بنا به روایت مسئولان

پزشکان ۵۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند | پزشکی که به نام یک چوپان حساب باز کرده بود

اتفاقات جنجال‌آفرینی که در یکی، دو سال اخیر پای پزشکان را به رسانه‌ها باز کرده، هیچ وقت به نفع آنها تمام نشده است؛ تا جایی که حالا هر خبری که مربوط به این بخش از جامعه باشد ـ چه به خطاهای انسانی برگردد چه مسائل مالی ـ می‌تواند جنجالی تازه به راه بیندازد و بار دیگر خیلی از مسئولان بزرگ و کوچک را به واکنش وادارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، «مالیات پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است، ولی اکنون این قشر ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات می‌پردازند و ۵۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند»؛ اینها بخشی از سخنان سیدکامل تقوی‌نژاد، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور است.

اتفاقات جنجال‌آفرینی که در یکی، دو سال اخیر پای پزشکان را به رسانه‌ها باز کرده، هیچ گاه به نفع آنها تمام نشده، تا جایی که حالا هر خبری که مربوط به این بخش از جامعه باشد ـ چه به خطاهای انسانی برگردد چه مسائل مالی ـ می‌تواند جنجالی تازه به راه بیندازد و بار دیگر بسیاری از مسئولان بزرگ و کوچک را به واکنش وادارد.

نمونه‌اش حرف‌های اخیر رئیس سازمان امور مالیاتی کل کشور است که در برنامه گفت‌وگوی ویژه، از فرار مالیاتی گسترده پزشکان خبر داد. سید کامل تقوی نژاد، که این روزها فیلم حرف هایش در شبکه‌های اجتماعی هم دست به دست می‌شود، سهم پزشکان از فرار مالیاتی را ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و به دنبال آن واکنش‌های بسیاری به راه انداخت.

این موضوع باعث شده است تا مجلس شورای اسلامی نیز به آن ورود کند؛ هرچند در میان نمایندگان، هستند کسانی که اعتقادی به این حرف ها ندارند و اغلب اعضای کمیسیون بهداشت مجلس حرف های تقوی نژاد را تأیید نمی کنند، ولی نمایندگان کمیسیون های اقتصادی، نظرشان برعکس کمیسیون بهداشتی هاست و بر این باورند که فرار مالیاتی در این قشر وجود دارد و باید راهکارهایی برای کنترل آن در نظر گرفت.

محمود بهمنی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه بسیاری هستند که از پرداخت مالیات به دولت طفره می روند. در این بین، پزشکان هم با وجود درآمد بالایی که دارند، خیلی تمایلی به پرداخت مالیات ندارند و به عناوین گوناگون، از زیر پرداخت مالیات فرار می کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه پزشکان از دستگاه پوز استفاده نمی کنند و یا حساب های بانکی به نام افراد دیگر است، گفت: وقتی پزشکان از این روش ها استفاده می کنند، ردیابی مالیات را دچار مشکل می کنند. اینکه برخی می گویند به هر حال این پول ها به بانک می رود و باید مالیات بر درآمد پرداخت شود، حرف غلطی است.

وی ادامه داد: هم اکنون هیچ یک از بانک های کشور، از سپرده های مردم مالیات نمی گیرند؛ مثلا زمانی که پول جمع آوری شده در مطب به صورت سپرده به بانک می رود، دیگر شامل پرداخت مالیات نمی شود و از این طریق پزشکان مالیات خود را پرداخت نمی کنند. این در حالی است که پزشکان باید مالیات خود را پرداخت کنند؛ بنابراین، باید برای آن سازوکار معینی در نظر گرفت تا آنان را ملزم به انجام این کار کرد. اگر پزشکی به نام دیگری حساب باز کرده، باید بررسی شود. همچنین باید حساب های اطرافیان آنها را نیز بررسی کرد و سازوکارها مشخص شود.

وی گفت: ادامه این روند توسط پزشکان قطعا به نفعشان نخواهد بود و مجبور می شوند قوانین سفت و سختی برای کنترل آنها در نظر بگیریم، به عنوان مثال، ممکن است طرحی برای کنترل تعداد بیماران در نظر گرفته و مشخص شود که یک پزشک در روز چه تعداد بیمار را ویزیت کرده و یا راه های دیگری که مشخص کند درآمد این افراد چه میزان است.

محمد حسن نژاد در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: شاید کسی بخواهد حق وزیت را نقدی پرداخت کند و یا کارت بکشد. نمی توان کسی را مجبور کرد که تنها از یک روش برای این کار استفاده کند.
با این حال قرار است سیستمی برای این کار در نظر گرفته شود و مقرر شده دستگاه برای مکانیسم فروش راه اندازی شود و همه ملزم هستند به اسم خود حساب باز کنند، اگر این سیستم اجرایی شود بخشی از این مشکلات حل خواهد شد.
از آنجا که مطب پزشکان هم جزو اصناف به حساب می آیند، پزشکان هم ملزم به استفاده از دستگاه صندوق فروش خواهد شد و همه جا بخصوص مطب ها، بیمارستان ها و مراکز درمانی این صندوق ها نصب می شوند تا بتوان گردش مالی را کنترل کرد.

وی گفت: با این روش هم از قاچاق کالا ممانعت و هم مالیات افراد کنترل می شود. تلاش ما این است که فرار مالیاتی را کم کنیم و تمام کسانی که به روش های مختلف می خواهند از زیر این کار قسر در بروند، کنترل نماییم. البته جامعه پزشکی ما و همه پزشکان این گونه نیستند که نخواهند مالیات پرداخت کنند و تنها شمار کمی هستند که از این وضعیت سوءاستفاده کرده اند و با باز کردن حساب به نام افراد دیگر، باعث بدبینی نسبت به این موضوع شده اند. شاید ما تنها یک پزشک داشتیم که به نام یک چوپان حساب بانکی باز کرده بود، بقیه پزشکان این گونه عمل نمی کنند. البته وزارت اقتصاد هم سازوکارهایی برای رهگیری پول پزشکان در نظر گرفته و به زودی امکان سوءاستفاده از ترفندهای اینچنینی را از افراد سودجو خواهد گرفت.

همچنین بهروز بنیادی درباره فرار مالیاتی پزشکان در چند سال اخیر گفت: عمدتا فرار مالیاتی پزشکان در شهرهای بزرگ مانند تهران رخ می دهد، حال آنکه فرار مالیاتی در شهرهای کوچک کمتر اتفاق می افتد و اغلب در شهرهای بزرگ شاهد برخی فرارهای مالیاتی از سوی پزشکان هستیم.

وی یادآور شد: برای رفع فرار مالیاتی پزشکان باید نظام پزشکی با سازمان امور مالیاتی همکاری کرده و مانع از فرار مالیاتی پزشکان شوند. از سوی دیگر، وزارت بهداشت نیز باید نظارت های خود را نسبت به این موضوع افزایش دهد.

بنیادی تأکید کرد: گاه دیده می شود، در شهرهای بزرگ برخی پزشکان بدون گرفتن پروانه مطب به ارایه خدمت می پردازند که این مهم، نقش نظارت ها را پررنگ تر کرده و با اینکه وزارت بهداشت برای کنترل و نظارت های خود، کمبود نیرو دارد، می طلبد با مدیریتی استراتژیک، نظارت همه جانبه بر نحوه فعالیت ها داشته باشد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، درباره علت فرار مالیاتی پزشکان گفت: واقعیت این است که دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد؛ اما یکی از علت ها این است که عمدتا پزشکان از تبعیض بین سایر صنوف در پرداخت مالیات ناراضی بوده و معتقد به اصلاح این روند هستند.

Share