رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در جمع خبرنگاران

۲۰ سال به عمر مردم گیلان افزوده شد | گیلان به دو بیمارستان جامع نیاز دارد

یوسف زاده با بیان اینکه به دنبال راه اندازی بیمارستان جامع هزار تختخوابی در استان هستیم گفت: باید دو بیمارستان جامع در استان داشته باشیم که یکی در رشت و دیگری در یک از شهرستانهای استان خواهد بود.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا شاهرخ یوسف زاده چابک رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان صبح امروز در جمع خبرنگاران گیلان با بیان اینکه رسانه‌ها از عوامل مهم در شفاف سازی عملکرد سازمانها هستند، گفت: استفاده از خرد جمعی و نقدهای سازنده اصحاب قلم که پل ارتباطی بین مردم و مسوولین هستند یکی از راههای توسعه استان به ویژه در بخش سلامت خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵ هزار نفر پرسنل در این دانشگاه مشغول به کار هستند، یادآور شد: گیلان دارای ۲۶ بیمارستان، ۹۶ مرکز جامع روستایی و ۹۶۰ خانه بهداشت برای خدمات رسانی به مردم است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۵ هزار دانشجو در ۱۷ رشته تخصصی در دانشگاه در حال تحصیل هسستند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان نسبت به دانشگاههای دیگر در رشته‌های تخصصی رتبه بالایی دارد و نیز در حال حاضر ۳ رشته فوق تخصص در این دانشگاه تدریس می‌شود.

یوسف زاده به تاسیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۶۴ اشاره کرد و افزود: این دانشگاه در آن زمان با بهداری استان گیلان که بسیار در سطح کشور قوی بود ادغام شد و نقطه عطفی در موضوع بهداشت و درمان استان به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان پورسینا مجهزترین بیمارستان کشور پس از تهران بود، افزود: اما این اولین بودن در بلند مدت به ضرر استان ما شد زیرا از نظر ساخت بیمارستان جدید و تجهیز آن عقب افتادیم.

چاپ کتاب «نقشه راهبردی دانشگاه»

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با برشمردن چالشهای دانشگاه گفت: در حال حاضر ۵ هزار نیروی قراردادی که حقوقشان از درآمد دانشگاه تامین می‌شوند مشغول به کار هستند که هر ماه ۱۰ میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق آنها می‌شود. همچنین انباشت بدهی از گذشته، دانشگاه را با چالش مواجه کرده است اما با این وجود از سال ۹۵ روند منفی معکوس شده است و امیدواریم با افزایش درآمد طی دو سال آینده، بدهی‌ها را جبران کنیم.

یوسف زاده از چاپ کتابی تحت عنوان «نقشه راهبردی دانشگاه» خبر داد و افزود: برای تهیه این کتاب، ۶ ماه مطالعه که حاصل چهار هزار ساعت کار است صورت گرفته است که در این کتاب تمام راهکارها برای ذینفعان ما یعنی کسانی که در امر سلامت با ما در ارتباط هستنند توجه ویژه شده است. از اهداف نقشه راهبردی، پیشبرد در ارائه خدمات تشخیص درمانی و پیشگامی در شاخص‌های درمانی است که در ۱۰ سال آینده همگام با دانشگاه نسل سوم به ارائه خدمت به شهروندان می‌پردازد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان درمورد نقشه راه این دانشگاه نیز اظهار کرد: این نقشه با چشم انداز ۱۰ ساله تهیه شده است و ادعا داریم که در افق ۱۴۰۴ برای اینکه در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور سرآمد باشیم از روش‌های علمی سود برده ایم و هر قدمی که بر می‌داریم ثبت کرده و فقط در قالب شعار نخواهد بود.

وی در ادامه افزود: دانشگاه نسل سوم، یک دانشگاه کارآفرین است که با همکاری شرکت‌های دانش بنیاد برای تولید ثروت از طریق علم نقش با اهمیتی ایفا می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در خصوص مدیریت پسماند زباله های بیمارستانی اظهار کرد: در سال گذشته توانستیم تمام زباله‌های بیمارستانی را امحا کنیم و حال تمام بیمارستانها دارای دستگاه زباله سوز هستند.

۲۰ سال به عمر مردم گیلان اضافه شد

یوسف زاده با اشاره به اینکه استان  گیلان، پیرترین استان کشور است گفت: با توجه و اهتمام ویژه به طب سالمندی، ۲۰ سال به عمر مردم استان گیلان اضافه شده است به طوری که در ابتدای انقلاب، میانگین سن مردم گیلان ۵۴ سال بود که اکنون به ۷۴ سال رسیده است و این نشان از افرایش امید به زندگی در استان است.

وی بحث غذا و تغذیه را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: در طرح تحول سلامت به این امر توجه ویژه‌ای شده است که برای پیشگری از بیماری های غیر واگیردار از طریق تنظیم غذایی درست و بهبود سبک زندگی، اقدامات مناسب و تاثیرگذاری انجام شده است و از اقدامات در این زمینه قرار دادن نشانگرهای سلامت در محصولات غذایی می‌باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان اذعان کرد: آنچه که امروز در این جلسه گفته شد از جنس امید است و نقش رسانه‌ها، ترویج امید در کالبد جامعه می‌باشد زیرا زمانی که جامعه امید خود را از دست دهد به هرج و مرج کشیده خواهد شد.

با ۱۲۰ میلیارد تومان بدهی دانشگاه را تحویل گرفتم/کارانه و پاداش به تدریج پرداخت می‌شود

در ادامه جلسه رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که از مهمترین سوالات بدهی دانشگاه بود که در پاسخ به این سوال یوسف زاده عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ۳۳۰ میلیارد تومان بدهی دارد که این امری عادی است و سایر دانشگاههای کشور نیز دارای چنین بدهی‌هایی هستند اما آنچه که گیلان را متمایز کرده است، ۱۲۰ میلیارد تومان تراز منفی بدهی می‌باشد که از این مقدار قرار است دولت ۶۰ میلیارد تومان را به دانشگاه کمک کند و مابقی را خودمان از درآمد دانشگاه پرداخت کنیم اما به لحاظ اقتصادی کشور، تنها ۱۵ میلیارد توان از کمک دولت به دانشگاه محقق شد.

وی گفت: دکتر بهبودی با ۳۰ میلیارد تراز منفی دانشگاه را به دکتر برزیگر تحویل داد و بنده هم با ۱۲۰ میلیارد تومان تراز منفی دانشگاه را تحویل گرفتم و درحال حاضر این رقم به ۶۵ میلیارد تومان تراز منفی رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان بدهی‌ها را بیشتر در مورد دارو و تجهیزات عنوان کرد و گفت: در زمینه دارو تاکنون ۳۰ میلیارد تومان اوراق پرداخت کردیم و وضعیت مناسبی داریم اما در مورد تجهیزات بیمارستانی همچنان با چالش مواجه هستیم.

یوسف زاده در خصوص پرداخت حقوق پرسنل دانشگاه نیز اظهار کرد: حقوق همه پرسنل پرداخت شده است و آنچه باقی مانده است، کارانه و پاداش است که به تدریج پرداخت می‌شود.

کلینیک‌های وِیژه‌ در شهرهای مختلف گیلان ساخته نشد

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت اجرای طرح تحول سلامت در استان گفت: کلینیک‌های وِیژه‌ای باید در شهرهای رشت، آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود، فومن، صومعه سرا، رودسر، تالش، لاهیجان راه اندازی می‌شد که هیچ اقدامی صورت نگرفت.

یوسف زاده در پاسخ به این سوال که وضعیت اورژانس بیمارستان‌های گیلان چگونه است، عنوان داشت: اورژانس بیمارستان حشمت که ۱۷ سال نیمه کاره بود که با دریافت اعتبار، در حال تکمیل آن هستیم و همچنین در حال ساخت اورژانس بیمارستان رازی از منابع درآمدی دانشگاه هستیم و اورژانس بیمارستان پورسینا را تا پایان سال افتتاح می‌کنیم.

رشت نیاز به بیمارستان جامع دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با بیان اینکه شهر رشت نیاز به بیمارستان جامع دارد، گفت: برای مرکز جامع سرطان گیلان، اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از محل درآمد طرح تحول سلامت در نظر گرفته شده بود که متاسفانه از آن استفاده کنیم و این اعتبار در جاهای دیگر خرج شد.

وی از اجرای نظام مراقبت سندرومیک به عنوان اقدام ارزشمند دانشگاه علوم پزشکی گیلان نام برد و تاکید کرد: در حال حاضر در دو شهرستان سیاهکل و آستارا به صورت پایلوت در حال انجام است.

یوسف زاده در مورد طرح بیمه خدمات درمانی در طرح تحول سلامت گفت: متاسفانه در این زمینه خوب عمل نشد زیرا قرار بود ۵ میلیون نفر تحت پوشش قرا گیرند که این رقم به ۱۱ میلیون نفر رسید که این خود چالش بزرگی در اجرای طرح شد.

وی به درامد ۱۸ میلیارد تومانی اجرای طرح تحول سلامت در گیلان در سال جاری اشاره کرد و گفت: این رقم به تازگی به حساب دانشگاه واریز شده است.

پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب

به گزارش دیارمیرزا رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان به سوالی یکی از خبرنگاران در مورد انتخابات مدیرگروه قلب دانشگاه پرسیده بود اظهار کرد: این مساله کاملا اداری است و پسندیده نسیت که به سطح جامعه کشیده شود اما متاسفانه با فرایندهای نادرست، چالش‌هایی به وجود آمد. نقش مدیرگروه یک نقش علمی است و کار اجرایی ندارد و این انتخابات به عملا آرای مساوی و بازنشستگی یکی از اعضا، هنوز به پایان نرسیده است.

یوسف زاده در خصوص ساخت بیمارستان تخصصی مغز و اعصاب دکتر سمیعی نیز گفت: این بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی در حال ساخت است و امیدواریم که تا سال ۹۸ به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه به دنبال راه اندازی بیمارستان جامع هزار تختخوابی در استان هستیم گفت: باید دو بیمارستان جامع در استان داشته باشیم که یکی در رشت و دیگری در یک از شهرستانهای استان خواهد بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان در پاسخ به سوالی در مورد تهاتر برای خرید تجهیرات بیمارستانی گفت: این واقعیت ندارد و شرکتی که از آن خریداری کردیم خصوصی نیست و رقم خریداری هم ۸ میلیارد تومان است.

وی پیرامون انتصاب یک مشاور غیربومی و پرداخت حقوق ۱۱ میلیون تومانی به او گفت: وقتی من مشاوری را منصوب می‌کنم نشان از کارآمدی او دارد و حقوق او نیز ماهانه ۷.۵ میلیون تومان بوده که حقوقی معمول در دانشگاه علوم پزشکی است

وی در پاسخ به سوالی که نقش نمایندگان گیلان در مجلس در تعیین روسای بیمارستانها را جویا شده بود اظهار کرد: نمایندگان انتخاب مردم هستند و گاهی نماینده یا فرماندار شهرستان در جابجایی مدیران شهرستانی دخالت می‌کنند که البته در این دخالت، نفع مردم را در نظر می‌گیرند.

چالش کمبود پزشک در بیمارستان آستارا

 یوسف زاده در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا در مورد فروریختن سقف بیمارستان تازه تاسیس آستارا و کمبود پزشک در این بیمارستان نیز گفت: ریزش  سقف به علت قرار گرفتن دیوار حایلی بود بیمارستان را از دید مردم پنهان کند و این به تقاضای خود مردم بود و در مورد کمبود پزشک در این بیمارستان هم باید گفت که در این زمینه با چالش روبرو هستیم زیرا برخی پزشکان برای گرفتن تخصص این بیمارستان را ترک کردند و عده ای از کار در این واحد انصراف دادند که امید داریم با همکاری بخش خصوصی، کمبود پزشک را جبران کنیم.

Share