عضو کمیسیون تلفیق هشدار داد:

کاهش نرخ پایه پولی و شوک ارزی دو اثر احتمالی گرانی بنزین

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد که با افزایش قیمت بنزین نه تنها نرخ تورم ثابت نمی ماند که کاهش نرخ تورم بعید است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه قائم مقام بانک مرکزی از هدف گذاری نرخ تورم به زیر ۵ درصد در سال آینده، اظهار داشت: نباید به عقل اقتصادانان توهین کرد، با افزایش نرخ بنزین قطعا شاهد کاهش نرخ پایه پولی در کشور خواهیم بود و قطعا شوک ارزی و به دنبال آن افزایش حجم نقدینگی رخ می دهد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم به زیر ۵ درصد با عقل اقتصادی جود در نمی آید، ادامه داد: با افزایش حجم نقدینگی در کشور، تورم نه تنها به زیر ۱۰ درصد نمی رود بلکه دولت حتی نمی تواند نرخ تورمی که مدعی آن است را حفظ کند چه برسد به اینکه بخواهد نرخ تورم زیر ۵ درصد را هدف گذاری کند.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی در این باره تک نرخی بودن نرخ تورم بیان داشت: شخصا دنبال روند تغییرات نرخ تورم نبوده ام، چرا که اعتقاد دارم تورم ارزش آن را ندارد که این اندازه در این زمینه هزینه می کنیم در عوض باید توجه مان بیشتر بر روی رکود باشد و در این زمینه هزینه کنیم.

تجربه دولت احمدی نژاد در گرانی بنزین

وی با توجه به تجربه افزایش قیمت بنزین در گذشته، گفت: در دولت احمدی نژاد قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و به دنبال آن شاهد سه برابر شدن قیمت ارز در کشور بودیم که پس از آن از فوب خلیج فارس فاصله گرفتیم.

این نماینده مجلس با اشاره به لایحه پیشنهاد بودجه سال ۹۷ عنوان داشت: افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه آمده است، اینکه بخواهیم به سمت قیمت فوب خلیج فارس در بخش بنزین برویم کار درستی است، اما وقتی شوک ارزی ایجاد می شود در نهایت این کار بی فایده خواهد بود.

جعفرزاده ایمن آبادی، با بیان اینکه دولت درباره اثرات این اقدام ، باید تضمین بدهد، توضیح داد: زمانی می توان قیمت بنزین را افزایش داد که دولت تضمین کند شوک ارزی به وجود نمی آید.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اکثر اقتصادانان معقتد هستند که با افزایش قیمت بنزین شوک ارزی اتفاق می افتد و به دنبال آن نه تنها نرخ تورم مورد ادعای دولت ثابت نمی ماند که امکان ندارد کاهش پیدا کند./

Share