امضای تفاهم نامه شهرداری رشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان

۵ منبع آلوده کننده رودخانه‌های رشت شناسایی شدند

بیستمین جلسه کمیسیون بهداشت شورای شهر رشت درحالی برگزار شد که مسئولان بر مشارکت شهرداری درحوزه سلامت شهروندان تأکید و از شناسایی پنج منبع آلوده کننده دو رودخانه این شهرخبر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا بیستمین جلسه کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر رشت ظهر شنبه در تالار این شورا برگزار شد.

امضای تفاهم نامه سلامت شهروندان و واگذاری یکی از سراهای محلات برای آموزش عمومی با استفاده از تجارب دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای خدمت رسانی بهتر به مردم از لحاظ بهداشت عمومی برای ارتقای خدمات شهری رسیدکی و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نقش مهم شهرداری ها در حوزه سلامت مردم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان که به عنوان مهمان در این جلسه حاضر شده بود در این زمینه با اشاره به این که در همه جای دنیا شهرداری نقش بسیار اساسی در سلامت مردم ایفا می کند، افزود: در بحث پیشگیری، آموزش و بهداشت شهرداری نقش مهمی دارد.

شاهرخ یوسف زاده چابک در ادامه به اهمیت نقش سازمان های دیگر همانند محیط زیست، شهرداری، راه و شهرسازی در کیفیت سلامت و بهداشت مردم جامعه اشاره کرد و یادآورشد: تنها ۲۵ درصد حوزه سلامت مردم در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور دنبال می شود و ۷۵ درصد عوامل تاثیرگذار در سلامت جامعه درخارج از حوزه وزارت بهداشت قرار دارد.

وی با بیان اینکه کنترل کردن عواملی نظیر جاده، تروما، محیط زیست، نوع مواد غذایی مصرفی مردم، لوازم آرایشی استاندارد و سایر موارد به تنهایی از عهده وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور خارج است، تأکید کرد: به همین منظور در این حوزه نیازمند همکاری و تعامل همه سازمان ها هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع محیط زیست در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: سازمان محیط زیست تنها متولی حفظ محیط زیست جامعه نیست و همه سازمان ها باید در راس برنامه های خود برای بهبود کیفیت محیط زیست شهر و استان گیلان نظارت کنند.

احداث تصفیه خانه فاضلاب بیمارستانی در تمام بیمارستان های گیلان

یوسف زاده از طراحی برنامه راهبردی برای ۱۰ سال آینده بر مبنای ارتقای وضعیت محیط زیست خبر داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی گیلان در یکسال اخیر موفق شد بسیاری از زباله های عفونی بیمارستان ها را که طی سال های گذشته در سروان دپو شده بود را امحا کند.

وی با اشاره به موضوع فاضلاب های بیمارستانی، تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال های گذشته بیمارستان های استان گیلان فاقد دستگاه تصفیه فاضلاب بودند در یکسال گذشته تلاش شده تا تمام بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی گیلان از دستگاه تصفیه فاضلاب برخوردار شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه به ۷۴ درصد علت مرگ و میر مربوط به بیمارهای های غیرواگیر است، افزود: امروزه دیگر بیمارهای واگیر تهدید کننده سلامت جامعه نیستند.

وی در ادامه با تاکید بر ایجاد یک بیمارستان جامع در شهر رشت، گفت: براساس پیش بینی های انجام در «نقشه درمان جامع گیلان» درنظر داریم که یک بیمارستان جامع درسایت لاکان احداث کنیم.

دکتر یوسف زاده با اشاره به احداث یک بیمارستان «مگاهاسپیتال» در سایت لاکان از طریق فایناس و خاطرنشان کرد: مراحل اخذ مجوز این بیمارستان درمراحل نهایی قرار دارد و امیدواریم با ایجاد این بیمارستان هزار تختخوابی در آینده ای نزدیک تمام فعالیت های دانشگاهی ما به آن جا منتقل شود.

لزوم بهره گیری از سرای محله در حوزه سلامت شهروندان رشتی

شهردار رشت نیز در این جلسه ضمن اشاره به تغییر وظایف شهرداری در حوزه سلامت، اظهار کرد: در تمام نقاط جهان شهرداری ها نیز به حوزه سلامت جامعه توجه کرده و همکاری می کنند.

مسعود نصرتی با تأکید بر وظیفه شهرداری در راستای توجه به حوزه سلامت مردم، افزود: در حال حاضر فعالیت شهرداری ها در این حوزه براساس شرح وظایف اساسنامه سازمان های فرهنگی است.

وی با اشاره به بهره برداری مناسب از سراهای محلات در مناطق پنجگانه سطح شهر رشت، ادامه داد: یک طبقه و یک بخش ویژه در تمام سراهای محلات شهر رشت باید به موضوع سلامت مردم اختصاص پیدا کند.

شهردار رشت با بیان اینکه درحال حاضر پنج منبع آلوده کننده وارد دوتا رودخانه های زرجوب وگوهررود می شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از این موارد فاضلاب بیمارستانی بود.

وی با اشاره به تفاهم نامه ای اولیه استاندار گیلان و رئیس سازمان برنامه و بودجه، تصریح کرد: در بودجه سال ۹۷ باید به صورت متمرکز به موضوع ساماندهی و رفع آلودگی های دو رودخانه زرجوب و گوهر رود پرداخته شود و دیگر به دستگاه ها نباید به صورت پراکنده و مجزا در این زمینه اعتبار تخصیص پیدا کند.

شهردار رشت در ادامه با تاکید بر موضوع اهمیت سلامت مردم، یادآورشد: این تفاهم نامه یک شروع برای بهبود کیفیت سلامت مردم شهر رشت محسوب شده و موضوع سلامت مردم در سراهای محلات باید به صورت جدی از سوی شهرداری پیگیری شود.

Share