اختصاص ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به گردشگری دریایی

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران ۳۵ جزیره قابل سکونت‌ منحصر به فرد دارد‌، گفت: در فاز اول برای توسعه و نوسازی حوزه گردشگری دریایی ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پیش‌بینی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محمد راستاد ‌در مورد برنامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی جهت توسعه گردشگری دریایی، اظهار کرد: به طور کلی یکی از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی حمایت از پروژه‌های گردشگری دریایی است که شامل بسته‌های دربرگیرنده تاسیسات، روبناها، تجهیزات و شناورهای دریایی است.

وی با تأکید بر اینکه حمایت از گردشگری دریایی از اولویت‌ سازمان بنادر است، ادامه داد: علاوه بر این سازمان بنادر و دریانوردی بهترین مشوق‌ها را از محل وجوه اداره شده در حوزه گردشگری و مسافری دریایی مدنظر قرار داده است.

راستاد ادامه داد: امیدواریم با این مشوق‌ها و فرآهم‌سازی حضور بخش خصوصی در کنار زیرساخت‌هایی که سازمان ایجاد کرده است، شاهد حضور هرچه قدرتمندتر بخش خصوصی در حوزه گردشگری و مسافری دریایی بنادر کشور باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: سقفی برای تسهیلاتی که قصد داریم به بخش گردشگری و مسافری اختصاص دهیم در نظر گرفته نشده است، از همه ظرفیت های ممکن وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی استفاده خواهیم کرد تا از پتانسیل بخش خصوصی جهت حضور فعال در این حوزه بهره مند شویم.

‌* کشور ایران ۳۵ جزیره قابل سکونت‌ با شرایط ژئوپولیتیکی منحصر به فرد دارد‌

‌مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ‌به تشریح اقدامات این سازمان در جهت فرآیند توسعه سواحل مکران پرداخت و گفت: قطعا اقدامات انجام گرفته در محدوده شهر و بندر جاسک موجب احیای این منطقه شده و از سویی دیگر زیربنای امر توسعه در مکران را نیز در این محدوده فراهم کرده است.

راستاد گنج سواحل را فرصتی برای توسعه دریا محور دانست و گفت: ایران ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی با اقلیم‌های متفاوت دارد و همچنین دارای ۳۵ جزیره قابل سکونت و توسعه با شرایط ژئوپولیتیکی منحصر به فرد است که همراه با توان تخصصی بالا و رتبه مناسب در دنیا در زمینه مهندسی دریایی شرایط لازم برای موفقیت در توسعه دریا محور را پدید آورده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه سواحل مکران شامل سه بخش اطلاعات پایه، مدیریت یکپارچه سواحل و پروژه‌های اجرایی است، گفت: طراحی و راه‌اندازی شبکه ملی پایش مشخصه‌های دریایی با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعم از راه‌اندازی دستگاه‌های موج‌نگار، جذر و مد سنجی، شیب تراز آب، ترازسنجی، هواشناسی بندری و ایجاد سامانه‌ای هشدار سریع سونامی و طوفان‌های حاره‌ای از جمله این اقدامات در حوزه اطلاعات پایه به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی‌با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته از سوی این سازمان طی سال‌های ۸۴ تا ۹۴ در بحث پایش و مطالعات شبیه‌سازی سواحل کشور نیز بیان کرد: ‌تهیه اصلاحات لازم جهت استفاده در طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور، بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی مورد مطالعه و ارائه روش‌های حل مشکل از دیدگاه مهندسی سواحل، دستیابی به یک مرجع اطلاعاتی قابل اطمینان در این حوزه و غیره از اهداف اصلی این اقدام طی ۱۰ سال مذکور محسوب می‌شوند.

راستاد همچنین ضمن اشاره به امور انجام شده در حوزه هیدروگرافی سواحل مکران و تهیه اطلس مکران از سوی سازمان بنادر در راستای اهداف توسعه‌ای این سواحل نیز بیان کرد: تدقیق مطالعات طرح مدیریت یکپارچه این مناطق نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش است که در حال حاضر در بخش هرمزگان تکمیل شده و در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان و همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به انجام پایش و مطالعات شبیه‌سازی در سواحل هرمزگان، بوشهر، استان‌های شمالی، مکران و خوزستان راه‌اندازی شده است، گفت: این سامانه‌ها به بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی می‌پردازد و همچنین می‌تواند از اطلاعات آن در خصوص فعالیت‌های آینده استفاده کرد که هزینه آن با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی‌ بهره‌برداری از فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را یکی دیگر از اقدامات مهم و شاخص سازمان بنادر در سواحل مکران اعلام کرد و گفت: در این طرح ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی، ۱۵.۸ میلیون مترمکعب لایروبی حوضچه بندری، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر از ۲ به ۸ میلیون تن، ساخت ۱۵ موج‌شکن مردمی با ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار، به بهره‌برداری رسید و این فاز با ۱۵۰ میلیون دلار خط اعتباری هند از طریق بانک صادرات نهایی شد.

به گفته وی، ۴۰۳ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ارزی برای اجرای فاز ۲ طرح توسعه شهید بهشتی و نیز ۸۵ میلیون دلار از محل خط اعتباری هند برای خرید تجهیزات بندری هزینه شده است.

Share