های عابر پیاده، اصلاح خط کشی خطوط عابر پیاده، اصلاح زمان بندی چراغ های راهنمایی رشت، بررسی و امکان سنجی عبور سیستم ریلی از میدان شهرداری از شرق به غرب یا شمال به جنوب، ایجاد شبکه کانال های زیر زمینی، امکان سنجی و تحلیل اقتصادی اتصال میدان شهرداری به بازار از طریق گذرهای زیر زمینی، امکان سنجی عبور تراموا از مسیرهای مختلف عناوین این طرح هاست.

وی تاکید کرد: اهداف این ۱۲طرح مکتوب شده و می باید در یک کارگروه تخصصی ترافیک بررسی گردد.

Share